امیر سرتیپ آشتیانی:

امریکا به دنبال ایجاد یک نظام تک قطبی و سلسله مراتبی است

​حلوصی آکار وزیر دفاع جمهوری ترکیه با امیر سرتیپ آشتیانی وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح ایران دیدار و گفتگو کرد.

امریکا به دنبال ایجاد یک نظام تک قطبی و سلسله مراتبی است
کد خبر: 564285
|
۱۴۰۱/۰۴/۲۸ ۱۹:۳۴:۴۰

امیر سرتیپ آشتیانی در این دیدار که در محل ستاد وزارت دفاع برگزار شد طی سخنانی اظهار داشت: اولویت سیاست خارجی دولت سیزدهم در جمهوری اسلامی ایران، گسترش روابط با همسایگان است  و در این بین ترکیه جایگاه ویژه ای دارد.

به گزارش ایسنا، به نقل از روابط عمومی وزارت دفاع، امیر سرتیپ آشتیانی با بیان اینکه دو کشور دارای اشتراکات دینی، فرهنگی و اجتماعی و دو قدرت با نفوذ منطقه‌ای بشمار می‌روند گفت: این ظرفیت ها  می‌توانند همکاری‌های دو کشور را به سطح همکاری‌های راهبردی افزایش دهد چرا که دو بازیگر مهم منطقه ای با نقش ها و درجه تاثیر گذاری متفاوت اما مکمل یکدیگر در غرب آسیا هستند که باید بیش از پیش به گسترش روابط دو جانبه اهتمام ورزند.

وی با بیان رویکرد مقامات عالی‌رتبه جمهوری اسلامی ایران بر گسترش و تحکیم روابط با دولت ترکیه بر همکاری های دو جانبه و تعامل دفاعی در راستای مبارزه با تروریسم تأکید کرد.

وزیر دفاع جمهوری اسلامی ایران با بیان اینکه جهان و منطقه بدلیل رقابت های ژئوپلیتیکی و ژئواستراتژیکی قدرت های جهانی در حال تجربه یک دوره گذار و در حال تغییرات اساسی برای ایجاد نظم جدید است تصریح کرد:  ایالات متحده به دنبال ایجاد یک نظام تک قطبی و سلسله مراتبی است. طبعاً کشورهای مستقل و قطب های جدید قدرت در جهان، هژمونی آمریکا را به چالش کشیده اند و مخالف این روند می باشند.

امیر سرتیپ آشتیانی با بیان اینکه  منطقه غرب آسیا پس از یک دوره پرآشوب و هرج‌ومرج به دلیل تهدیدات ناشی از تروریسم و افراط‌گرایی، تجزیه‌طلبی و جنگ‌های نیابتی اینک به یک آرامش نسبی رسیده است گفت: .اما سایه این تهدید همچنان در منطقه وجود دارد و  تهدیدات همچنان ایجاب می‌کند تا کشورهای مهم منطقه از ظرفیت‌های خود جهت ایجاد امنیت استفاده کنند.

وزیر دفاع جمهوری اسلامی ایران تأکید کرد: افراط‌گرایی و تروریسم و  مقابله با تجزیه‌طلبی نگرانی و دغدغه مشترک هر دو کشور به شمار می‌رود و همکاری و هماهنگی ایران و ترکیه  در این مسیر بسیار مهم و حائز اهمیت است.

امیر سرتیپ آشتیانی تصریح کرد: رویکرد جمهوری اسلامی ایران  در خصوص مسائل و موضوعات منطقه مبتنی بر مشارکت کشورهای منطقه برای حل‌وفصل مسائل از طریق گفتگو و همچنین احترام به حاکمیت ملی و تمامیت ارضی کشورها و مخالفت با هرگونه تغییرات مرزی و ارضی است .

وزیر دفاع جمهوری اسلامی ایران در بخش دیگر سخنان خود با اشاره به  روند عادی سازی روابط برخی از کشورهای منطقه با رژیم منحوس و جعلی صهیونیستی گفت:رژیم اشغالگر قدس دشمن واقعی و ابدی کشورهای اسلامی است. ما متاسفیم که برخی روند ها در منطقه نیز ناشی از این غفلت بزرگ است..

امیر سرتیپ آشتیانی با بیان اینکه ما به ترکیه به‌عنوان یک کشور مؤثر در جهان اسلام نگاه می‌کنیم که از ظرفیت‌ گسترده‌ای در ابعاد سیاسی، اقتصادی و بین‌المللی برخوردار است گفت: طبیعتاً مشارکت و همکاری دو کشور را برای تقویت روابط و نیز حفظ و حراست از مصالح منطقه و جهان اسلام مفید ارزیابی می‌کنیم.

وی با بیان اینکه ایران و ترکیه از ظرفیت‌های قابل‌توجهی در بخش‌های دفاعی، نظامی و حتی صنعت دفاعی برخوردار هستند گفت: در حوزه صنعت دفاعی، خوشبختانه ظرفیت‌های قابل‌توجهی برای همکاری میان دو کشور وجود دارد و  آمادگی داریم تبادل هیئت‌های عالی‌رتبه  دفاعی، نظامی و فنی را با دوستان ترکیه‌ای دنبال کنیم.

حلوصی آکار وزیر دفاع ترکیه نیز در این دیداربا اشاره به اشتراکات فراوان دو کشور ایران و ترکیه گفت: همکاری های ایران و ترکیه برای حفظ و ثبات امنیت دو کشور و منطقه حائز اهمیت است.

وی با بیان اینکه امروز تروریسم یکی از ابزارهای امپریالیسم به شمار می رود گفت: دشمنان از این ابزار و راه انداختن جنگ نیابتی در صدد ایجاد نا امنی در منطقه هستند.

حلوصی اکار با اشاره به اینکه مواضع ترکیه در خصوص برجام همواره مشخص بوده است بر ادامه ی مذاکرات و احیای برجام تأکید کرد.

 وی در پایان افزایش دیدارهای متقابل و همکاری های مشترک برای مبارزه با تروریسم را عاملی ضروری و اجتناب ناپذیر برای حفظ صلح و ثبات منطقه بر شمرد.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها