کد خبر: 566638
|
۱۴۰۱/۰۵/۱۱ ۰۵:۲۰:۰۰
| |

کشته شدن نفر دوم القاعده تایید شد/ از زندگی «ایمن الظواهری» چه می‌دانیم؟+ عکس

از سال ۲۰۰۱ برای سر الظواهری جایزه ۲۵ میلیون دلاری تعیین شده بود. او علاوه بر برنامه‌ریزی حمله ۱۱ سپتامبر، در پشت حمله به ناوشکن آمریکایی یو.اس.اس کول که در سال ۲۰۰۰ انجام شد و ۱۷ ملوان آمریکایی در آن کشته شدند، قرار داشت.

کشته شدن نفر دوم القاعده تایید شد/ از زندگی «ایمن الظواهری» چه می‌دانیم؟+ عکس
کد خبر: 566638
|
۱۴۰۱/۰۵/۱۱ ۰۵:۲۰:۰۰

خبرگزاری «آسوشیتدپرس» به نقل از منابع امنیتی و اطلاعاتی در دولت آمریکا اعلام کرد: «در حمله روز یکشنبه آمریکا به کابل در افغانستان، ایمن الظواهری سرکرده سازمان تروریستی القاعده کشته شده است».

ایمن الظواهری و دستیار ارشد وزیر امور داخله طالبان

 

منابع مطلع آمریکایی می‌گویند سرکرده سازمان تروریستی القاعده در خانه یکی از دستیاران ارشد وزیر امور داخله طالبان هدف قرار گرفت و از موشک «هِل‌فایر» برای این حمله استفاده شد.

عملیات پهپادی آمریکا برای کشتن ایمن الظواهری

جو بایدن رئیس‌جمهور آمریکا نیز خبر کشته شدن الظواهری در حمله پهپادی را تایید کرد.

توییت بایدن

بایدن در توییتی اعلام کرد ایمن الظواهری، رهبر القاعده، روز شنبه کشته شد و عدالت در مورد او به اجرا درآمد.

بیشتر بخوانید:

 

ایمن الظواهری ۱۹ ژوئن سال ۱۹۵۱ در مصر به دنیا آمد. او که فارغ‌التحصیل رشته پزشکی از مصر بود به عضویت گروه حرکت جهاد اسلامی مصر درآمد. ایمن الظواهری نفر دوم سازمان القاعده بود.

«عبدالرئوف امیر الجیوش» از نزدیکان «ایمن الظواهری» در متن کوتاهی زندگینامه سرکرده القاعده را شرح داده است.

به گفته وی «الظواهری» قبل از اینکه وارد دانشکده پزشکی در قاهره شود، جذب گروه‌های به اصطلاح «جهادی» شده بود. او نتوانست رشته پزشکی را تا انتها آن را ادامه دهد و در سال ۱۹۷۵ از دانشکده طب خارج شد.

سرکرده القاعده همچنین هیچ وقت به گروه اخوان‌المسلمین ملحق نشد، بلکه عضو گروه‌های کوچک سلفی بود که در مساجد دور هم همدیگر جمع می‌شدند و افکار «جهادی» داشتند.

او پس از خروج از دانشکده پزشکی، به افغانستان سفر کرد و در آنجا با «اسامه بن لادن» آشنا شد و وظیفه مداوای زخمی‌ها را بر عهده گرفت. الظواهری پس از آن به مصر بازگشت و به اتهام نگه‌داری غیر قانونی سلاح بازداشت شد و  سه سال به زندان افتاد تا اینکه در سال ۱۹۸۵ آزاد شد.

ایمن الظواهری

به گفته دوست نزدیک الظواهری، او پس از آزادی از زندان به افغانستان و پاکستان بازگشت و با بن لادن ارتباط گرفت و گروهک القاعده را با یکدیگر تأسیس کردند. او به همراه خود تعدادی از عناصر مصری را نیز وارد این گروهک کرد.

الظواهری پس از ترور انور سادات، رئیس جمهور مصر، در یک عملیات پلیسی در مصر دستگیر و محاکمه و چون به زبان انگلیسی تسلط داشت به عنوان سخنگوی زندانیان جهاد اسلامی مصر انتخاب شد.

رویترز درباره سرکرده سازمان تروریستی القاعده نوشته: از سال ۲۰۰۱ برای سر الظواهری جایزه ۲۵ میلیون دلاری تعیین شده بود. او علاوه بر برنامه‌ریزی حمله ۱۱ سپتامبر، در پشت حمله به ناوشکن آمریکایی یو.اس.اس کول که در سال ۲۰۰۰ انجام شد و ۱۷ ملوان آمریکایی در آن کشته شدند، قرار داشت. وزارت امور خارجه آمریکا نیز می‌گوید او در بمب‌گذاری‌های آگوست ۱۹۹۸ در سفارت‌های ایالات متحده در کنیا و تانزانیا که منجر به کشته شدن ۲۲۴ نفر شد، نقش داشته است».

در عکس زیر منطقه‌ای در کابل که گفته می‌شود ایمن الظواهری آنجا هدف قرار گرفته را مشاهده می‌کنید.

حمله پهپادی آمریکا به کابل

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها