کد خبر: 574076
|
۱۴۰۱/۰۶/۲۳ ۱۳:۰۳:۴۲
| |

عبدالرضا فرجی‌راد، تحلیلگر مسائل بین‌الملل:

حداقل تا دو ماه دیگر مذاکراتی شروع نخواهد شد

یک کارشناس مسائل بین الملل گفت: اگر بخواهیم اکنون را نسبت به دو هفته گذشته که امیدواری‌ها زیاد شده بود، مورد ارزیابی قرار دهیم، احتمالش کمتر شده است.

 حداقل تا دو ماه دیگر مذاکراتی شروع نخواهد شد
کد خبر: 574076
|
۱۴۰۱/۰۶/۲۳ ۱۳:۰۳:۴۲

عبدالرضا فرجی راد، سفیر اسبق ایران در نروژ در خصوص شرایط احیای برجام درصورت موکول شدن آن به بعد از انتخابات میان‌دوره‌ای کنگره، می‌گوید که اگر دموکرات‌ها پیروز شوند و دو مجلس را در دست داشته باشند، طبیعتا همین روند ادامه پیدا می‌کند. حتی من فکر می‌کنم در رابطه با پرونده ایران با آژانس هم اگر تمام و کمال بسته نشود، یک تفاهماتی می‌توان انجام داد.

به گزارش انتخاب، بخش هایی از گفت و گوی فرجی راد را در ادامه می خوانید:

*اینکه چرا بعد از واکنش ایران به آخرین پاسخ آمریکا، اظهارات غربی‌ها ناامیدکننده بود، به این علت که آن‌ها این تصور را نداشتند که در پاسخ ایران، مسئله پادمان و بستن پرونده ایران در آژانس مطرح شود. چراکه در پاسخ قبلی ایران این مسئله مطرح نشده بود و آن‌ها فکر می‌کردند که به توافق نزدیک شده‌اند و مشکلات به حداقل رسیده است.

*ضمن اینکه امریکا می‌خواهد صهیونیست را هم راضی نگه دارد. همچنان که می‌بینیم اسرائیلی‌ها هر لحظه مصاحبه می‌کنند، مبنی بر اینکه به امریکا گفته‌ایم که این توافق به نفع ما و شما نیست و... لذا آن‌ها هم در این میان بهره‌برداری خودشان را می‌کنند و نخست وزیر فعلی می‌خواهد این را برساند که اجازه صورت گرفتن این توافق را نداده است تا در برابر رقیبش در انتخابات برتری داشته باشد. آنچه مسلم است این است که مذاکرات به بعد از انتخابات امریکا منتقل شده است. مگر اینکه در این یک هفته، ده روز آینده از سوی ایران علائمی نشان داده شود که آمادگی برای توافق وجود دارد.

*الان آقای بایدن نسبت به گذشته وضعیت خوبی دارد. در نظرسنجی‌های اخیر هم نسبت به ترامپ رای بیشتری آورده است. بنابراین اگر توافق انجام شود، با توجه به اینکه اکثریت مردم امریکا با آن موافق هستند، می‌تواند برای کاندیداهای دموکرات امتیازی باشد.

*طبعا اگر جمهوری‌خواهان روی کار بیایند، فشار بیشتری روی دولت خواهد بود. چراکه بالاخره مجالس را در دست گرفته‌اند و دولت به راحتی نمی‌تواند تصمیم گیرد و شرایط سخت‌تر می‌شود. اگر دموکرات‌ها پیروز شوند و دو مجلس را در دست داشته باشند، طبیعتا همین روند ادامه پیدا می‌کند.

*حتی من فکر می‌کنم در رابطه با پرونده ایران با آژانس هم اگر تمام و کمال بسته نشود، یک تفاهماتی می‌توان انجام داد. در حالی که اگر جمهوری‌خواهان روی کار بیایند، کار سخت‌تر می‌شود. با این تفاصیل بهتر است که در یکی دو هفته آینده کار احیای برجام را تمام کنند. البته که تحقق آن سخت به نظر می‌رسد.

*اگر بخواهیم اکنون را نسبت به دو هفته گذشته که امیدواری‌ها زیاد شده بود، مورد ارزیابی قرار دهیم، احتمالش کمتر شده است. ارزیابی ما این است که حداقل تا دو ماه دیگر مذاکراتی شروع نخواهد شد؛ مگر اینکه کار انقلابی صورت گیرد و دو طرف امتیازاتی به یکدیگر دهند، پیام‌هایی رد و بدل شود و در نهایت به توافق برسند. در حال حاضر یک بن‌بستی وجود دارد و مذاکرات انجام نمی‌شود. البته امریکا و اروپا، پا پس نکشیده‌اند و معتقدند که مذاکرات باید ادامه پیدا کند.»

* اینکه اوکراینی‌ها دارند پیشرفت می‌کنند و غربی‌ها هم از این بابت خوشحال هستند، با توجه به اینکه روسیه در حالت دفاعی به سر می‌برد، ممکن است یک حرکات خاصی انجام دهد. بنابراین وضعیت انرژی بدتر هست و بدتر هم خواهد شد. بدین منظور نمی‌خواهند در آستانه پاییز و زمستان، در منطقه‌ای که منبع انرژی دنیاست اتفاقی به وجود بیاید. البته این احتمال هم وجود دارد که در اجلاس شورای حکام که دو سه روز دیگر ادامه دارد، یک بیانیه‌ای بدهند.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
  • email@gmail.com ارسالی در
    چهارشنبه ۲۳ شهریور ۱۴۰۱

    مسئولان و مديران خدوم سرتاپا صداقت و پاكي و درستي! به هوش باشيد كه در اين 2ماه هرچقدري كه ميتونين از امكانات اختلاس و رانت و زيرميزي و حق حساب بگيري و خلاصه هرآنچه در چنته دارين را رو كنيد چون فردا رو چه ديدي شايد ورق برگشت و ديگه هيچ منابع مالي دردسترس شماها نباشه.

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها