یک مقام کاخ سفید ادعا کرد:

رزمناوهای ما در تنگه تایوان تردد امن ایجاد می‌کنند

یک مقام کاخ سفید ادعا کرد که عبور تنش‌زای رزمناوهای آمریکا از تنگه تایوان جهت برقراری تردد امن در منطقه است.

رزمناوهای ما در تنگه تایوان تردد امن ایجاد می‌کنند
کد خبر: 571205
|
۱۴۰۱/۰۶/۰۶ ۱۹:۲۴:۰۳

رسانه‌ها روز یکشنبه از عبور دو فروند رزمناو نیروی دریایی آمریکا از تنگه تایوان خبر دادند.

​به گزارش فارس، بر اساس این گزارش، دو فروند کشتی جنگی نیروی دریایی آمریکا روز یکشنبه در آب‌های تنگه تایوان حرکت کردند که طبق گزارش‌ها، اولین عملیات از این نوع پس از سفر «نانسی پلوسی» رئیس مجلس نمایندگان آمریکا به تایوان بود.

به دنبال این رویداد، یک مقام کاخ سفید غروب یکشنبه به وقت تهران گفت: «عبور دو فروند کشتی جنگی ایالات متحده از آب‌های بین المللی در تنگه تایوان بسیار سازگار با سیاست چین واحد ایالات متحده و به دنبال یک اقیانوس هند و اقیانوس آرام آزاد و باز است».

نیروی دریایی ایالات متحده اعلام کرد که رزمناوهای «چانسلارس‌ویل» و «آنتینام» در حال انجام عملیات در تنگه تایوان هستند. انجام چنین عملیاتی معمولاً هشت تا دوازده ساعت طول می‌کشد و ارتش چین بدقت آن‌ها را رصد می‌کند.

کشتی‌های جنگی ایالات متحده و برخی کشورهای متحد آن از قبیل انگلیس و کانادا در سال‌های اخیر بارها از تنگه تایوان عبور کرده‌اند؛ اقدامی که همواره با واکنش تند چین مواجه شده است.

ارتش چین هشدار داده  که این کشور در حال رصد حرکت کشتی‌های جنگی آمریکا از طریق تنگه تایوان هست و برای پاسخگویی به هرگونه اقدام تحریک آمیز آمادگی دارد.

پکن که تایوان را بخشی از چین می‌داند، این تحرکات واشنگتن و متحدانش را مغایر اصل «چین واحد» و دخالت در امور داخلی چین می‌خواند و بارها بر آمادگی خودش برای حفظ حاکمیت چین تاکید کرده است.

طی هفته‌های اخیر و به دنبال سفر تحریک آمیز نانسی پلوسی به جزیره تایوان به رغم هشدارهای چین، تنش‌ها در منطقه شدت یافته است. بعد از سفر پلوسی به تایوان، برخی دیگر از مقامات و سیاستمداران آمریکایی به این جزیره سفر و با مقامات تایوان دیدار کرده‌اند. چین با برگزاری رزمایش‌ نظامی به این تحرکات پاسخ داده و همزمان قدرت‌نمایی جنگنده‌های چینی در منطقه شدت یافته است.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها