کد خبر: 563933
|
۱۴۰۱/۰۴/۲۷ ۰۶:۵۰:۰۰
| |

قنادباشی، کارشناس مسائل غرب آسیا:

سفر بایدن به منطقه نمایشی بود/ در جلسه بایدن ۹ کشور حضور پیدا کردند اما در جلسه ترامپ ۵۰ کشور مشارکت داشتند

کارشناس مسائل غرب آسیا در پایان با مقایسه سفر نمایشی بایدن با ترامپ تصریح کرد: در جلسه‌ای که بایدن تشکیل داد 9 کشور حضور پیدا کردند اما در جلسه ترامپ 50 کشور مشارکت داشتند که این خود نشان‌دهنده ضعف آمریکا در شرایط فعلی بود.

سفر بایدن به منطقه نمایشی بود/ در جلسه بایدن ۹ کشور حضور پیدا کردند اما در جلسه ترامپ ۵۰ کشور مشارکت داشتند
کد خبر: 563933
|
۱۴۰۱/۰۴/۲۷ ۰۶:۵۰:۰۰

جعفر قنادباشی، کارشناس مسائل غرب آسیا، سفر بایدن به منطقه را نمایشی خواند و گفت: پس از خروج آمریکایی ها از افغانستان این تصور ایجاد شد که خروج آنها از منطقه نیز اتفاق افتاده اما آنها به دلیل نیاز شدیدشان به نفت، به ویژه در شرایط بحران اوکراین که بر شهروندان آمریکا نیز تاثیر گذاشته، کوشش می‌کنند که بر ادامه حضورشان در منطقه تاکید داشته و روند انتقال نفت را با کاهش تنش در منطقه، به غرب تضمین کنند.

حزب دموکرات نیازمند رای شهروندان آمریکایی است

به گزارش برنا، وی افزود: حزب دموکرات خواستار این است که انتقال نفت تضمین شود به این دلیل که در آستانه‌ انتخابات دوره‌ای قرار داشته ونیازمند رای شهروندان آمریکایی به نفع خود هستند.

این کارشناس مسائل غرب آسیا ناتوی عربی را یک شعار اسرائیلی دانسته و گفت: اسرائیلی‌ها برای اینکه یک سدی علیه محور مقاومت ایجاد شود شعار ناتوی عربی را دادند که در واقعیت تشکیل آن به هیچ عنوان امکان پذیر نیست.

هیچ پیوند نظامی بین اعضای شورای همکاری خلیج فارس صورت نگرفته است

قنادباشی دلایل تحقق نیافتن این ائتلاف را ذکر کرد و خاطرنشان کرد: شورای همکاری خلیج فارس در سال 1980 با هدف دفاعی تشکیل شد، اما هیچ‌گاه پیوند نظامی و یک اتحاد وائتلاف نظامی که نشانگر همکاری ارتش‌های کوچک این کشور‌ها باشد به وجود نیامده است.

قنادباشی به ائتلاف ایجاد شده در زمان اوباما اشاره کرد و بیان داشت: این ائتلاف که با هدف مقابله با داعش ایجاد و تمام کشور‌ها هم در آن عضو شدند، در عرصه عمل هیچ تلاشی صورت نگرفت و بی نتیجه ماند.

وی به ادعای عربستان در جریان جنگ یمن اشاره کرد و افزود: جنگ علیه یمن با یک ائتلاف 9 کشوری آغاز شد، اما طی سال‌ها این کشور‌ها از این ائتلاف جدا شدند و در آخر هم عربستان و امارات که در این ائتلاف باقی مانده بودند بر سر منافع خود در یمن دچار اختلاف شدند.

ائتلافی که در حضور روسای فرامنطقه ای صورت گیرد، خفت‌آور است

این کارشناس مسائل غرب آسیا افزود: از نظر نخبگان این کشور‌های عربی و آن دسته از کسانی که به منافع ملی می‌اندیشند، این ائتلاف بسیار خفت‌آور است زیرا ائتلافی که در حضور رئیس جمهور یک کشور فرامنطقه‌ای صورت بگیرد نشان‌دهنده استقلال منطقه نیست و این یک ائتلاف مزدورانه است.

مردم کشورها از وهابیون نفرت دارند

قنادباشی با اشاره به مسئله فرماندهی این ائتلاف، تصریح کرد: اگر فرماندهی این مجموعه با آمریکایی‌‌ها باشد به دلیل اینکه رهبری این ائتلاف از خارج از منطقه صورت می‌گیرد، یک فاجعه است و اگر عربستان نیز فرماندهی را به دست بگیرد فاجعه‌ای بزرگتر رخ داده، به این دلیل که وهابیون که یک گروه بسیار افراطی بوده ایدئولوژی خود را بر عربستان حاکم کرده‌اند و مردم کشورها از جمله عراق و اردن به شدت از این گروه نفرت دارند؛ پس این مسئله به سادگی اتفاق نخواهد افتاد چون تشکیلات نظامی چون با سرعت باید عمل کنند نیازمند فرمانده هستند اما به دلیل تفاوت‌های قومی و حتی در گویش و لهجه و همچنین تسهیلات این اتفاق امکان پذیر نخواهد بود.

نتیجه مقایسه جلسات بایدن با ترامپ نشان‌دهنده ضعف آمریکا در شرایط فعلی است

این کارشناس مسائل غرب آسیا در پایان با مقایسه سفر نمایشی بایدن با ترامپ تصریح کرد: در جلسه‌ای که بایدن تشکیل داد 9 کشور حضور پیدا کردند اما در جلسه ترامپ 50 کشور مشارکت داشتند که این خود نشان‌دهنده ضعف آمریکا در شرایط فعلی بوده و در بیانیه منتشر شده در روزهای اخیر، اختلاف نظر و نگرانی از ملت‌هایی که مخالف همکاری و همسویی با آمریکا هستند مشهود است.

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها