کد خبر: 569727
|
۱۴۰۱/۰۶/۰۳ ۱۰:۰۰:۰۰
| |

«اعتمادآنلاین» بررسی می‌کند:

چرا جنبش جهاد اسلامی فلسطین گزینه اسرائیل برای جنگ شد؟

چندی پیش غزه جنگ دیگری را به خود دید، جنگی که بار دیگر شمار زیادی از کودکان و زنان در آن قربانی شدند. حال که گردوغبار این جنگ فرو نشسته است تلاش خواهیم کرد چرایی درگرفتن این جنگ را در این شرایط زمانی در این نقطه جغرافیایی بررسی کنیم.

چرا جنبش جهاد اسلامی فلسطین گزینه اسرائیل برای جنگ شد؟
کد خبر: 569727
|
۱۴۰۱/۰۶/۰۳ ۱۰:۰۰:۰۰

سید عماد حسینی- چندی پیش غزه جنگ دیگری را به خود دید، جنگی که بار دیگر شمار زیادی از کودکان و زنان در آن قربانی شدند. حال که گردوغبار این جنگ فرو نشسته است تلاش خواهیم کرد چرایی درگرفتن این جنگ را در این شرایط زمانی در این نقطه جغرافیایی بررسی کنیم.

در گیرودار جنگ کوتاه و سه‌روزه غزه برای بسیاری از کارشناسان این پرسش پیش آمد که چرا وقتی تنش با حزب‌الله در رابطه با سکوی گازی کاریش و ترسیم مرزهای دریایی به نقطه اوج خود رسیده است، تل‌آویو باید درگیری با غزه را به عنوان اصلی‌‌ترین گزینه جنگ خود انتخاب کند؟

به اعتقاد برخی از کارشناسان فلسطینی، سوای فرصت به‌دست‌آمده برای هدف قرار دادن مهم‌‌ترین فرماندهان نظامی جنبش جهاد اسلامی فلسطین، اسرائیل در این جنگ بیش از هر چیز به دنبال تست گرم نه تنها برخی از تسلیحات خود برای آماده‌سازی به منظور تقابل بزرگ‌تری با حزب‌الله بلکه تست گرم میزان ظرفیت جامعه جهانی در واکنش به این اقدام در سایه بحران‌های منطقه‌ای و بین‌المللی بود.

به زعم برخی از تحلیلگران، مراکز تصمیم‌گیری در اسرائیل جنگی سه‌روزه را با جهاد اسلامی به عنوان یکی از گروه‌های کوچک اما فعال در نوار غزه به راه انداختند تا سامانه جدید گنبد آهنین را که با سیستم لیزری کار می‌کند مورد آزمایش گرم قرار دهند و حتی برخی از رسانه‌های عبری‌زبان هم مدعی شده‌اند در این راه موفق بوده‌اند، این در حالی است که برخی دیگر از نهادها نیز نوع و میزان واکنش محلی منطقه‌ای و جهانی نسبت به این اقدام را، آن هم در سایه بحران اوکراین در یک سو و توافق ابراهیم در سوی دیگر ماجرا، در معرض سنجش و تحلیل قرار دادند.

دلیل انتخاب جهاد اسلامی فلسطین هم آن بود که این گروه به نوعی در حال قدرت گرفتن هرچه بیشتر نه تنها در بعد نظامی و تشکیلاتی بلکه در کسب جایگاه‌های بالای مردمی، به دلیل تاکید صرف بر مبارزه و عدم گرایش به سوی مسائل حکومتی، بود.

به اعتقاد قریب به اتفاق کارشناسان، جنبش جهاد اسلامی فلسطین توجه ویژه و کامل خود را بر مبارزه برای آزادی‌بخشی فلسطین متمرکز کرده و برخلاف دیگر گروه‌ها از جمله گروه حماس توجهی به مشارکت در فعالیت‌های سیاسی شکل‌گرفته در چارچوب اسلو و حکومت‌داری مربوط به آن ندارد.

همچنین نباید فراموش کرد که جنبش جهاد اسلامی فلسطین یکی از نزدیک‌‌ترین گروه‌های مبارز فلسطینی به حزب‌الله لبنان است و این امر به ویژه بعد از بحران سوریه و خروج حماس از ساختار حمایت از بشار اسد و انتقال رهبری‌اش از دمشق به دوحه عینیت بیشتری پیدا کرده است.

این جنبش با توجه به دو فاکتور فوق، از مهم‌ترین میانجی‌های حل‌وفصل مشکلات و بحران‌های داخلی بین گروه‌های فلسطینی (فتح و حماس) محسوب می‌شود و در این رابطه نظراتش گوش شنوایی در میان دیگر گروه‌های فلسطینی داشته و همین امر جایگاهش را در تصمیم‌گیری‌های دیگر هم قدرت بخشیده است.

جنبش جهاد اسلامی فلسطین و شاخه نظامی‌اش سرایا القدس یکی از معدود گروه‌های فلسطینی است که حداقل طی دو دهه گذشته به تنهایی با رژیم صهیونیستی رودررو شده است و این کار را نه تنها از نوار غزه انجام داده بلکه به اعتراف رسانه‌های عبری‌زبان، پایگاه نسبتاً فعالی در شمال کرانه باختری به عنوان پایگاه پیشرو محور مقاومت علیه اسرائیل ایجاد کرده است و تاکنون شمار قابل توجهی عملیات هم به انجام رسانده است.

شاید همین افزایش قدرت نیز علت اصلی تبدیل شدنش به هدف اصلی جنگ باشد، حملاتی که در نوار غزه به شکل حمله نظامی و در کرانه باختری در قالب ترور یا بازداشت گسترده رهبران و فعالان این گروه و در صحنه سیاسی هم با اعلام رسمی تهدید دبیر کلش زیاد النخاله به ترور توسط وزیر جنگ اسرائیل نمود پیدا کرده است.

اسرائیل امروز داعیه موفقیت در این جنگ را دارد، اما زمان صحت و سقم ادعای این رژیم را مشخص خواهد کرد.

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها