تاس:

آمریکا بدنبال غیرنظامی کردن نیروگاه اتمی زاپروژیا در اوکراین است

آمریکا اعلام کرده که از ایده ایجاد منطقه غیرنظامی در اطراف نیروگاه هسته‌ای زاپروژیا در اوکراین حمایت می‌کند.

آمریکا بدنبال غیرنظامی کردن نیروگاه اتمی زاپروژیا در اوکراین است
کد خبر: 568158
|
۱۴۰۱/۰۵/۲۰ ۲۱:۵۸:۳۹

آمریکا بدنبال ایجاد منطقه غیرنظامی در اطراف نیروگاه اتمی «زاپروژیا» که در جریان جنگ اوکراین در کنترل نیروهای نظامی روسیه قرار گرفته است. در همین ارتباط نیز وزارت امور خارجه آمریکا روز پنجشنبه اعلام کرد که از ایجاد یک منطقه غیرنظامی در اطراف این نیروگاه اتمی حمایت می‌کنند.

به گزارش مهر، به نقل از تاس، وزارت خارجه آمریکا در این ارتباط گفت: «جنگ در نزدیکی یک نیروگاه هسته‌ای خطرناک و غیرمسئولانه است و ما همچنان از روسیه می‌خواهیم که تمام عملیات‌های نظامی در نزدیکی تأسیسات هسته‌ای اوکراین را متوقف کند و کنترل کامل را به اوکراین بازگرداند.

واشنگتن همچنین افزوده است که از درخواست‌های اوکراین برای ایجاد منطقه غیرنظامی در اطراف نیروگاه هسته‌ای حمایت می‌کند.

پیش از این، «آنتونیو گوترش»، دبیرکل سازمان ملل متحد خواستار ایجاد یک محیط امن در اطراف نیروگاه اتمی زاپروژیا شده بود. وی تاکید کرد که این تأسیسات نباید به عنوان بخشی از هیچ عملیات نظامی مورد استفاده قرار گیرد. به گفته گوترش، «توافق فوری در سطح فنی در مورد محیط امن غیرنظامی برای تضمین امنیت منطقه مورد نیاز است.»

این در حالی است که همزمان نیروهای مسلح اوکراین روز پنجشنبه برای دومین بار در یک روز، نیروگاه هسته‌ای زاپروژیا و شهر انرژیگودار را بمباران گسترده کردند. پیش از این، سامانه‌های پدافند هوایی روسیه تمام حملات اوکراین را با پهپادهای تهاجمی و توپخانه سنگین دفع کرده بود.

از اوایل ماه اوت، ارتش اوکراین حداقل پنج بار تلاش کرده تا به برخی تأسیسات در کنترل نیروهای روسی حمله کند. کمتر از یک هفته پیش نیز، نیروهای مسلح اوکراین یک ایستگاه راه آهن را سه بار گلوله باران کردند. آنها همچنین مرکز بهداشتی و درمانی و یک تأسیسات آبرسانی در شهر انرژیگودار را بمباران کردند.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها