کد خبر: 567286
|
۱۴۰۱/۰۵/۱۴ ۱۷:۴۶:۵۴
| |

آخرین خبرها از مذاکرات برجامی در وین:

دیپلمات‌های اروپایی از فرصت سه روزه برای توافق می‌گویند

اولیانوف: همه طرف‌ها در حال رسیدن به اجماع درباره متن نهایی توافق هستند/ متن پیش رو متعلق به اتحادیه اروپا نیست

دیپلمات‌های اروپایی حاضر در مذاکرات احیای برجام در پایتخت اتریش می‌گویند: فاصله میان ایران و آمریکا در مذاکرات- از زمان برگزاری آخرین دور در وین- بیشتر شده و اگر قرار باشد توافقی حاصل شود یا ظرف سه روز آینده خواهد بود یا دیگر توافق بر سر احیای برجام حاصل نخواهد شد.

دیپلمات‌های اروپایی از فرصت سه روزه برای توافق می‌گویند
کد خبر: 567286
|
۱۴۰۱/۰۵/۱۴ ۱۷:۴۶:۵۴

هیات مذاکره‌کننده جمهوری اسلامی ایران روز گذشته به ریاست علی باقری جهت ادامه مذاکرات رفع تحریم وارد وین پایتخت اتریش شده است. طرف ها دیدارهای مختلفی با یکدیگر داشته اند.

بلومبرگ: دیپلمات‌های اروپایی می‌گویند 72 ساعت برای شکست مذاکرات یا احیای برجام فرصت وجود دارد

به گزارش شفقنا، به نقل از بلومبرگ، دیپلمات‌های اروپایی حاضر در مذاکرات احیای برجام در پایتخت اتریش می‌گویند: فاصله میان ایران و آمریکا در مذاکرات- از زمان برگزاری آخرین دور در وین- بیشتر شده و اگر قرار باشد توافقی حاصل شود یا ظرف سه روز آینده خواهد بود یا دیگر توافق بر سر احیای برجام حاصل نخواهد شد.

این دو مقام اروپایی گفتند: در مذاکراتی که از روز پنجشنبه در وین شروع شده، دستکم دو موضوع جدید مرتبط با مسائل هسته‌‌ای در ماه‌های اخیر مطرح شده که فهرست موانع موجود بر سر احیای برجام را به 6 یا 7 مورد افزایش داده است.

این دیپلمات‌های ناشناس به بلومبرگ گفتند: از نظر فنی این موانع می‌توانند در کمتر از 72 ساعت حل شوند اما این مسائل مستلزم تصمیم‌گیری سیاسی سطح بالا در تهران و واشنگتن است.

دیدار باقری با مورا و مقام اتریشی

هیات مذاکره‌کننده جمهوری اسلامی ایران امروز(پنجشنبه) به ریاست علی باقری جهت ادامه مذاکرات رفع تحریم وارد وین پایتخت اتریش شده است.

باقری ساعتی پیش بصورت جداگانه با انریکه مورا معاون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و «پیتر لاونسکی تیفنتهال» قائم مقام وزارت خارجه اتریش دیدار و گفت وگو کرد.

اولیانوف: متن پیش‌رو متعلق به اتحادیه اروپا نیست

میخائیل اولیانوف، نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی واقع در وین روز جمعه در توییتی نوشت: «دیدار پرثمر دیگری نیز با همتایان ایرانی در مذاکرات وین بر سر برجام داشتم».

وی پیش از این دیدار، گفته بود: وضعیت برای من کاملاً روشن نیست، اما ظاهراً همه طرف ها در مورد متن نهایی در حال رسیدن به اجماع هستند.

وی افزود که رسیدن به خط پایان «ممکن است خیلی آسان نباشد و زمان نشان خواهد داد که آیا ما موفق می شویم یا خیر. اما در کل فضای گفت‌وگوها جدی است.»

میخائیل اولیانوف می‌گوید که متن پیش‌رو متعلق به اتحادیه اروپا نیست و سندی است که اسفندماه گذشته در آخرین دور مذاکرات وین تنظیم شد با این تفاوت که برخی از بندهای آن اصلاح شده است.

او در این باره گفت: «من معتقدم که این یک تفسیر نادرست است، چرا که متن اتحادیه اروپا وجود ندارد، بلکه یک متن مشترک است که هماهنگ کنندگان اتحادیه اروپا تعدادی اصلاحات را در آن پیشنهاد کرده‌اند. بنابراین متن متعلق به اتحادیه اروپا نیست، بلکه یک میراث مشترک است که روی میز باقی مانده و روی آن بحث می‌شود. طرف ایرانی نیز پیشنهادات خود را ارائه کرده که فراتر از اصلاحات اروپایی‌ها است».

اولیانوف و مورا دیدار کردند

میخائیل اولیانوف عضو تیم مذاکره‌کننده روسیه با انریکه مورا مسئول هماهنگ کننده برجام دیدار و گفت و گو کرد.

همچنین انریکه مورا روز گذشته یکبار با رابرت مالی نماینده ویژه آمریکا در امور ایران دیدار کرده است.

گفت‌وگوها میان نمایندگان ایران و دیگر طرف‌ها از امروز در فرمت‌های مختلف پیگیری خواهد شد.

یک منبع آگاه هم در تیم مذاکره کننده به ایرنا گفت که جمهوری اسلامی ایران، درخواست حذف سپاه از لیست تروریسم را کنار نگذاشته و ادعاهای رسانه‌ای در این رابطه فاقد اعتبار است.

منابع اروپایی از تضمین آمریکا برای عدم خروج از برجام خبر می‌دهند

تایمزاسراییل به نقل از خبرگزاری فرانسه نوشت: یک منبع ارشد در اتحادیه اروپا اعلام کرد: آمریکا با دادن تضمین به ایران مبنی بر اینکه این کشور در آینده از برجام خارج نخواهد شد، موافقت کرده است.

این مقام ارشد اتحادیه اروپا مدعی شد در دور جدید مذاکرات رفع تحریم‌ها که در وین در حال برگزاری است، پیشرفت حاصل شده که شامل تضمین‌هایی است که ایالات متحده با عقب‌نشینی از قول خود در آینده، باعث مختل کردن توافق نمی‌شود.

ضمانت اجرایی این تضمین آمریکا هنوز مشخص نیست چه اینکه جمهوریخواهان و در صدر آنها ترامپ اعلام کرده اگر فردی از این حزب در آینده در آمریکا به کاخ سفید راه یابد، قطعاً دوباره برجام را پاره خواهد کرد.

طبق این گزارش، این مقام اروپایی مدعی شد: «ما در حال حاضر تضمین‌های کاملاً قابل توجه داریم. درک من این است که ایران خوشحال است و از آنچه در متن است احساس رضایت می‌کند».

او همچنین در ادامه ادعا کرد «درخواست تهران مبنی بر حذف نام سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران از فهرست «سازمان‌های تروریستی خارجی» آمریکا، از مذاکرات خارج شده است. در عوض در آینده – پس از توافق- به آن رسیدگی خواهد شد».

این درحالی است که ایران هرگونه عقب نشینی از خروج سپاه از لیست تروریستی را تکذیب کرده است.

به ادعای این مقام اروپایی، تهران و واشنگتن هنوز باید در مورد «مسائل مربوط به برداشته شدن تحریم‌ها و چند سؤال هسته‌ای که در ماه مارس و همزمان با پیشبرد برنامه (هسته‌ای) ایرانی‌ها وجود نداشت» به توافق برسند.

این منبع اتحادیه اروپا گفت: ما کمی خسته شده‌ایم، نمی‌توانم خودم را برای چهار هفته دیگر اینجا تصور کنم. این دور دیگری نیست، ما اینجا هستیم تا متن را نهایی کنیم. فکر می‌کنم احتمال واقعی وجود دارد، اما آسان نخواهد بود.

وزیر امور خارجه: انتفاع اقتصادی ایران از توافق مورد توجه جدی تیم مذاکره کننده است

حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه هم با حضور در کمیسیون اصل نود مجلس شورای اسلامی، به سوالات و ابهامات مطروحه در خصوص نحوه اجرای قانون راهبردی مجلس و مذاکره برای لغو تحریم ها پاسخ داد.

در این جلسه حجت الاسلام والمسلمین پژمان فر رییس کمیسیون و آقایان نبویان، خضریان و بیگی نژاد به تشریح ابهامات خود در خصوص پیش نویس توافق وین پرداختند.

امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه کشورمان با ارایه گزارشی از روند مذاکرات وین برای لغو تحریم ها، تاکید کرد که برای تیم مذاکره کننده انتفاع اقتصادی ایران از توافق، رعایت خطوط قرمز و حفظ توان و دانش و فناوری بومی صلح آمیز هسته ای مورد توجه جدی است.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها