کد خبر: 574219
|
۱۴۰۱/۰۶/۲۴ ۱۱:۵۷:۳۳
| |

تاکید روسای چین و قرقیزستان بر اجرای توافقات گذشته و پروژه‌های مشترک

در دیدار روسای جمهور چین و قرقیزستان در مورد موضوعات مهم همکاری‌های دوجانبه، اجرای توافقات سطح بالا و پروژه‌های مشترک در زمینه‌های مختلف تبادل نظر شد.

تاکید روسای چین و قرقیزستان بر اجرای توافقات گذشته و پروژه‌های مشترک
کد خبر: 574219
|
۱۴۰۱/۰۶/۲۴ ۱۱:۵۷:۳۳

در حاشیه اجلاس سازمان همکاری شانگهای در سمرقند، «سادیر جباراف» رئیس جمهور قرقیزستان با «شی جین پینگ» رئیس جمهوری خلق چین دیدار کرد. 

به گزارش فارس، روسای جمهور دو کشور در این دیدار، در مورد موضوعات مهم همکاری‌های دوجانبه قرقیزستان و چین، اجرای توافقات سطح بالا و پروژه‌های مشترک در زمینه‌های مختلف گفت‌گو کردند.

جباراف خاطرنشان کرد که برقراری گفت‌وگو در بالاترین سطح تأثیر مثبتی بر فعال شدن طیف روابط قرقیزستان و چین در مشارکت راهبردی همه جانبه دارد.

وی تاکید کرد که توسعه بیشتر روابط بر اساس حسن همجواری، دوستی و مشارکت راهبردی همه جانبه به نفع مردم دو کشور است و به توسعه پایدار در منطقه کمک می‌کند.

جباراف گفت: هیچ موضوع سیاسی حل‌نشده‌ای بین قرقیزستان و چین وجود ندارد که مانع توسعه همکاری‌های دوجانبه شود.

وی تاکید کرد که جمهوری قرقیزستان به عنوان یکی از بنیانگذاران سازمان همکاری شانگهای برای تعمیق همکاری‌های همه جانبه در داخل سازمان اهمیت زیادی قائل است و آن را عامل مهمی در تامین امنیت و ثبات در منطقه آسیای مرکزی می‌داند.

رئیس جمهور قرقیزستان ابراز اطمینان کرد که اجرای موفقیت‌آمیز بیشتر طرح «یک کمربند و یک جاده» به تعمیق و گسترش مشارکت اقتصادی، بهبود زیرساخت‌ها و تعامل فرهنگی در کشورهای سازمان همکاری شانگهای کمک خواهد کرد.

جباراف علاقه طرف قرقیزستان را برای تسریع در اجرای عملی پروژه ساخت راه آهن چین - قرقیزستان - ازبکستان ابراز و تصریح کرد که من مطمئن هستم که امضای توافقنامه تفاهم در مورد این پروژه در چارچوب این اجلاس به مبنای مهمی برای اقدامات مشترک عملی بیشتر بین طرف‌های چینی، قرقیزستانی و ازبکستانی تبدیل خواهد شد.

وی گفت: این سند وحدت مقاصد چین، قرقیزستان و ازبکستان را در ساخت این جاده تحکیم خواهد بخشید.

جباراف ضمن دعوت از شی جین پینگ برای بازدید از قرقیزستان گفت: این سفر کمک بزرگی به تقویت و توسعه حسن همجواری، دوستی و همکاری بین قرقیزستان و چین و ارتقای روابط دوجانبه به سطح کیفی جدیدی خواهد کرد.

رئیس جمهور چین نیز به نوبه خود خاطرنشان کرد که دیدار با رئیس جمهور قرقیزستان در فوریه سال جاری مثمر ثمر بوده و در جریان این مذاکرات تعدادی توافقات مهم حاصل شده است.

وی گفت: شما به عنوان رئیس جمهور تلاش زیادی برای انجام اصلاحات و بهبود رفاه مردم قرقیزستان انجام می‌دهید که از حمایت زیادی مردم این کشور برخوردار است.

شی جین پینگ گفت: من مطمئن هستم که تحت راهنمایی‌های شما قرقیزستان با اطمینان توسعه خواهد یافت.

وی تاکید کرد که پکن از بیشکک برای اجرای اصلاحات حمایت می‌کند. قرقیزستان در چارچوب «جامعه سرنوشت مشترک قرقیزستان و چین» یکی از دوستانه‌ترین همسایگان و شرکای نزدیک چین است. جمهوری شما جایگاه مهمتری در سیاست خارجی ما خواهد داشت.

رئیس جمهور چین بیان کرد که آماده تقویت حمایت متقابل و تقویت همکاری‌های دوجانبه سودمند هستیم.

وی ضمن اشاره به وظایف اولویت‌دار دو کشور در چارچوب همکاری‌های دوجانبه بر اجرای برنامه توسعه میان مدت و بلندمدت همکاری‌های تجاری و اقتصادی و افزایش تجارت بین دو کشور تاکید کرد.

شی جین پینگ آمادگی طرف چینی برای سرمایه گذاری در قرقیزستان را اعلام کرد. 

وی خاطرنشان کرد: پکن همچنین به احداث خط آهن چین - قرقیزستان - ازبکستان، اجرای پروژه احداث کانال‌های آبیاری در منطقه چوی و افزایش تعداد حمل و نقل کالا علاقه مند است.

رئیس جمهور چین همچنین آمادگی طرف چینی را برای تقویت همکاری با قرقیزستان در چارچوب سازمان ملل و حمایت متقابل از ابتکارات طرفین در بستر بین المللی ابراز کرد.

شی جین پینگ در پایان از دعوت جباراف برای سفر به قرقیزستان تشکر و اعلام کرد: تاریخ این سفر از طریق کانال‌های دیپلماتیک تعیین خواهد شد.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها