امیر قطر در نشست جده:

امنیت و توسعه در سایه نزاع وجود نخواهد داشت

شیخ تمیم امیر قطر در سخنانی در نشست جده عربستان بر حق کشورهای منطقه در استفاده از انرژی هسته ای برای اهداف صلح آمیز تاکید کرد.

امنیت و توسعه در سایه نزاع وجود نخواهد داشت
کد خبر: 563784
|
۱۴۰۱/۰۴/۲۵ ۱۵:۵۵:۲۱

شیخ تمیم امیر قطر در سخنانی در نشست جده عربستان گفت: نشست امروز در بحبوحه چالشهای امنیتی جامعه بین المللی برای تقویت همکاری برای ایجاد راهکارهایی برای مشکلات جهانی، برگزار می شود.

به گزارش مهر، به نقل از الجزیره، وی افزود: امنیت و ثبات و توسعه در سایه نزاع و کشمکش وجود ندارد. بی توجهی طرفهای درگیر به قوانین بین المللی و منشور سازمان ملل برای ملتها مصائب زیادی به بار آورده است.

امیر قطر تاکید کرد: بحرانها و جنگها در منطقه بر کل دنیا تاثیرگذار است. جنگ در اوکراین بحران اقتصادی را موجب شده است که به فجایع انسانی منجر می شود.

وی گفت: ما از هیچ اقدامی به همراه شرکای خود در منطقه و جهان برای تضمین روند امدادرسانی انرژی دریغ نمی کنیم.

امیر قطر تاکید کرد: ما بر اهمیت روابط خلیج فارس و عربی با آمریکا و بر ضرورت حفظ و تعمیق آن تاکید داریم. براحدی نقش محوری آمریکا در خاورمیانه و دنیا پوشیده نیست.

وی گفت: تحقق ثبات در منطقه خلیج فارس ضروری است. ما بر موضع ثابت در دوری منطقه خلیج فارس و خاورمیانه از خطرات تسلیحات هسته ای تاکید می کنیم. ما بر حق کشورهای منطقه در استفاده از انرژی هسته ای برای اهداف صلح آمیز طبق قواعد بین المللی تاکید داریم.

امیر قطر اعلام کرد: ما بر ضرورت حل اختلافات در منطقه بر اساس گفتگو و احترام به حاکمیت کشورها و عدم دخالت در امور داخلی آن تاکید می کنیم.

وی گفت: خطراتی که در کمین منطقه است، ضرورت راهکار عادلانه و دائمی برای مساله فلسطین را مورد تاکید قرار می دهد. تا زمانی که اسرائیلی از نقض قوانین بین المللی دست نکشد، تنش و بی ثباتی وجود خواهد داشت.

شیخ تمیم در ادامه از طرح صلح عربی حمایت کرد و گفت: اینکه اسرائیل با آن مخالف است دلیلی برای دست کشیدن از این طرح نیست. نباید نقش کشورهای عربی پیشنهاد دادن باشد و اسرائیل مخالفت کند و به لجاجت و عناد ورزی خود به هراندازه که کشورهای عربی امتیاز می دهند، بیافزاید.

وی از آتش بس در یمن هم استقبال و حمایت کرد.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها