نشست سالانه بازنگری پیمان عدم اشاعه سلاح‌های هسته‌ای در مقر سازمان ملل

​در حالیکه آژانس بین‌المللی انرژی اتمی وضعیت بزرگترین نیروگاه اتمی اروپا را - که در اوکراین و تحت کنترل روسیه است - «نگران‌کننده» توصیف می‌کند، رافائل گروسی، آنتونیو گوترش و آنتونی بلینکن دوشنبه در دهمین جلسه سالانه بازنگری پیمان عدم اشاعه سلاح‌های هسته‌ای در آمریکا شرکت می‌کنند

نشست سالانه بازنگری پیمان عدم اشاعه سلاح‌های هسته‌ای در مقر سازمان ملل
کد خبر: 566156
|
۱۴۰۱/۰۵/۰۸ ۱۶:۱۶:۴۰

رافائل گروسی، رئیس سازمان بین‌المللی انرژی اتمی در تازه‌ترین گزارش این سازمان با اشاره به نیروگاه اتمی در شهر زاپوریژیا در اوکراین نوشته است: این فوری است. من به تلاش‌های مصمم خود برای حصول توافق و رهبری یک ماموریت ایمنی، امنیتی و محافظتی در این سایت در اسرع وقت ادامه می‌دهم.

به گزارش ایسنا، به نقل از شبکه خبری سی‌بی‌اس، آنتونی بلینکن (وزیر خارجه آمریکا) رافائل گروسی (رئیس آژانس بین‌المللی انرژی اتمی) و آنتونیو گوترش (دبیرکل سازمان ملل) دوشنبه هفته جاری در میان شرکت‌کنندگان نشست سالانه بازنگری در پیمان عدم اشاعه سلاح‌های هسته‌ای خواهند بود.

در ماه مارس، با ورود نیروهای روسیه به این نیروگاه اتمی اوکراین، زنگ خطر در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به صدا درآمد. اوکراین اعلام کرد که نیروگاه مذکور توسط نیروهای اوکراینی و تحت مدیریت سربازان روسیه اداره می‌شود.

گروسی در آن زمان نسبت به این مسئله واکنش شدیدی نشان داد و آن را نقض‌کننده یکی از هفت رکن ایمنی و امنیت هسته‌ای دانست که می‌گوید «کارمندان باید بتوانند وظایف ایمنی و امنیتی خود را انجام داده و توان این را داشته باشند که بدون فشار اضافی، تصمیم‌گیری کنند.

در ۲۲ ژوئیه، گروسی اعلام کرد که گزارش‌هایی در دست دارد که از وخامت وضعیت «هشدار دهنده» این نیروگاه خبر می‌دهد. او خواستار خویشتن‌داری حداکثری طرفین شد تا از هر تهدیدی علیه مردم اوکراین و دیگر کشورها جلوگیری شود.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها