کودکان افغان پناهجوی بدون همراه در آمریکا سرگردانند

​"آمار جدید دفتر فدرال اسکان مجدد پناهجویان مشخص کرد که بیش از ۲۳۰ کودک افغان در آمریکا به تنهایی حضور دارند درحالیکه قیم‌ها یا والدین این کودکان هنوز در افغانستان هستند."

کودکان افغان پناهجوی بدون همراه در آمریکا سرگردانند
کد خبر: 573427
|
۱۴۰۱/۰۶/۱۹ ۱۶:۴۸:۲۹

شبکه خبری ان.بی.سی در گزارشی می‌نویسد: این آمار در حالی منتشر شده که امکان جابجایی و خروج این والدین یا قیم این کودکان جدا افتاده و تنهای پناهجوی افغان از افغانستان اکنون بسیار دشوار و مشکل شده است.

به گزارش ایسنا، هر هفته فقط یک پرواز با افرادی که از افغانستان خارج می‌شوند، کابل را ترک می‌کند و این درحالیست که برخی از کشورهایی که افغان‌ها در آنجا برای درخواست عزیمت به آمریکا منتظر می‌مانند، پذیرش پناهجویان را متوقف کرده‌اند.

تا ۳۰ اوت ۲۰۲۲، دفتر اسکان مجدد پناهجویان ۱۰۴ کودک افغان را پذیرش کرده درحالیکه ۱۳۰ کودک همچنان در اختیار دولت‌ها یا ‌نهادهای غیردولتی هستند. از ۱۰۴ کودک تحت کنترل دولت فدرال، ۴۲ کودک تحت نظارت پرورشگاه قرار دارند.

در پی خروج بی نظم و ترتیب نیروهای آمریکایی و افغان‌های که به دولت واشنگتن کمک کرده بودند در اوت گذشته میلادی، بسیاری از خانواده‌های افغان تصمیم سختی را در دوری از اعضای خانواده‌های خود گرفتند تا ‌آنها را در امان نگه دارند. بیش از ۱۵۰۰ کودک بدون همراه وارد آمریکا شدند و دفتر فدرال اسکان مجدد پناهجویان بیش از ۱۴۰۰ کودک را به همراه اعضای خانواده‌هایشان یا دیگر بزرگسالان جا و مکان داد.

هدف اصلی این دفتر همچنان دیدار و بازگرداندن تمامی کودکان افغان به والدین یا خویشاوندان آنها در آمریکا است اگرچه بسیاری از این کودکان خانواده‌ای در خارج از افغانستان ندارند.

یکی از سخنگوهای فدرال اسکان مجدد پناهجویان در بیانیه‌ای می‌گوید: به محض اینکه کودکی بدون بزرگسال قابل اعتمادی شناسایی شود، ما فورا برای پیوستن مجدد این کودکان به خانواده و عزیزانشان در سریعترین زمان ممکن اقدام می‌کنیم و این کار را با کمک به افغان‌هایی که به ایالات متحده آمده‌اند و اعضای خانواده آنها در خارج از کشور انجام می‌دهیم.

"کریش اومارا ویگناراجا"، مدیر و رئیس اجرایی سرویس پناهجویی و مهاجرت "لوتران" می‌گوید: این کودکان بیش از هر کودک دیگری آسیب دیده‌اند. هر کاری که از دستمان بر بیاید برای دیدار مجدد و پیوستن این کودکان به خانواده‌هایشان انجام می‌دهیم. این کودکان بسیار آسیب پذیرند. این کودکان نمی‌توانند چندین دهه منتظر بمانند تا ایالات متحده به وعده خود به کسانی که در افغانستان باقی مانده‌اند، عمل کند.

تنگنا

از زمان خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان و روی کار آمدن مجدد طالبان در این کشور، این گروه تعدادی از پروازهای خروجی از کابل را محدود کرده و این مساله باعث ترس و ارعاب افغان‌ها شده به ویژه زنان که تلاش می‌کنند تا از کشور خارج شوند و برای اینکار هزینه‌های گزافی را جهت پروازهای چارتری خرج می‌کنند. در نوامبر گذشته میلادی، طالبان تمامی پروازهای خروجی را برای چندین ماه بابت مناقشه بر سر اینکه چه کسی باید فرودگاه کابل را اداره کند و چه کسی باید از کشور خارج شود، لغو کرد.

در ژانویه سال جاری میلادی پس از گذشته چندین ماه، پروازها از سر گرفته شد. تا تابستان ۲۰۲۲، میانگین دو پرواز چارتری هر هفته کابل را ترک می‌کرد اما تعداد این پروازها بار دیگر کاهش یافت و در ماه جاری میلادی به یک بار در هفته رسید.

قطر ده‌ها هزار پناهجو را در سال گذشته پذیرفت، اما امکانات آنجا نمی‌تواند تعداد نامحدودی از افغان‌ها را در خود جای دهد و اکنون آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا از همسایگان افغانستان می‌خواهد که پناهندگان را بپذیرند تا به خدمات کنسولی آمریکا دسترسی داشته باشند و بتوانند درخواست برای عزیمت به ایالات متحده را ارائه کنند.

پروازها از کابل متوقف شده

ده‌ها هزار افغان آسیب‌پذیر که هنوز در داخل افغانستان هستند، از طریق دسته بندی اولویت ۱ یا اولویت ۲ برنامه پذیرش پناهندگان ایالات متحده (USRAP) برای جابجایی به این کشور معرفی شده‌اند. اما آنها باید از افغانستان خارج شده و به کشور ثالث بروند تا به پرونده‌هایشان رسیدگی شود. حتی پس از پذیرفته شدن پرونده در سیستم مذکور ممکن است ۱۲ تا ۱۸ ماه یا بیشتر طول بکشد تا به وضعیت این افراد رسیدگی شود.

در این میان، یکی از سخنگوهای وزارت خارجه ایالات متحده می‌گوید: ما می‌دانیم که در حال حاضر برای افغان‌ها دریافت ویزا به کشور ثالث یا یافتن راهی برای ورود به کشور ثالث بسیار دشوار است و مانند بسیاری از پناهجویان، ممکن است با چالش‌های قابل توجهی در فرار به مکان امن روبرو شوند.

این مقام وزارت خارجه آمریکا ادامه می‌دهد: ما به بررسی وضعیت ادامه می‌دهیم و همه گزینه‌های موجود را در نظر می‌گیریم و برنامه‌ ریزی ما همچنان در حال تکمیل است. ما با شدت و قویاً همسایگان افغانستان را تشویق می‌کنیم که اجازه ورود به افغان های پناهجو را بدهند و با سازمان‌های بین المللی بشردوستانه برای ارائه کمک‌های بشردوستانه به افغان‌های نیازمند هماهنگی داشته باشند.

در اکتبر سال گذشته میلادی، مقام‌های وزارت خارجه آمریکا به کنگره درباره این مساله اطلاع دادند که پنتاگون فهرستی از افغان‌هایی را ارائه کرده که برای جابجایی از افغانستان اولویت بندی شده‌اند. آنها گفتند که این فهرست شامل اپراتورهای ویژه سابق، زنان فعال در نیروهای امنیتی، خلبان‌ها، نیروهای ویژه و افغان‌هایی می‌شود که اطلاعاتی درباره عملیات ویژه نظامی و اطلاعاتی دارند. آنها به این خاطر در معرض خطر هستند که با آمریکا و نیروهای ناتو کار می‌کردند و اطلاعاتی دارند که اگر گرفتار شوند، برای آمریکا نیز خطر آفرین خواهند بود.

سخنگوی پنتاگون در پاسخ به سوالی درباره این فهرست گفت: وزارت دفاع به حمایت از تلاش‌های وزارت خارجه برای تسهیل جابجایی اعضای سابق نیروهای دفاعی و امنیتی ملی افغانستان (ANDSF) با دریافت و پردازش "اولویت ۱"  که توسط اعضای سرویس ایالات متحده، بازنشستگان، غیرنظامیان وزارت دفاع و سایر وابستگان وزارت دفاع ایالات متحده ارائه شده، ادامه می‌دهد.

"راب لودویک"، یکی از مقام‌های ارتش ‌آمریکا می‌گوید: مقام‌های وزارت دفاع مدت‌هاست که بر تعهد دیرینه و جدی ما مبنی بر اینکه این برادران و خواهران افغان که در کنار نیروهای آمریکایی خدمت کرده و قربانی شده‌اند، تاکید دارند. برای بسیاری از اعضای پنتاگون، این تعهد و الزام فراتر از سیاستگذاری‌هاست و همچنان یک مساله شخصی قلمداد می‌شود. تا به امروز، توانسته‌ایم قریب به ۹۴ هزار افغان را به صورت ایمن و به عنوان بخشی از "عملیات استقبال متحدان" وارد آمریکا کنیم و تمام تلاش خود را برای حمایت از اقدامات جابجایی بین سازمانی ادامه خواهیم داد.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها