کد خبر: 571408
|
۱۴۰۱/۰۶/۰۷ ۱۷:۳۲:۱۲
| |

دور تازه اتهام زنی هند علیه چین

در تداوم تنش بین هند و چین و رزمایش‌های چین در منطقه، مقام‌های هندی چین را به نظامی کردن تنگه تایوان متهم کردند.

دور تازه اتهام زنی هند علیه چین
کد خبر: 571408
|
۱۴۰۱/۰۶/۰۷ ۱۷:۳۲:۱۲

در ادامه تنش بین هند و چین و پهلو گرفتن یک کشتی جنگی چینی در بندری در سریلانکا، مقام‌های هندی چین  را به  نظامی کردن «تنگه تایوان» متهم کردند.

​به گزارش فارس، روزنامه «گاردین» روز دوشنبه نوشت که اعترض هند به چین روز یکشنبه توسط کمیسیون کمیسیون عالی هند در سریلانکا صورت گرفت که طی آن چین به نظامی کردن تنگه تایوان متهم شد.

بر اساس این گزارش، اوایل این ماه یک کشتی تحقیقاتی نظامی چین یک هفته در بندر «هامبانتوتا» در سریلانکا پهلو گرفت. تحلیلگران می‌گویند که این کشتی جنگی  پرتاب ماهواره، موشک و موشک‌های قاره پیما را رصد می‌کند. پهلو گیری این کشتی البته چند روز به تاخیر افتاد و دلیل آن مخالفت هند بود.

وزارت امور خارجه چین  در واکنش به دهلی نو اعلام کرد که این کشتی در بر اساس قوانین بین‌المللی در حال انجام تحقیقات دریایی است و تاثیری بر امنیت و منافع اقتصادی هیچ کشوری  نخواهد گذاشت.

این کشتی یک هفته قبل سریلانکار ترک کرد، اما سفارت چین در سریلانکا، هند را متهم کرد که از نگرانی‌های امنیتی جهت مداخله در حاکمیت و استقلال سریلانکا استفاده می‌کند.

کمیسیون عالی هند روز شنبه در کلمبو گفت که  سریلانکا به حمایت نه فشارهای ناخواسته یا جنجال‌های غیر ضروری یک کشور دیگر نیاز دارد. این در حالی است که سریلانکا برای خروج از بدترین بحران اقتصادی خود تلاش می‌کند. وام‌های چین ۱۰ درصد بدهی سریلانکا را شکل داده و هند نیز سال جاری ۳.۸ میلیارد دلار به سریلانکا کمک کرد.

«ونتی سونگ» تحلیلگر ارشد علوم سیاسی در دانشگاه ملی استرالیا معتقد است که دهلی نو در حال ایجاد «اهرم‌های چانه‌زنی جدید» در متهم کردن چین به «نظامی‌سازی» تنگه تایوان است.

این کشتی درست یک هفته پس از انجام رزمایش‌های  گسترده چین در اطراف تایوان، در واکنش به دیدار«نانسی پلوسی» رئیس مجلس نمایندگان آمریکا در «هامبانتوتا» پهلو گرفت. از زمان پایان این رزمایش‌ها، ارتش چین به فعالیت‌های خود ادامه داده است.

به نوشته روزنامه گاردین، در برهه‌ای که ایالات متحده و سایر متحدان این کشور این رزمایش را محکوم کردند، دولت هند اعلام کرد که نگران تحولات اخیر است.

سخنگوی وزارت خارجه هند گفت: «ما بر اعمال خویشتنداری، پرهیز از اقدامات یکجانبه جهت تغییر وضعیت موجود، تنش زدایی و تلاش برای حفظ صلح و ثبات در منطقه اصرار داریم.»

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها