کد خبر: 571670
|
۱۴۰۱/۰۶/۰۸ ۲۱:۰۱:۲۹
| |

چارچوب هماهنگی:

تشکیل دولت خدمتگزار ملی، راه جلوگیری از فتنه جدید است

کمیته هماهنگی شیعیان عراق موسوم به چارچوب هماهنگی تأکید کرد که برای جلوگیری از فتنه جدید و پایان بخشیدن به شرایط موجود، باید دولت خدمتگزار ملی و مصلح تشکیل شود.

تشکیل دولت خدمتگزار ملی، راه جلوگیری از فتنه جدید است
کد خبر: 571670
|
۱۴۰۱/۰۶/۰۸ ۲۱:۰۱:۲۹

کمیته هماهنگی شیعیان عراق موسوم به «الاطار التنسیقی» (چارچوب هماهنگی) شامگاه امروز سه‌شنبه در واکنش به سخنرانی سید مقتدی الصدر رهبر جریان صدر تأکید کرد که باید از فتنه جدید جلوگیری کرد.

​به گزارش فارس، پایگاه خبری المعلومه، ضمن نقل این بیانیه، گزارش داد، در حالی که چارچوب نسبت به فتنه کوری که باعث کشته شدن چند نفر از شهروندان عراق شد، ابراز تأسف و اندوه می‌کند، از هر موضعگیری، اظهارنظر و اقدامی که باعث توقف این فتنه شد و از ریخته شدن خون مردم یک کشور جلوگیری کرد، تشکر می‌کند.

این کمیته با بیان اینکه، موضعگیریهای بررسی نشده، عامل ریخته شدن خون مردم عراق است، تصریح کرد: از نیروهای امنیتی و الحشد الشعبی به خاطر خویشتنداری و احساس مسئولیت، تشکر و قدردانی می‌کنیم.

چارچوب هماهنگی خاطر نشان کرد، برای جلوگیری از فتنه جدید و پایان بخشیدن به شرایط موجود، باید دولت خدمتگزار ملی و مصلح، تشکیل شده و با فساد، مبارزه گردد، اقتدار به دولت بازگردانده شود تا همه در امنیت و ثبات باشند.

این نهاد در پایان از پارلمان و نهادهای قانونگذار خواست که به وظایف خود در قبال شهروندان عمل کنند و کار خود را از سر بگیرند.

برخی مقامات و سیاسیون عراق امروز (سه‌شنبه) در پیام‌هایی جداگانه از موضع رهبر جریان صدر در عذرخواهی از ملت عراق و پایان‌دادن به درگیری‌های حامیانش حمایت و تشکر کردند.

«نیچروان بارزانی» رئیس منطقه کردستان عراق در بیانیه‌ای گفت: «ما از موضع سید مقتدی الصدر و درخواست او برای پایان دادن به تنش ها و خروج حامیانش از منطقه سبز استقبال کرده و از موضع ملی مسئولانه او حمایت می‌کنیم.

رهبر جریان صدر، امروز با حضور در نشستی خبری در نجف اشرف، برای رویدادهای دو روز اخیر در عراق از مردم این کشور عذرخواهی کرد و برای خروج طرفداران خود از تحصن، ضرب‌الاجل یک ساعته تعیین کرد.

پس از این، فرماندهی عملیات مشترک عراق امروز از پایان ممنوعیت رفت‌وآمد در تمامی استان‌های این کشور پس از سخنرانی سید مقتدی الصدر خبر داد. علاوه بر بغداد، قانون ممنوعیت رفت و آمد در دیگر استان‌ها نیز برقرار شده و امروز تمامی عراق تعطیل اعلام شده بود.

رهبر جریان صدر روز گذشته با اعلام تصمیمش مبنی بر کناره‌گیری از سیاست، کشور عراق را وارد فاز جدیدی از درگیری‌ها کرد. وی در این استعفا مدعی شد که هیچ زمانی ادعای رهبری و مرجعیت نداشته و برای همیشه از فعالیت‌های سیاسی کناره‌گیری می‌کند.

در پی صدور بیانیه استعفای الصدر، آشوبگران حامی جریان صدر در منطقه سبز دچار آشفتگی شده و برخی نیز اقدام به حمله به برخی ساختمان‌های دولتی کرده‌اند. درگیری این افراد با نیروهای امنیتی عراق تا امروز صبح ادامه داشت و رسانه‌ها گزارش دادند که اغتشاشات، منجر به کشته شدن ۳۰ نفر و زخمی شدن ۷۰۰ تن دیگر شده است.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها