هشدار روسیه:

آمریکا صدها آزمایشگاه بیولوژیکی در سرتاسر جهان دارد

وزیر خارجه روسیه روز یکشنبه در سخنرانی در مقر اتحادیه عرب در قاهره هشدار داد که آمریکا صدها آزمایشگاه بیولوژیکی در سرتاسر جهان دارد.

آمریکا صدها آزمایشگاه بیولوژیکی در سرتاسر جهان دارد
کد خبر: 565244
|
۱۴۰۱/۰۵/۰۲ ۱۸:۴۶:۲۶

«سرگئی لاوروف» وزیر امور خارجه روسیه روز یکشنبه گفت مسکو درباره عملیات روسیه در اوکراین چیزی برای پنهانکاری ندارد و نگرانی‌های امنیتی مشروعی که روسیه دارد با توجه به اقدام غرب در ارسال تسلیحات به اوکراین، این نگرانی‌ها تایید شده است.

​به گزارش فارس، وی که این سخنان را در مقر اتحادیه عرب در قاهره مطرح می‌کرد، افزود: «یکپارچه ماندن اوکراین در ضمانت‌هایی که توافقنامه مینسک ارائه داده بود، تضمین شده بود».

وزیر خارجه روسیه گفت: «رژیم کی‌یف به تعهداتش در توافقنامه مینسک عمل نکرد بلکه اقدام به تخریب آن کرده و اتحادیه اروپا نیز هیچگونه مداخله‌ای برای جلوگیری از این اقدام نکرد».

لاوروف اضافه کرد: «اتحادیه اروپا حتی به ابراز نگرانی از نقض توافقی که رژیم کی‌یف مرتکب می‌شد و همچنین اوضاع در دونباس نپرداخت». 

وی افزود: «تضمین‌های امنیتی که خواستار آن شدیم امنیت اروپا را تضمین می‌کرد اما ناتو با ارسال سلاح‌های کشنده به اوکراین به این خواسته روسیه پاسخ داد».

وزیر خارجه روسیه تاکید کرد: «هیچ کشوری نمی‌تواند امنیت خود را به قیمت امنیت سایر کشورها تضمین کند».

لاوروف گفت: «روسیه نگرانی‌هایی از طرح‌های توسعه طلبانه ناتو داشت و این پیمان نظامی نگرانی‌های امنیتی روسیه در خصوص پیوستن اوکراین به این ائتلاف را نادیده گرفت».

وی ادامه داد: «نظام کی‌یف متعمدانه صحبت کردن به زبان روسی در شرق اوکراین را ممنوع اعلام کرد. مقامات اوکراین از روی عمد به نژادپرسی و دشمنی با روسیه پرداخته‌اند».

وزیر امور خارجه روسیه در ادامه سخنانش در نشست اتحادیه عرب گفت: «روسیه در گفت‌وگو با اوکراین را نبسته است و این غرب است که در روند مذاکرات میان روسیه و اوکراین مانع تراشی می‌کند».

لاوروف به اقدام نظامیان اوکراین در جنگ اشاره کرد و گفت که نظامیان اوکراینی از غیر نظامیان به عنوان سپر انسانی استفاده می‌کنند.

وی تاکید کرد: «اتحادیه اروپا به طور کامل در عمل به تعهداتش شکست خورد و کی‌یف نه تنها توافق مینسک را نقض کرده بلکه مناطقی که مخالفان دولت حضور داشتند را بمباران کرده است».

لاوروف گفت: «توافق امضا شده در استانبول به روسیه این حق را می‌دهد که به بازرسی تمامی کشتی‌هایی بپردازد که به بندرهای اوکراین رفته یا از این بندرها خارج می‌شوند».

وزیر امور خارجه روسیه هشدار داد که آمریکا صدها آزمایشگاه‌ بیولوژیکی در جهان داشته و این موضوع خطرناکی است.

چندی پیش بود که «الیگور کریلوف» فرمانده نیروهای حمایت از حملات شیمیایی و بیولوژیکی وابسته به نیروهای مسلح روسیه هشدار داده بود که وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) ۱۰ پروژه در خاک اوکراین برای کار بر روی اشاعه بیماری‌های خطرناک و واگیردار در دست کار دارد.

او گفت که شیوع این بیماری‌ها می‌تواند تأثیرات اقتصادی جهانی داشته باشد. به گفته وی نمونه‌ای از عوامل واگیردار نیز برای بررسی به خاک آمریکا فرستاده می‌شود.

این مقام مسئول گفت: «به یادداشت تهیه شده توسط دفتر وزیر دفاع ایالات متحده در مورد پروژه UP-۲ برای بررسی عوامل بیماری‌زا و خطرناک در اوکراین توجه کنید. در این سند آمده است که وظیفه اصلی این پروژه جمع‌آوری اطلاعات در مورد ساختار مولکولی پاتوژن‌های شیوع یافته در اوکراین و ارسال نمونه‌ها به آمریکا است».

کریلوف همچنین گفت که گزارش‌های مشابهی به عنوان بخشی از پروژه UP-1 با هدف مطالعه ریکتزیا (گونه‌ای باکتری) و سایر بیماری‌هایی که توسط بندپایان شیوع پیدا می‌کند، تهیه شده است.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها