کد خبر: 570505
|
۱۴۰۱/۰۶/۰۲ ۱۶:۵۴:۱۶
| |

اعلام حمایت ناتو و اتحادیه اروپا از استقلال و یکپارچگی اوکراین

اتحادیه اروپا و سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) روز چهاشنبه در بیانیه مشترکی همزمان با سی و یکمین سالروز استقلال اوکراین، بر ادامه همبستگی و حمایت نامحدود از این کشور برای دفاع از یکپارچگی سرزمینی و حق حاکمیت خود، تاکید کردند.

اعلام حمایت ناتو و اتحادیه اروپا از استقلال و یکپارچگی اوکراین
کد خبر: 570505
|
۱۴۰۱/۰۶/۰۲ ۱۶:۵۴:۱۶

در این بیانیه تاکید شده است که امروز باید به روسیه یادآور شد که اوکراین به عنوان کشوری دارای حق حاکمیت، آزاد و مستقل از حق ذاتی برای تصمیم گیری در باره سیاست خارجی و ترتیبات امنیتی خود بر اساس قوانین بین المللی و پیمان پایانی هلسینکی برخوردار می باشد.

به گزارش ایرنا، به نقل از خبرگزاری تاس، ینس استولتنبرگ دبیر کل ناتو نیز در پیامی تصویری به همین مناسبت خطاب به اوکراین گفت که شما می توانید روی حمایت ناتو تا هر زمانی حساب کنید، زیرا اوکراین نیرومند و مستقل برای ثبات حوزه یورو - آتلانتیک از اهمیت بسیار زیادی برخودار است.

ولودیمیر زلنسکی رئیس جمهوری اوکراین نیز روز سه شنبه هم زمان با فرا رسیدن ششمین ماه جنگ با روسیه، ادعا کرد که با بازپس گرفتن شبه جزیره کریمه از این کشور، قانون و نظم را به جهان بازخواهد گرداند.

وی در آئین گشایش نشستی مجازی در باره کریمه با شرکت نمایندگان نزدیک به ۶۰ کشور و سازمان بین المللی شامل نزدیک به ۴۰ رئیس جمهوری و نخست وزیر گفت: بازپس گیری این شبه جزیره که از ۲۰۱۴ به تصرف روسیه درآمده، بزرگ ترین گام ضد جنگ خواهد بود.

زلنسکی به حاضران در این مجمع که خواستار بازگردانده شدن یکپارچگی سرزمینی و کریمه به اوکراین است، افزود: این جنگ با کریمه آغاز شد و با همان هم پایان خواهد پذیرفت. رهاسازی کریمه از اشغال ضروری است و حکومت نظم و قانون به جهان را بازخواهد گرداند.

آندری دودا رئیس جمهوری لهستان که تنها مقام بلندپایه خارجی بود که شخصا در این نشست حضور یافته بود، از سران کشورهای جهان خواست که چشمان خود را برروی آنچه تجاوز روسیه خواند، نبندند و امکان بازگشت روابط با روسیه به حال عادی را رد کرد.

ناوگان دریای سیاه روسیه در کریمه استقرار یافته و ارتش آن از این شبه جزیره به عنوان پایگاهی حملات موشکی به اهداف داخل اوکراین استفاده می کند.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها