کد خبر: 530830
|
۱۴۰۰/۱۰/۱۷ ۱۲:۲۰:۰۰
| |

«اعتمادآنلاین» بررسی می‌کند:

اوضاع گروه تروریستی القاعده در 2021 چگونه بود؟

کارشناسان معتقدند حداقل توصیفی که می‌توان از شرایط گروه القاعده در سال 2021 به دست داد این است که این گروه ضعف و افولی را که در این سال تجربه کرد تاکنون در طول عمر خود تجربه نکرده بود.

اوضاع گروه تروریستی القاعده در 2021 چگونه بود؟
کد خبر: 530830
|
۱۴۰۰/۱۰/۱۷ ۱۲:۲۰:۰۰

سید عماد حسینی- به اعتقاد کارشناسان، گروه تروریستی القاعده که به نحوی پدرخوانده تمامی گروه‌های تروریستی اسلام‌گرای افراطی در منطقه و جهان محسوب می‌شود، بدترین سقوط را طی سال 2021 تجربه کرده است.

به گزارش اعتمادآنلاین، کارشناسان معتقدند حداقل توصیفی که می‌توان از شرایط گروه القاعده در سال 2021 به دست داد این است که این گروه ضعف و افولی را که در این سال تجربه کرد تاکنون در طول عمر خود تجربه نکرده بود.

ما در حالی وارد 2021 شدیم که شایعاتی درباره مرگ ایمن الظواهری در اکتبر 2020 به شدت قوت گرفته بود، موسسه السحاب که به نحوی ارگان اطلاع‌رسانی گروه القاعده محسوب می‌شود طی چند ماه فقط سردرگمی نسبت به آخرین وضعیت و سرنوشت رهبر القاعده را افزایش می‌داد، برنامه‌های به دور از واقعیت و اطلاعات بسیار قدیمی منتشرشده در این رسانه بیش از آنکه بتواند پاسخی به پرسش‌های کارشناسان بدهد بر حجم ابهامات آنها می‌افزود.

گرچه بعد از 9 ماه سکوت و سردرگمی دست‌آخر سپتامبر 2021 بود که ایمن الظواهری با یک ویدئو در انظار ظاهر شد و حداقل توانست ثابت کند که در اکتبر 2020 نمرده و تا آوریل 2021 هم زنده بوده است.

سال 2021 برای گروه القاعده سال سختی بود و در آن شاهد هلاکت شمار قابل توجهی از رهبرانش بود. سپتامبر همان سال نیز به نقل از یکی از رهبران القاعده خبر کشته شدن حمزه فرزند اسامه بن لادن قطعیت پیدا کرد.

هرچند اواخر 2021، همزمان با قدرت گرفتن گروه طالبان در افغانستان، شاهد شدت یافتن فعالیت این گروه تروریستی در این کشور هم بودیم، از این رو برخی کارشناسان بر آن شدند تا با بدبینی خبر از احتمال بازسازی مجدد این گروه در این کشورِ همواره در جنگ بدهند، اما این فعالیت‌ها به حدی نرسید که بتوان آن را یک رستاخیز جدید برای گروه تروریستی عامل حملات 11 سپتامبر قلمداد کرد.

این گروه تروریستی در یمن هم دست به فعالیت‌هایی زد؛ هرجا دامنه نفوذ گروه‌های طرفدار سعودی بود فعالیت‌های جسته‌گریخته‌ای از این گروه نیز دیده‌ شد.

به جز این دو منطقه گروه القاعده در دیگر مناطق تقریباً وضعیت رو به اضمحلالی پیدا کرد به طوری که بعد از شکست گروه‌های تروریستی در سوریه، دیگر خبری از گروه حراس‌الدین- که بعد از بیعت با ایمن الظواهری شاخه گروه القاعده در این منطقه محسوب می‌شد- نیست؛ این گروه طی تسویه‌حساب‌های ‌صورت‌گرفته در میان گروه‌های اسلام‌گرای تروریستی در سوریه به دست گروه تحریر الشام به رهبری جولانی به کلی از بین رفت.

این شرایط برای گروه القاعده در مغرب عربی هم رقم خورده است و تقریباً دیگر نشانی از این گروه در این منطقه یا غرب آفریقا بر جا نمانده و جای خود را به گروه تروریستی داعش داده است.

نگاهی گذرا به اخبار گروه القاعده در سال 2021 بیش از آنکه گویای پیروزی یا حداقل موفقیتی برای این گروه باشد، از شکست‌ها، ضربات و کشته‌های آن حکایت دارد و بیش از هر زمانی نمایان می‌سازد که القاعده فاصله چندانی با افول کامل ندارد.

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها