مقام‌های آمریکایی:

واشنگتن تلاش‌ها برای احیای برجام را تعلیق نمی‌کند

مقام‌های آمریکایی گفته‌اند که دولت بایدن هیچ تصمیمی برای تعلیق تلاش‌ها برای دستیابی به توافق درباره موضوع هسته‌ای با ایران نگرفته است.

واشنگتن تلاش‌ها برای احیای برجام را تعلیق نمی‌کند
کد خبر: 573980
|
۱۴۰۱/۰۶/۲۲ ۱۹:۵۹:۴۶

روزنامه آمریکایی وال‌استریت ژورنال در گزارشی به نقل از مقام‌های آمریکایی خبر داد که دولت بایدن هیچ تصمیمی برای تعلیق تلاش‌ها برای دستیابی به توافق با ایران درباره موضوع هسته‌ای نگرفته است.

به گزارش فارس، بر اساس گفته این مقام‌های آمریکایی، مشغول بودن دولت بایدن در موضوعات داخلی سبب شده تا زمان کمی برای دستیابی به توافق نهایی با ایران باقی بگذارد.

این مقام‌ها مدعی شدند که آمریکا و اروپا خوشبین نیستند که احیای توافق هسته‌ای پیش از انتخابات میان‌دوره‌ای گنگره حاصل شود.

پس از آنکه «جوزپ بورل» مسؤول سیاست خارجی اتحادیه اروپا پیشنهادی را روی میز مذاکرات رفع تحریم‌ها گذاشت و متعاقب آن شهر وین از روز پنجشنبه ۱۳ مرداد تا ۱۷ مرداد ماه باز هم میزبان مذاکرات غیرمستقیم ایران و آمریکا با واسطه «انریکه مورا» بود، طرح‌های از سوی معاون مسؤول سیاست خارجی اتحادیه اروپا درباره برخی موضوعات باقی‌مانده به طرف‌ها در این دور از مذاکرات ارائه و مقرر شد هیأت‌ها پاسخ‌های خود را به هماهنگ کننده اعلام کنند. پاسخ ایران ۲۴ مرداد ماه به اروپا ارائه شد، اما آمریکا در ارائه پاسخ تعلل ورزید.چهارشنبه دوم شهریور ماه «ناصر کنعانی» سخنگوی وزارت امور خارجه از دریافت پاسخ دولت آمریکا به نظرات جمهوری اسلامی ایران برای حل و فصل موضوعات باقیمانده در مذاکرات رفع تحریم از طریق هماهنگ کننده اروپایی گفت‌وگوها خبر داد و گفت که بررسی دقیق نظرات طرف آمریکایی آغاز شده و ایران پس از تکمیل بررسی‌ها، نظرات خود در این رابطه را به هماهنگ کننده اعلام خواهد کرد. ۹ روز بعد در ساعات پایانی پنجشنبه ۱۰ شهریور ماه پاسخ‌های ایران بعد از ارزیابی در سطوح مختلف تدوین و به مورا تحویل داده شد. ناصر کنعانی روز دوشنبه ۱۴ شهریور ماه در نشست هفتگی با خبرنگاران اظهار داشت: جمهوری اسلامی ایران دیدگاه‌ها و نکات خودش را به طرف اروپایی منتقل کرده و منتظر هستیم دیدگاه و پاسخ طرف مقابل را بشنویم.

آمریکا مدعی است که پاسخ اخیر ایران یک گام به عقب بوده، حال آنکه ایران تاکید دارد که آمریکا طرفی بوده که برجام را در دوره ترامپ نقض کرده است و هرگونه توافق جدید باید پس از اطمینان ایران از منافع اقتصادی و عدم نقض مجدد آن توسط واشنگتن حاصل شود.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها