کد خبر: 571548
|
۱۴۰۱/۰۶/۰۸ ۱۱:۲۷:۳۴
| |

تحولات عراق؛ از استعفای آیت‌الله حائری از مرجعیت تا کناره گیری صدر از سیاست

از ظهر دیروز و همزمانی استعفای آیت الله حائری از مرجعیت و کناره گیری مقتدی صدر از سیاست درگیری هایی در بغداد آغاز شد که بر اساس اخرین آمار تا کنون 30 کشته تلفات این درگیری ها در عراق بوده است.

تحولات عراق؛ از استعفای آیت‌الله حائری از مرجعیت تا کناره گیری صدر از سیاست
کد خبر: 571548
|
۱۴۰۱/۰۶/۰۸ ۱۱:۲۷:۳۴

بر اساس تصاویر و فیلم های منتشرشده در رسانه هایی عراقی، گروهی از هواداران منسوب به مقتدی صدر به خیابان های العماره ریخته و با آتش زدن لاستیک خودروها در پی بستن برخی خیابان ها برآمده اند.

به گزارش شفقنا، همچنین بر اساس برخی اخبار برخی نیروهای سرایا السلام، شاخه نظامی جریان صدر، به ساختمان دادگاه مرکزی استان میسان حمله کرده اند.

ساعاتی پیش مقتدی صدر با انتشار بیانیه ای اعلام کرد که دیگر در امور سیاسی دخالت نخواهد کرد و همه دفاتر وابسته به خود جز مرقد و موزه و مؤسسه میراث خاندان صدر را مسدود می‌کند.

دفتر مقتدی صدر نیز با انتشار بیانیه ای از هواداران خواست به هیچ وجه در امور سیاسی دخالت نکرده و هیچ شعار یا سخنی را به نام جریان صدر به زبان نیاورند.

به دنبال این تنش ها، ستاد عملیات مشترک عراق در بغداد منع آمد و شد اعمال کرده و نیروهای امنیتی برای اجرای آن وارد عمل شده اند.

آخرین خبرها و تحولات عراق را در ادامه بخوانید: 

آستان قدس کاظمین تکذیب کرد: درهای حرم به روی زائران بسته نشده است

آستان مقدس کاظمین شامگاه امروز(دوشنبه) بستن درهای این آستان مقدس به روی زائران را تکذیب کرد.

یک منبع در آستان مقدس کاظمین به الفرات گفت: درهای این آستان به روی همه زائران باز است و اوضاع کاملا عادی است.

پیش از این برخی صفحات مجازی و شبکه های اجتماعی خبری مبنی بر بستن درهای حرم کاظمین در پی رخدادهای اخیر در بغداد منتشر کرده بودند.

الکاظمی دستور ممنوعیت تیراندازی به معترضان و تحقیق درباره اتفاقات منطقه سبز را صادر کرد

به نقل از الفرات، مصطفی الکاظمی دستور داد که استفاده از گلوله و تیراندازی به سمت تظاهرات کنندگان از جانب هر یک از گروههای امنیتی، نظامی و مسلح اکیدا ممنوع است.

وی همچنین بر پایبندی وزارتخانه ها و سازمان ها و سرویس های امنیتی و نظامی به اقدام در چارچوب اختیارات و ضوابط اعطا شده تاکید کرد.

فرمانده کل قوای مسلح عراق با تاکید بر اینکه نیروهای امنیتی مسئول حفاظت از تظاهرات کنندگان هستند و هر گونه تخلف از دستورالعمل های امنیتی در این خصوص مشمول پیگرد قانونی خواهد بود، دستور تحقیق فوری درباره رخدادهای منطقه سبز، منابع تیراندازی و شناسایی افراد مقصر در این امر و مجازات آنها براساس قانون را صادر کرد.

الکاظمی همچنین شهروندان عراقی را به پایبندی به دستورالعمل های امنیتی و ممنوعیت آمد و شد سراسری دعوت کرد.

کاخ سفید اوضاع عراق را نگران کننده خواند

کاخ سفید با ادعای تکذیب گزارش های تخلیه سفارت آمریکا در بغداد اوضاع عراق را نگران کننده خواند و خواستار حفظ آرامش و گفتگو شد.

به گزارش ایرنا، کاخ سفید روز دوشنبه به وقت محلی با بیان این ادعا که گزارش‌ها درباره تخلیه سفارت آمریکا در عراق صحت ندارد، گفت: گزارش‌های مربوط به تخلیه سفارت نادرست هستند. تضمین امنیت کارکنان دولت، شهروندان آمریکا و امنیت تأسیسات آمریکا اصلی‌ترین اولویت ما است.

کاخ سفید در بیانیه اظهار داشته است: اکنون زمان گفت‌وگو است نه تشدید درگیری‌ها. ما همه جریان‌های سیاسی در عراق را دعوت می‌کنیم آرامش خود را حفظ کرده و از خشونت پرهیز کنند و اختلافات سیاسی را از طریق روندهای سیاسی تحت نظر قانون اساسی عراق حل و فصل کنند.

در این بیانیه آمده است که گزارش‌های ناآرامی در عراق، در شرایطی که به نهادهای عراقی اجازه عمل داده نمی‌شود نگران‌کننده‌ هستند. این خطر خشونت را بالا می‌برد. امنیت، ثبات و حاکمیت عراق نباید به مخاطره بیفتد.

سازمان هواپیمایی عراق: هیچ گونه توقفی در پروازهای فرودگاه بغداد وجود ندارد

سازمان هواپیمایی کشوری عراق امروز(دوشنبه) از تداوم پروازها در فرودگاه بین المللی بغداد خبر داد.

جهاد الدیوان مدیر اطلاع رسانی سازمان هواپیمایی کشوری عراق به خبرگزاری این کشور گفت: پروازها در فرودگاه بغداد ادامه دارد و هیچ گونه توقفی در پروازهای آن وجود ندارد.

عملیات مشترک عراق در پی تحولات اخیر این کشور و ورود معترضان به اماکن دولتی در منطقه امنیتی سبز بغداد، در سراسر استان های این کشور منع آمد و رفت اعلام کرد.

اتحادیه عرب: طرف های عراقی منافع ملی را در اولویت قرار دهند

اتحادیه کشورهای عربی امروز(دوشنبه) طرف های عراقی را به ترجیح دادن منافع ملی دعوت کرد.

به نقل از الفرات، این اتحادیه در بیانیه ای آورد: تدابیری که دولت عراق در راه حفظ صلح داخلی و صیانت از امنیت و ثبات این کشور اتخاذ می کند، دنبال می کنیم.

در ادامه این بیانیه آمده است: علاوه بر این، طرف های عراقی را به ترجیح دادن منافع ملی دعوت می کنیم.

هشدار سازمان ملل درباره اوضاع عراق

سخنگوی سازمان ملل متحد درباره اوضاع عراق هشدار داد و تشدید تنش را بسیار خطرناک خواند.

استفان دوجاریک سخنگوی سازمان ملل روز دوشنبه به وقت محلی در واکنش به تحولات اخیر عراق گفت که حوادثی که امروز در عراق مشاهده کردیم بسیار خطرناک است.

سخنگوی سازمان ملل با تکرار درخواست یونامی مبنی بر اینکه معترضان باید منطه سبز و ساختمان های دولتی را تخلیه کنند، خاطرنشان کرد که نماینده ویژه سازمان ملل در حال انجام ماموریتش در بغداد است.

درخواست چارچوب هماهنگی از جریان صدر برای بازگشت به میز گفت‌وگو

چارچوب هماهنگی گروه های شیعه عراق خواهان بازگشت جریان صدر به میز گفت و گو و تلاش برای دستیابی به تفاهم مشترک شد.

به نقل از خبرگزاری رسمی عراق (واع)، چارچوب هماهنگی گروه های شیعه شامگاه امروز (دوشنبه) با صدور بیانیه ای، تاکید کرد که همه شهروندان این کشور تحولات اوضاع مربوط به تظاهرات هواداران جریان صدر به رهبری «مقتدی صدر» و تحصن آنها در داخل پارلمان و شماری از ادارات دولتی که به حمله به نهادهای مختلف کشور از جمله شورای قضایی، کاخ دولت، مقر هیئت وزیران و اخلال در کار نهادها رسیده و آخرین مورد آن نیز، تحولات ناگوار امروز و حمله به شماری از نهادهای کشور در استان های مرکزی و جنوبی بوده را با نگرانی شدیدی دنبال می کنند.

چارچوب هماهنگی گروه های شیعه در بیانیه خود ضمن تاکید دوباره بر پشتیبانی خود از کشور عراق و نهادهای آن، خاطر نشان ساخت که به هیچ وجه نباید بی طرف ماند هنگامی که نهادهای کشور در معرض حمله و فروپاشی قرار بگیرند و دولت و نهادهای امنیتی نیز باید برای حفاظت از نهادهای کشور و منافع عمومی و خصوصی، آن چه که وظیفه ملی آنها است را انجام دهند.

چارچوب هماهنگی همچنین از همه بازیگران مذهبی، سیاسی و اجتماعی درخواست کرد که برای پیشگیری از فتنه، در اولویت قرار دادن زبان عقل و گفت و گو، جلوگیری از هرج و مرج و خونریزی بیشتر در کشور، دخالت کنند و ابتکار عمل ارائه دهند، مسئولیت را بر گردن همه کسانی بگذارند که در متشنج کردن فضا و تشدید تنش سهیم هستند و راه حل های عملی و واقعی بر پایه قانون اساسی، قانون و زبان گفت و گو به عنوان مبنایی برای رسیدن به نتایج قاطع و سریع در راستای متوقف ساختن رنج مردم ارائه دهند.

چارچوب هماهنگی گروه های شیعه در پایان این بیانیه نیز از رهبران و هواداران جریان صدر درخواست کرد تا به میز گفت و گو بازگردند و با برادران خود در راستای دستابی به تفاهم های مشترک منجر به ارائه نقشه راه روشنی مبتنی بر قانون و قانون اساسی برای تحقق منافع ملت عراق، تلاش و همکاری کنند.

آمریکا، تخلیه سفارت خود در عراق را تکذیب کرد

وزارت امور خارجه آمریکا گزارش های حاکی از تخلیه سفارتخانه این کشور در عراق در پی رویدادهای امروز را نادرست برشمرد.

به نقل از وبسایت خبری «موازین نیوز» عراق، وزارت امور خارجه آمریکا عصر امروز (دوشنبه) تاکید کرد که ادعاهای مربوط به تخلیه سفارتخانه این کشور در بغداد در پی رویدادهای اخیر این شهر در واکنش به اعلام کناره گیری «مقتدی صدر»، رهبر جریان صدر از صحنه سیاسی، نادرست است.

یک سخنگوی این وزارتخانه در پاسخ به پرسشی درباره تخلیه سفارت آمریکا در بغداد، چنین خبری را نادرست خوانده و خاطر نشان ساخت که حفاظت از شهروندان کشورش در عراق بالاترین اولویت به شمار می آید.

این در حالی است که پیش از این در برخی فایل های ویدئویی انتشار یافته در شبکه های اجتماعی، ادعا شده بود که شماری بالگرد نظامی، دیپلمات های آمریکایی را از منطقه سبز شهر بغداد خارج کردند.

در همین حال، شبکه خبری «الجزیره» قطر گزارش داد که کاخ سفید ضمن اعلام این که در حال حاضر خبری از تخلیه سفارت آمریکا در بغداد نیست، تاکید کرده که گزارش های حاکی از ناآرامی در عراق نگران کننده است و اکنون زمان گفت و گو است نه رویارویی.

فرانس پرس:۸ هوادار جریان صدر کشته و ۲۲ تن دیگر در منطقه سبز زخمی شدند

خبرگزاری فرانس پرس از قول منابع پزشکی از کشته شدن 8 نفر از هواداران جریان صدر و زخمی شدن ۲۲ تن دیگر در منطقه سبز بغداد خبر داد.

به نقل از آرتی، ناآرامی در عراق پس از آن بالا گرفت که مقتدی صدر رهبر جریان صدر عراق از سیاست به طور کامل کناره گیری کرد.

از سوی دیگر خبرنگار اسکای نیوز در عراق گزارش داد که معترضان در حال خروج از منطقه امنیتی سبز هستند.

سفیر عراق در لندن: مقتدی صدر رهبر ماست/هر گونه گزند به وی خط قرمز است

«محمد جعفر الصدر»، سفیر عراق در لندن نسبت به هرگونه گزند به رهبر جریان صدر هشدار داد.

به گزارش شفقنا به نقل از بغداد الیوم، الصدر در توئیتی نوشت: «مقتدی صدر رهبر ما در هر امر خیری است.. هرگونه گزند به وی، خط قرمز است، هشیار باشید.»

مقتدی صدر پیش از این از کناره‌گیری نهایی خود از فعالیت سیاسی خبر داده بود.

رئیس ستاد مرکزی اربعین: تمامی مرزهای زمینی ایران و عراق بسته شد

معاون امنیتی و انتظامی وزیر کشور ایران از بسته شدن تمامی مرزهای زمینی ایران و عراق به دلیل نا آرام بودن جو این کشور خبر داد.

مجید میراحمدی معاون امنیتی انتظامی وزارت کشور و رئیس ستاد مرکزی اربعین درگفت‌وگو با مهر از بسته شدن تمامی مرزهای زمینی ایران و عراق خبر داد و گفت: باتوجه به نا آرامی‌های عراق و مقررات منع آمد و شد سفارت کشورمان در عراق اطلاعیه‌ای برای منع آمد و شد در شهرهای زیارتی صادر کرد.

وی افزود: به جهت اینکه حفظ امنیت زائران ایرانی عتبات عالیات برایمان در اولویت است، لازم است هموطنان موقتاً و تا اطلاع ثانوی از سفر به عراق خودداری کنند.

معاون امنیتی انتظامی وزیر کشور تاکید کرد: مجدد اعلام می‌کنم به دلیل نا آرام بودن جو کشور عراق تمامی مرزهای زمینی ایران با عراق بسته است و به هیچ عنوان هیچ فردی اجازه خروج از مرزها به قصد عراق و ندارد.

میر احمدی در پایان اعلام کرد اخبار تکمیلی متعاقباً اعلام می‌شود.

مرز مهران بسته شد

استانداری ایلام در اطلاعیه ای اعلام کرد مرز مهران تا اطلاع ثانوی بسته است.

به گزارش مهر، در این اطلاعیه آمده است: به علت نا آرامی‌ها و تجمعات سیاسی داخل عراق (به ویژه استان‌های هم‌مرز با ایران) مرزها به سمت عراق تا اطلاع ثانوی بسته است.

زائران محترم از مراجعه به مرز مهران جداً خودداری کنند و آن دسته از زوار عزیزی که در شهرهای مختلف استان ایلام به قصد زیارت عتبات عالیات وارد شده‌اند، در صورت تمایل به اسکان، به فرمانداری‌ها و بخشداری‌ها، مساجد و حسینه‌های سراسر استان مراجعه نمایند تا ترتیب اسکان عزیزان مهیا شود.

پروازهای تهران – بغداد لغو شد

مدیر روابط عمومی شهر فرودگاهی امام خمینی (ره) اعلام کرد: فرودگاه بغداد شرایط خاصی پیدا کرده است و پروازها به مقصد این فرودگاه فعلا انجام نمی شود.

گفتنی است مقتدی صدر در بیانیه ای کناره گیری خود از صحنه سیاسی عراق را اعلام کرد که پس از آن، هواداران منسوب به جریان صدر اعتراض کردند و سطح تنش ها در برخی از شهرهای عراق افزایش یافته است. در پی این تحولات وزارت کشور ایران اعلام کرد زائران ایرانی تا اطلاع ثانوی به عراق سفر نکنند.

اعلام منع آمد و شد در کرکوک در پی تحولات عراق

فرماندهی عملیات مشترک نیروهای عراقی در استان کرکوک امروز(دوشنبه) در این استان منع آمد و شد اعلام کرد.

به نقل از الفرات، این فرماندهی در بیانیه ای اعلام کرد: به منظور اجرای دستورات فرماندهی عملیات مشترک عراق و حفظ جان و مال مردم، ممنوعیت آمد و شد شهروندان و تمامی خودروها در سراسر استان کرکوک اجرایی می شود.

در این بیانیه اضافه شده است: این ممنوعیت از ساعت هفت امشب تا اطلاع ثانوی است و تدابیر قانونی علیه متخاطیان اعمال می شود.

وزارت کشور: زائران ایرانی تا اطلاع ثانوی به عراق سفر نکنند

معاون امنیتی انتظامی وزارت کشور ایران و رئیس ستاد مرکزی اربعین گفت که زائران ایرانی موقتا و تا اطلاع ثانوی از سفر به عراق خودداری کنند.

سید مجید میراحمدی در ارتباط زنده با شبکه خبر، گفت: باتوجه به نا آرامی های عراق و مقررات منع آمد و شد، سفارت ایران در عراق اطلاعیه‌ای برای منع آمد و شد در شهرهای زیارتی صادر کرد.

آقای میر احمدی افزود: سفارت ایران درحال مدیریت ماجراست و انشالله عزیزان زائر ایرانی به سلامت به کشور برخواهند گشت.

وی تصریح کرد: به جهت اینکه حفظ امنیت زائران ایرانی عتبات عالیات برایمان در اولویت است، لازم است هموطنان عزیز موقتا و تا اطلاع ثانوی از سفر به عراق خودداری کنند.

پیش از این سفارت ایران در عراق در اطلاعیه‌ای از شهروندان ایرانی خواسته بود تا اطلاع ثانوی از هرگونه سفر و تردد به شهرهای بغداد، کاظمین و سامراء خودداری کنند.

الکاظمی در نشست فرماندهان امنیتی:تظاهرات‌کنندگان فورا از منطقه سبز بغداد خارج شوند

«مصطفی الکاظمی»، نخست‌وزیر و فرمانده کل نیروهای مسلح عراق ریاست نشست اضطراری فرماندهان امنیتی برای بررسی پیامدهای از کنترل خارج شدن تظاهرات در منطقه سبز بغداد و شماری از استان‌ها را برعهده گرفت.

به نقل از الفرات، در بیانیه دفتر الکاظمی آمده است، در این نشست که در مقر فرماندهی عملیات مشترک برگزار شد، درباره رخدادهای اخیر و ورود تظاهرات‌کنندگان به نهادهای حکومتی رایزنی کردند.

الکاظمی در این نشست، مجددا به فرماندهان امنیتی دستور داد تا به فرامین صادره گذشته درخصوص حفاظت از جان تظاهرات‌کنندگان و صیانت از اموال عمومی و دولتی و ممانعت از تعرض به نهادهای دولتی از سوی هر گروهی پایبندی کامل داشته باشند.

فرمانده کل نیروهای مسلح عراق در پایان خواهان خروج فوری تظاهرات‌کنندگان از منطقه سبز بغداد و برهم نزدن وضعیت عمومی کشور و به خطر نینداختن آرامش اجتماعی شد.

رئیس‌جمهور عراق: تظاهرات‌کنندگان از نهادهای دولتی خارج شوند

رئیس جمهوری عراق خواهان خویشنداری و خودداری از تشدید تنش در این کشور شده و تظاهرات کنندگان را نیز به خروج از نهادهای دولتی ترغیب کرد.

«برهم صالح»، رئیس جمهوری عراق عصر امروز (دوشنبه) با صدور بیانیه ای، تاکید کرد که شرایط دشوار کنونی این کشور ایجاب می کند همگان به رعایت آرامش، خویشتنداری، جلوگیری از تشدید تنش و تضمین عدم ورود اوضاع به بیراهه های ناشناخته و خطرناکی که در آن همه شکست خورده خواهند بود، پایبند باشند.

صالح در بیانیه خود که در پایگاه اینترنتی دفتر اطلاع رسانی وی منتشر شده، ضمن تاکید بر این که تظاهرات مسالمت آمیز و ابراز نظر همراه با رعایت قوانین و حفظ امنیت عمومی یک حق تضمین شده در قانون اساسی عراق است، افزود: با این حال اخلال در نهادهای دولتی یک مسئله خطرناک است که کشور و منافع شهروندان را در برابر خطرهای بزرگی قرار می دهد.

در ادامه بیانیه رئیس جمهوری عراق همچنین آمده است: از فرزندان تظاهرات کننده خود می خواهیم که از نهادهای رسمی عقب نشینی کنند و به نیروهای امنیتی اجازه دهند تا وظایف خود را برای حفظ امنیت، نظم و دارایی های عمومی انجام دهند.

صالح در پایان نیز عنوان کرد: تحولات رویدادها، مسئولیت مضاعفی بر دوش نیروهای ملی تحمیل می کند برای این که از اختلافات به نفع چیزی گرانبهاتر و گرانتر یعنی میهن امتناع بورزند، از خشونت جلوگیری به عمل آورند، از خون گرانبهای مردم عراقی حفاظت کنند، مواضعی مشتاق و محافظ میهن در پیش بگیرند و از مسیر مسالمت آمیز، دمکراتیک و قانونی محافظت کنند که ملت ما برای آن چیزهای گرانبهایی را فدا کرده و تحت هیچ شرایطی نباید آن را از دست داد.

بیانیه سفارت ایران در عراق: فعلاً به بغداد، کاظمین و سامرا سفر نکنید

در پی تحولات عراق، سفارت ایران در بیانیه ای تأکید کرد زائران ایرانی از تردد در شهرهای بغداد، کاظمین و سامراء خودداری کنند.

در این بیانیه آمده است: «سفارت جمهوری اسلامی ایران در بغداد از کلیه زائران و هم‌وطنان عزیز ایرانی که در شهرهای عتبات عالیات، کربلای معلی و نجف اشرف و کاظمین حضور دارند؛ تقاضا می‌نماید با توجه به وضع مقررات منع رفت‌وآمد از سوی دولت محترم عراق، تا اطلاع ثانوی از هر گونه سفر و تردد به شهرهای بغداد، کاظمین و سامراء خودداری نمایند.»

بسته شدن آستان مقدس کاظمین به دلیل رخدادهای اخیر عراق

آستان مقدس کاظمین از بسته شدن مرقد مطهر امام کاظم علیه السلام به دلیل اتفاقات اخیر عراق خبر داد.

به نقل از بغداد الیوم، آستان مقدس کاظمین در بیانیه‌ای کوتاه اعلام کرد: به دلیل رخدادهای اخیر، مرقد مطهر امام کاظم علیه السلام بسته خواهد شد.

کنترل کامل نیروهای امنیتی عراق بر کاخ دولتی در منطقه سبز

نیروهای امنیتی عراق عصر امروز(دوشنبه) کنترل کامل کاخ دولتی در منطقه سبز را به دست گرفتند.

یک منبع امنیتی به الفرات نیوز گفت: نیروهای امنیتی کنترل کامل کاخ دولتی(مقر شورای وزیران) در داخل مرکز سبز در مرکز بغداد را به دست گرفتند.

مصطفی الکاظمی نخست وزیر عراق و فرمانده کل نیروهای مسلح عراق تمامی جلسات دولت را تا اطلاع ثانوی به حالت تعلیق درآود.

اعلام منع سراسری رفت و آمد در همه استان‌های عراق

فرماندهی عملیات مشترک عراق از برقراری ممنوعیت رفت و آمد سراسری در همه استان های این کشور و آغاز آن از ساعاتی دیگر خبر می دهد.

به نقل از خبرگزاری رسمی عراق (واع)، فرماندهی عملیات مشترک وابسته به وزارت دفاع این کشور عصر امروز (دوشنبه) با صدور بیانیه کوتاهی، برقراری ممنوعیت رفت و آمد سراسری در همه استان های عراق تا اطلاع ثانوی را اعلام کرد.

فرماندهی عملیات مشترک عراق در بیانیه خود ضمن اعلام این که ممنوعیت رفت و آمد از ساعت 19 عصر امروز به وقت محلی (20:30 به وقت تهران) آغاز می شود، تاکید کرد که به زودی جزئیات بیشتری در این باره ارائه خواهد داد.

این در حالی است که فرماندهی عملیات مشترک عراق ساعاتی پیش نیز از برقراری ممنوعیت رفت و آمد سراسری در شهر بغداد خبر داده و گفته بود که این مسئله همه وسایل نقلیه و شهروندان را در بر می گیرد.

نشست الکاظمی با مقامات عالی‌رتبه امنیتی برای بررسی تحولات عراق

یکی از اعضای کمیسیون امنیت و دفاع پارلمان عراق از برگزاری یک نشست امنیتی به ریاست فرمانده کل نیروهای مسلح این کشور برای بررسی تحولات کنونی خبر می دهد.

به نقل از وبسایت خبری «الفرات نیوز»، «یاسر وتوت» عضو کمیسیون امنیت و دفاع مجلس نمایندگان (پارلمان) عراق عصر امروز (دوشنبه) اعلام کرد که یک نشست امنیتی سطح بالا به ریاست «مصطفی الکاظمی»، نخست وزیر و فرمانده کل نیروهای مسلح این کشور برای بررسی تحولات اخیر و کنونی شهر بغداد در جریان است.

وتوت در گفت و گو با الفرات نیوز ضمن اعلام این که نشست مذکور میان فرمانده کل نیروهای مسلح، رئیس ستاد کل ارتش و فرمانده عملیات مشترک عراق برگزار شده، تاکید کرد که کمیسیون امنیت و دفاع پارلمان نیز تحولات کنونی را به دقت دنبال می کند و به نیروهای امنیتی نیز توصیه می کند تا در برخورد با رویدادهای کنونی خویشتنداری کنند.

السومریه نیوز: تیراندازی و شلیک گاز اشک‌آور برای دور کردن تظاهرات‌کنندگان از منطقه سبز بغداد

منبعی امنیتی اعلام کرد نیروهای امنیتی برای متفرق کردن تظاهرات‌کنندگان در منطقه سبز بغداد از گلوله جنگی استفاده کردند.

به نقل از السومریه نیوز، نیروهای ضد شورش با استفاده از بمب‌های دودزا، گاز اشک‌آور و باتوم تلاش دارند تا تظاهرات‌کنندگان وابسته به جریان صدر را از داخل کاخ حکومتی (مقر جلسات هیات دولت) خارج کنند.

السومریه نیوز به نقل از منبعی امنیتی تصریح کرد: در نتیجه شلیک گسترده گاز اشک‌آور و بمب‌های دودزا از سوی نیروهای امنیتی 4 نفر زخمی شدند.

نمایندگی سازمان ملل در عراق خواهان خویشتنداری و خروج معترضان از منطقه سبز شد

هیئت نمایندگی سازمان ملل در عراق خواهان حداکثر خویشتنداری شده و معترضان در پایتخت این کشور را نیز به خروج از منطقه سبز فرا خواند.

به نقل از خبرگزاری رسمی عراق (واع)، هیئت نمایندگی سازمان ملل متحد در این کشور (یونامی) عصر امروز (دوشنبه) با صدور بیانیه ای، از تظاهرات کنندگان درخواست کرد تا منطقه سبز بغداد را ترک و ساختمان های دولتی را نیز تخلیه کنند.

هیئت نمایندگی سازمان ملل در عراق در بیانیه خود ضمن این که خواهان حداکثر خویشتنداری شد، تاکید کرد که نهادهای دولتی باید بدون هیچ گونه موانعی برای خدمت رسانی به مردم این کشور فعالیت کنند.

یونامی ضمن تاکید بر این که تحولات امروز عراق تشدید بسیار خطرناکی به شمار می آید، از همه نیروهای سیاسی این کشور درخواست کرد تا برای کاهش تنش تلاش کنند و برای حل و فصل اختلافات نیز به گفت و گو روی بیاورند.

دبیرکل گردان‌های امام علی: رخدادهای جاری عراق ارتباطی با دموکراسی و آزادی بیان ندارد

«شبل الزیدی»، دبیرکل گردان‌های امام علی (ع) تاکید کرد دولت در انجام وظایف و مسئولیت‌های خود کوتاهی می‌کند.

به نقل از السومریه نیوز، الزیدی در توئیتی نوشت: عراق امانتی به گردن انسان‌های شریف است و کسی به رتق و فتق وضعیت عمومی جامعه اقدام می‌کند باید به مسئولیت خود عمل کند و قاطعیت در کنار عدالت باشد.

وی گفت: آنچه اکنون شاهد آن هستیم، ویران کردن حکومت است و هیچ ارتباطی به دموکراسی و آزادی بیان ندارد زیرا در دموکراسی شیوه‌های خاصی برای ابراز عقیده وجود دارد.

الزیدی اظهار داشت: دولت در انجام وظایف و مسئولیت‌های خود و صیانت از امنیت و منافع مردم کوتاهی می‌کند و برعکس با شانه خالی کردن از انجام مسئولیت‌ها، وضعیت را به سمت آشوب و نافرمانی سوق می دهد و موجب افزایش تعرض به نهادهای حکومتی می شود.

وی در پایان نوشت: اگر به قانون مراجعه نکنیم، چه کسی میان ما قضاوت خواهد کرد، اگر فرد خاطی را بازداشته نشود، چگونه امنیت و صلح حاکم خواهد شد؟

دستور فرمانده عملیات بغداد برای تقویت حفاظت از ادارات دولتی و بانک‌ها

فرمانده عملیات پایتخت عراق دستور داده تا حفاظت از ادارات دولتی و بانک های این شهر تقویت شود.

به نقل از خبرگزاری رسمی عراق (واع)، فرماندهی عملیات بغداد عصر امروز (دوشنبه) با صدور بیانیه کوتاهی، اعلام کرد که سپهبد «احمد سلیم»، فرمانده عملیات دستوری مبنی بر تقویت حفاظت از ادارات دولتی و بانک های این شهر را صادر کرده است.

تعویق امتحانات نهایی در عراق تا اطلاع ثانوی

وزارت آموزش و پرورش عراق از تعویق امتحانات نهایی مدارس ابتدایی و متوسطه این کشور تا اطلاع ثانوی خبر می دهد.

به نقل از خبرگزاری رسمی عراق (واع)، وزارت آموزش و پرورش این کشور عصر امروز (دوشنبه) با صدور بیانیه کوتاهی، اعلام کرد که امتحانات نهایی مقاطع ابتدایی و متوسطه سال تحصیلی 2021-2022 تا اطلاع ثانوی به تعویق افتاده است.

وزارت آموزش و پرورش عراق در بیانیه خود همچنین تاکید کرده که این تصمیم با توجه به شرایط اضطراری کنونی این کشور و به منظور حفظ جان و امنیت دانش آموزان گرفته شده است.

مقتدی صدر کناره‌گیری نهایی خود از صحنه سیاسی را اعلام کرد

رهبر جریان صدر ضمن اعلام کناره گیری نهایی خود از صحنه سیاسی، از تعطیلی بیشتر موسسات وابسته به این جریان عراقی خبر داد.

به نقل از خبرگزاری رسمی عراق (واع)، «مقتدی صدر»، رهبر جریان صدر بعد از ظهر امروز (دوشنبه) در پیامی در حساب کاربری خود در شبکه اجتماعی توییتر، کناره گیری نهایی خود از صحنه سیاسی و تعطیلی تمامی موسسات وابسته به این جریان به استثنای سه مورد را اعلام کرد.

صدر در پیام توییتری خود و در اشاره به آیت الله «سید کاظم حائری»، از مراجع تقلید شیعه در عراق که امروز کناره گیری خود از مرجعیت را اعلام کرد، نوشت: بسیاری از جمله آقای حائری (دام ظله) گمان می کنند که این رهبری به لطف یا به دستور آنها به دست آمده است؛ نه، این در اول به لطف پروردگارم و از فیض پدرم (قدس سره) است که از عراق و مردم آن دست نکشید.

در ادامه پیام رهبر جریان صدر آمده است: با وجود استعفای وی (آیت الله حائری)، نجف اشرف همانند همیشه بزرگ ترین مقر مرجعیت است؛ من هرگز ادعای عصمت یا اجتهاد و حتی «رهبری» را نکردم بلکه من (تنها) امرکننده به معروف و نهی کننده از منکر هستم و فرجام همه کارها از آنِ خدا است.

صدر در این باره همچنین تاکید کرد: من چیزی نخواستم جز این که تحریفی را اصلاح کنم که عامل اصلی آن، نیروهای سیاسی شیعه به عنوان اکثریت بودند و چیزی نخواستم جز این که آنها را به ملتشان نزدیک کنم و این که رنج ملت را احساس کنند به این امید که راهی باشد برای رضایت خداوند از آنها با این حال چنین چیزی را به دست نیاوردند.

رهبر جریان صدر در ادامه نیز افزود: با وجود این که تصور می کنم کناره گیری مرجع (آیت الله حائری) به خواست خودش نبوده و بیانیه صادر شده از وی نیز همین گونه بوده، اما من تصمیم گرفته بودم در امور سیاسی دخالت نکنم و اکنون نیز کناره گیری نهایی و تعطیلی همه موسسات به جز مرقد مطهر، موزه مطهر و موسسه میراث خاندان گرامی صدر را اعلام می کنم؛ همگان از طرف من آزاد هستند؛ اگر مردم یا کشته شدم، از شما می خواهم فاتحه و دعا بخوانید.

توافق روسای چهارگانه عراق برای برگزاری نشست جدید گفت‌وگوی ملی و دعوت از جریان صدر برای حضور در آن

روسای چهارگانه عراق متشکل از «برهم صالح» رئیس جمهوری، «مصطفی الکاظمی»نخست‌وزیر، «محمد الحلبوسی» رئیس پارلمان و «فائق زیدان» رئیس شورای عالی قضایی این کشور جلسه مهمی در کاخ السلام بغداد با هدف بررسی بحران سیاسی چندین ماهه و راهکار برون‌رفت از آن برگزار کردند.

به نقل از الفرات، در این نشست که به میزبانی برهم صالح برگزار شد، بر حقظ امنیت، ثبات و روند دموکراسی و قانون در عراق به عنوان مسئولیت و وظیفه همه مردم عراق و نهادهای دولتی و گروه‌های سیاسی تاکید و اعلام شد: گفت‌وگوی سازنده تنها راه مسالمت‌آمیز برای پایان دادن به همه اختلافات کنونی و حفظ ثبات در کشور است.

حاضران در این نشست ضمن حمایت از دعوت نخست‌وزیر برای برگزاری دور جدید گفت‌وگوهای ملی برای بررسی و رایزنی درباره ایده‌ها و ابتکارعمل‌های مربوط به حل بحران کنونی، از جریان صدر برای حضور در این نشست دعوت کردند.

روسای چهارگانه عراق در ادامه بر ایده‌های اصلاح‌طلبانه در همه سطوح و توسعه عملکرد نهادهای مختلف و مبارزه با فساد تاکید و اظهار داشتند: گفت‌وگوی ملی باید به بررسی تحقق‌بخشی به همه مطالبات مردم عراق بپردازد.

حاضران همچنین از همه گروه‌های ملی خواستند تا در شرایط کنونی به مسئولیت خود در کاهش تنش در همه سطوح و متوقف‌سازی تشدید تنش سیاسی عمل کنند تا فرصت برای بررسی راهکارهای فوری مطرح شدهو رایزنی درباره وضعیت سیاسی و بهبود مناسبات میان گروه‌های سیاسی مختلف بر اساس منافع عالی ملی فراهم شود.

روسای چهارگانه عراق در پایان با دعوت به توقف فوری تنش رسانه‌ای کنونی که تاثیر منفی بر منافع کشور دارد و به نگرانی مردم دامن می‌زند، از همه نهادهای اجتماعی و فرهنگی ملی که از گفت‌وگوی ملی حمایت می‌کنند و برای کاهش تنش و ایجاد همبستگی میان شهروندان تلاش می‌کنند، تشکر کردند.

بغداد الیوم: طرفداران صدر کاخ ریاست‌جمهوری عراق را محاصره کردند/ درخواست فرماندهی عملیات مشترک برای ترک فوری منطقه سبز

تحصن‌کنندگان وابسته به جریان صدر در منطقه الخضراء بغداد کاخ ریاست الجمهوری را محاصره کردند و نیروهای ضد شورش با ماشین‌های آب‌پاش با آنها مقابله کردند.

به نقل از بغداد الیوم، طرفداران جریان صدر ساختمان الجمهوری وابسته به نهاد ریاست جمهوری را محاصره کردند و نیروهای ضد شورش در تلاش برای دور کردن آنها از آب پرفشار استفاده کردند.

در همین رابطه، فرماندهی عملیات مشترک عراق از تظاهرات‌کنندگان خواسته فورا منطقه خضراء را تخلیه کنند.

در بیانیه رسمی این نهاد نظامی آمده که نیروهای امنیتی عراق از تظاهرات‌کنندگان می‌خواهند که فورا منطقه خضراء را ترک کنند و ضمن حفظ خویشتنداری و برخورد برادرانه مانع از هرگونه تنش و ریخته شدن خون مردم عراق شوند.

فرماندهی عملیات مشترک عراق با بیان اینکه نیروهای امنیتی مسئول حفاظت از نهادهای دولتی و هیئت‌های دیپلماتیک خارجی و اموال عمومی و خصوصی هستند، اظهار داشت: تظاهرات مسالمت‌آمیز حق شهروندان است و نیروهای امنیتی به مسئولیت خود در حفاظت از امنیت و ثبات کشور عمل خواهند کرد.

پیش از این، رهبر جریان صدر ضمن اعلام کناره گیری نهایی خود از صحنه سیاسی، از تعطیلی بیشتر موسسات وابسته به این جریان عراقی خبر داده بود.

آیت‌الله سیدکاظم حائری از مرجعیت استعفا داد

آیت‌الله سیدکاظم حائری که در قم ساکن هست، در پیامی اعلام کرد به علت بیماری و ضعف جسمانی و کهولت سن برای پیگیری امور مرجعیت توانایی لازم را ندارد و لذا از این مسئولیت کناره‌گیری می‌کند.

آیت الله حائری همچنین همه وکالت‌های شرعی خودش را نیز باطل اعلام کرده و گفته که از این پس هیچ یک از نمایندگان‌اش حق ندارند، به نام وی وجوه شرعی را بگیرند.

اعلام منع رفت و آمد سراسری در بغداد

فرماندهی عملیات مشترک عراق از برقراری ممنوعیت رفت و آمد سراسری در پایتخت این کشور و آغاز آن از دقایقی دیگر خبر می دهد.

به نقل از خبرگزاری رسمی عراق (واع)، فرماندهی عملیات مشترک وابسته به وزارت دفاع این کشور، بعد از ظهر امروز (دوشنبه) با صدور بیانیه کوتاهی، برقراری ممنوعیت رفت و آمد سراسری در شهر بغداد را اعلام کرد.

فرماندهی عملیات مشترک عراق در بیانیه خود ضمن اعلام این که ممنوعیت رفت و آمد از ساعت 15:30 بعد از ظهر امروز به وقت محلی (17 عصر به وقت تهران) آغاز می شود و همه وسایل نقلیه و شهروندان را در بر می گیرد، تاکید کرد که به زودی جزئیات بیشتری در این باره ارائه خواهد داد.

العبادی خواستار خودداری از کشیده شدن به «فتنه» شد

رئیس ائتلاف نصر با انتشار بیانیه‌ای از مردم عراق خواست که با خویشتنداری به «فتنه» کشیده نشوند.

حیدر العبادی با انتشار توئیتی نوشت که از همه می‌خواهد خویشتنداری کنند و به فتنه‌هایی که چون شب تاریک یکی در پی دیگری پدیدار می‌شوند کشیده نشوند.

العبادی از مردم عراق خواست که ضمن هم‌بستگی با یکدیگر مانع از تعرض به حقوق عمومی و خصوصی شوند و از نیروهای امنیتی بابت نقش آنان در حفاظت از امنیت شهروندان و حفظ کشور در برابر آشوبگران قدردانی کرد.

 الکاظمی از صدر برای خروج معترضان درخواست کمک کرد

فرمانده کل نیروهای مسلح عراق ضمن محکوم کردن تعرض به ساختمان های حکومتی از مقتدی صدر خواست که برای دعوت تظاهرات کنندگان به خروج از این ساختمان ها وارد عمل شود.

در بیانیه رسمی مصطفی الکاظمی، فرمانده کل نیروهای مسلح عراق، آمده که تحولات اخیر در عراق از جمله حمله به منطقه خضراء و ورد غیر قانونی به نهادهای دولتی نشان‌دهنده مخاطرات پیامدهای ناشی از ادامه اختلافات سیاسی است.

وی افزود: تعرض معترضان به نهادهای حکومتی اقدامی محکوم و خارج از چارچوب‌های قانونی است و از مقتدی صدر «که همواره حامی حکومت و مدافع اقتدار آن و احترام به نیروهای امنیتی بوده» خواسته که «برای دعوت تظاهرات‌کنندگان به خروج از ساختمان‌های حکومتی» کمک کند.

الکاظمی تأکید کرد: کشیده شدن اختلافات سیاسی به حد آسیب زدن به نهادهای حکومت به نفع ملت عراق و آینده و وحدت کشور نیست.

او همچنین خواستار خویشتنداری همگان و خروج فوری معترضان از منطقه سبز و همکاری با نیروهای امنیتی مسئول حفاظت از نهادهای رسمی و جان شهروندان شده است.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها