کمیسیون اروپا:

پاسخ ایران را دریافت کرده و آن را بررسی می‌کنیم

کمیسیون اروپا شامگاه جمعه خبر داد که پاسخ اخیر ایران درباره موضوع هسته‌ای را دریافت کرده و آن را بررسی می‌کند.

پاسخ ایران را دریافت کرده و آن را بررسی می‌کنیم
کد خبر: 572107
|
۱۴۰۱/۰۶/۱۱ ۲۱:۱۳:۴۱

کمیسیون اروپا شامگاه جمعه خبر داد که آخرین پاسخ از ایران را درباره مذاکرات هسته‌ای دریافت کرده و این پاسخ را به آمریکا و دیگر مشارکت کنندگان در مذاکرات ارائه داده است.

​به گزارش فارس، بر اساس اعلام کمیسیون اروپا، در حال حاضر تمامی طرف‌ها، پاسخ اخیر ایران درباره توافق هسته‌ای را مطالعه کرده و مسیر پیش روی را بررسی خواهند کرد.

پیش‌تر، «وِدانت پاتل» معاون سخنگوی وزارت خارجه آمریکا ساعاتی بعد از ارسال پاسخ ایران به «انریکه مورا» معاون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، با تلاش برای انداختن توپ در زمین ایران، مدعی شد که پاسخ تهران سازنده نبود.

«محمد مرندی» تحلیلگر حوزه بین‌الملل روز جمعه در توییتی در واکنش به ادعای پاتل نوشت: «ایران مطابق با وعده خود پاسخ داد. حال وقت آن رسیده که تیم بایدن تصمیمی جدی بگیرد. برای آمریکا "سازنده" به معنای پذیرش شرایط خود از سوی ایران است. برای ایران نیز "سازنده" به معنای رسیدن به توافق متعادل و ضمانت‌دار است. اگر آمریکا تصمیم درست بگیرد، توافق به سرعت به نتیجه می‌رسد».

بامداد امروز (جمعه) بود که «ناصر کنعانی» سخنگوی وزارت امور خارجه از ارسال نظرات جمهوری اسلامی ایران در مورد پاسخ آمریکا درباره متن پیش‌نویس توافق احتمالی رفع تحریم‌ها خبر داد و گفت: «متن ارسالی دارای رویکردی سازنده با هدف نهایی کردن مذاکرات است».

به گزارش فارس، «حسین امیرعبداللهیان» وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران نیز روز پنجشنبه در رایزنی تلفنی با همتای اماراتی گفته بود که تهران برای رسیدن به توافق قوی و پایدار، حسن نیت و جدیت خود را نشان داده و همکاران او با دقت و سرعت در حال بررسی متن و آماده‌سازی پاسخ هستند.

این در حالی است که «امانوئل ماکرون» رئیس جمهور فرانسه نیز روز گذشته در ادامه تلاش کشورهای غربی برای افزایش فشار افکار عمومی علیه ایران جهت پذیرش توافق در مذاکرات وین، آنهم بدون دریافت تضمین معتبر از سوی این کشورها، براز امیدواری کرد که طی روزهای آتی، توافقی با ایران بر سر مذاکرات رفع تحریم‌ها و توافق هسته‌ای حاصل شود.

دور جدید مذاکرات رفع تحریم‌های ایران چند هفته پیش در شهر وین برگزار شد. برگزاری این دور از مذاکرات پس از آن صورت گرفت که «جوزپ بورل»، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در مقاله‌ای در روزنامه فایننشال‌تایمز مدعی شده بود بسته پیشنهادی جدیدی روی میز گذاشته که حاوی راهکارهای به‌روز‌شده‌ای در خصوص رفع تحریم‌ها و گام‌های هسته‌ای ایران است.

جمهوری اسلامی ایران روز ۲۴ مرداد اعلام کرد پاسخ و ملاحظات خود در خصوص پیشنهادات اتحادیه اروپا را ارائه داده است. آمریکا نیز پاسخ خودش را به این متن داده است. جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا پاسخ ایران و آمریکا، هر دو را «معقول» توصیف کرده است.

پس از آن در تاریخ دوم شهریور ماه کنعانی از دریافت پاسخ دولت آمریکا به نظرات جمهوری اسلامی ایران برای حل و فصل موضوعات باقیمانده در مذاکرات رفع تحریم از طریق هماهنگ کننده اروپایی گفت‌وگوها خبر داد و افزود: بررسی دقیق نظرات طرف آمریکایی آغاز شده و ایران پس از تکمیل بررسی‌ها، نظرات خود در این رابطه را به هماهنگ کننده اعلام خواهد کرد.

تحلیلگران می‌گویند برخی عوامل مانند فشارهای رژیم صهیونیستی، اختلافات با کنگره و مشکلات داخلی در آمریکا دلیل بی‌میلی دولت بایدن برای بازگشت به برجام در ماه‌های گذشته بوده است.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها