کد خبر: 565462
|
۱۴۰۱/۰۵/۰۳ ۲۰:۱۴:۱۹
| |

هشدار السیسی نسبت به اقدامات یکجانبه درباره سد النهضه

رئیس جمهوری مصر گفت: نسبت به خطرات سیاست های یکجانبه اتیوپی درباره سد النهضه هشدار می دهم.

هشدار السیسی نسبت به اقدامات یکجانبه درباره سد النهضه
کد خبر: 565462
|
۱۴۰۱/۰۵/۰۳ ۲۰:۱۴:۱۹

عبدالفتاح السیسی روز دوشنبه در کنفرانس خبری با رئیس جمهوری سومالی افزود: تحولات پرونده سد النهضه را مورد بررسی قرار دادیم و بر خطرناک بودن سیاست های یکجانبه در اجرای طرح ها بر رودخانه های بین المللی، لزوم پایبندی به اصل همکاری و همفکری میان کشورهای مشرف بر این رودخانه ها برای جلوگیری از آسیب دیدن هرکدام از آن ها براساس قوانین بین المللی تاکید کردیم.

به گزارش ایرنا، به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک، وی اضافه کرد: با رئیس جمهوری سومالی بر ضرورت دستیابی بدون تاخیر به توافقی قانونی برای آبگیری و فعالیت سد النهضه اتیوپی براساس بیانیه صادره از شورای امنیت در سبتامبر ۲۰۲۱ به منظور حفظ امنیت و ثبات منطقه هم نظر هستیم.

السیسی ماه گذشته درباره بحران سد النهضه و نزدیک بودن مرحله سوم آبگیری آن گفته بود: سخن زیادی ندارم، کسی به آب های مصر نزدیک نخواهد شد و ما از دیپلماسی و صبر سخن می گوییم.

مذاکرات سد النهضه از آوریل ۲۰۲۱ پس از ناتوانی مصر، سودان و اتیوپی از دستیابی به توافق قبل از مرحله دوم آبگیری این سد متوقف شد.

مصر و سودان با تلاش و خواست اتیوپی برای آبگیری کامل سد النهضه روی رودخانه نیل قبل از توافق سه جانبه مخالف هستند.

مصر و سودان نگران کاهش حجم آب ورودی رودخانه نیل پس از آبگیری و آغاز به کار کامل سد النهضه هستند.

عملیات اجرایی سد النهضه اتیوپی از سال ۲۰۱۱ به عنوان بزرگترین طرح تولید برق آبی در قاره آفریقا و با بودجه ای معادل چهار میلیارد دلار آغاز شد.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها