کد خبر: 573770
|
۱۴۰۱/۰۶/۲۱ ۱۶:۰۷:۵۰
| |

آمریکا با آزادی منابع مالی افغانستان از طریق بانک سوئیس موافقت کرد

​منابع آگاه از مذاکرات بین طالبان افغانستان و آمریکا می‌گویند که واشنگتن در حال کار بر روی طرحی برای واریز ۳.۵ میلیارد دلار به بانک تسویه حساب‌های بین المللی و توزیع پول تحت یک سیستم نظارتی شخص ثالث به دولت کابل است.

آمریکا با آزادی منابع مالی افغانستان از طریق بانک سوئیس موافقت کرد
کد خبر: 573770
|
۱۴۰۱/۰۶/۲۱ ۱۶:۰۷:۵۰

آمریکا با آزادسازی بخشی از پول‌های بلوکه شده افغانستان که پس از روی کار آمدن مجدد طالبان در این کشور در سال گذشته میلادی توقیف شد، موافقت کرده است.

به گزارش ایسنا، به نقل از شبکه خبری TRT، به گفته یک منبع آگاه، این مبلغ به ارزش ۳.۵ میلیارد دلار احتمالا در اختیار بانک تسویه بین‌المللی (BIS) مستقر در بازل، سوئیس قرار می‌گیرد. یک هیات بین المللی متشکل از کارشناسان نیز برای پرداخت این پول تشکیل شده است.

حدود ۹ میلیارد دلار از دارایی‌های ارز خارجی بانک مرکزی افغانستان که نزد بانک‌های آمریکایی و سایر بانک‌های خارجی نگهداری می‌شد، پس از تسلط طالبان بر کابل در ۱۵ اوت ۲۰۲۱ و بیرون راندن دولت اشرف غنی، رئیس جمهور تحت حمایت ایالات متحده، مسدود شد.

دولت بایدن ماه گذشته میلادی و با وجود حضور ایمن الظواهری، رهبر کشته شده القاعده در کابل به مذاکرات درباره آزادسازی این مبالغ ادامه داد.

با این حال، وزارت امور خارجه آمریکا افزایش سرمایه بانک مرکزی افغانستان را به عنوان "یک گزینه کوتاه مدت" پس از کشته شدن الظواهری رد کرد و مدعی شد که طالبان با پناه دادن به او و نقض توافقنامه خروج نیروهای آمریکایی در سال ۲۰۲۰، نگرانی‌ها را افزایش داده است.

این منبع آگاه همچنین گفت، در این اقدام جدید، بانک مرکزی افغانستان می‌تواند وجوه بلوکه شده را برای استفاده نهایی دریافت کند اما ایالات متحده مایل است علاوه بر نظارت شخص ثالث بر این مبالغ، از پروتکل‌های مبارزه با پولشویی و تامین مالی تروریسم پیروی کند.

در این میان، دولت طالبان افغانستان پیشنهاد ایالات متحده برای نظارت شخص ثالث را قبول دارد اما می‌خواهد اختیارات خود را در مورد نحوه استفاده از آن حفظ کند.

سهیل شاهین، سخنگوی طالبان افغانستان گفت: این منابع بلوکه شده اموال مردم افغانستان است. اینها منبعی برای بانک مرکزی در تراکنش‌های مالی این بانک هستند.

وی افزود: بر عهده مردم افغانستان است که در مورد اینکه با این منابع مالی چه کنند و چگونه از آن استفاده کنند، تصمیم بگیرند. تصمیم یکجانبه در مورد ذخایر مالی بانک مرکزی افغانستان غیرقانونی است مگر اینکه با موافقت بانک مذکور باشد.

آمریکا تحت فشار گروه‌های حقوق بشری و افغان‌های مهاجر برای آزادسازی این مبالغ بلوکه شده است تا آن را برای اقدامات بشردوستانه ناشی از جنگ در این کشور اختصاص دهند.

شاه محرابی، استاد اقتصاد افغانی-آمریکایی در شورای عالی بانک مرکزی افغانستان گفت: آزادسازی این منابع مالی برای کاهش سختی زندگی مردم افغانستان که با مشکلات زیادی برای پرداخت احتیاجات اولیه خود روبرو هستند، مهم است.

بیشتر دارایی‌های خارجی افغانستان که حدود هفت میلیارد دلار است، در محل بانک مرکزی آمریکا در نیویورک نگهداری می‌شود.

مذاکرات برای آزادسازی این منابع مالی که روی عدد ۳.۵ میلیارد دلار است برای مقابله با آنچه که سازمان ملل آن را آینده‌ای "بسیار تاریک" برای افغان‌ها می‌خواند، ضروری است.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها