کد خبر: 563157
|
۱۴۰۱/۰۴/۲۱ ۱۹:۰۶:۴۲
| |

جان کربی:

تحویل پهپادهای ایران به روسیه بر حمایت ما از اوکراین اثر می‌گذارد

سخنگوی شورای امنیت ملی کاخ سفید درباره ادعاهای مربوط به فروش فناوری‌‌های نوین ایرانی به روسیه گفت این مسئله مطمئناً بر تلاش‌ها برای ادامه حمایت از اوکراین تاثیر خواهد داشت.

تحویل پهپادهای ایران به روسیه بر حمایت ما از اوکراین اثر می‌گذارد
کد خبر: 563157
|
۱۴۰۱/۰۴/۲۱ ۱۹:۰۶:۴۲

«جان کربی» سخنگوی شورای امنیت ملی کاخ سفید در گفت‌وگو با شبکه آمریکایی «سی‌ان‌ان» درباره ادعای جدید واشنگتن علیه ایران اظهارنظر کرد. 

​به گزارش فارس، وی در پاسخ به سوالی درباره اینکه ادعای «جیک سالیوان» مشاور امنیت ملی کاخ سفید درباره همکاری پهپادی ایران و روسیه چه اثری روی مذاکرات هسته‌ای خواهد داشت گفت: « نمی‌دانم که این لزوماً تأثیری بر تلاش‌های ما برای دستیابی به توافق هسته‌ای با ایران دارد (یا خیر)... مطمئناً بر تلاش‌های ما برای ادامه حمایت از اوکراین تاثیر خواهد داشت.»

کربی در ادامه گفت: باید ببینیم روسیه دقیقا در این خصوص چطور پیش می‌رود، با ایرانی‌ها و این پهپادها، چه چیزی را تحویل می‌گیرند و چه تعداد و  چطور از آن استفاده می‌کنند. بنابراین ما از نزدیک این را دنبال می‌کنیم. 

جیک سالیوان مشاور امنیت ملی کاخ سفید دوشنبه (۱۱ ژوئیه) در اظهاراتی مدعی شد که ایران بزودی چند صد پهپاد با قابلیت حمل سلاح به روسیه تحویل می‌دهد. وی در کنفرانسی خبری در واشنگتن ادعا کرد: اطلاعات ما حاکی از آن است که دولت ایران خود را آماده می‌کند، تا در فرصتی بسیار کوتاه،  چند صد پهپاد و از جمله پهپادهایی که قابلیت حمل سلاح داشته باشند را تحویل روسیه دهد.

ادعایی که واکنش وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران را در پی داشت و «ناصر کنعانی» سخنگوی این وزارتخانه تصریح کرد: سابقه همکاری‌ها بین جمهوری اسلامی ایران و فدراسیون روسیه در حوزه برخی فناوری‌های نوین به پیش از آغاز جنگ در اوکراین برمی‌گردد و در مقطع اخیر هیچ تحول خاصی در این ارتباط رخ نداده است.

کربی در بخش دیگری از سخنانش درباره مذاکرات رفع تحریم‌ها، ادعا کرد: باید اضافه کنم که همچنان می‌خواهیم به توافق هسته‌ای دست پیدا کنیم که جاه‌طلبی هسته‌ای ایران و دستکم جاه‌طلبی تسلیحاتی ایران را از دستور خارج کند. 

جان کربی در بخش دیگری از اظهاراتش مدعی شد که ایران باید در مذاکرات رفع تحریم‌ها تصمیم بگیرد. او گفت: توافق در واقع روی میز است و همه چیز بستگی به ایران دارد که آن را بپذید. ایران به انزوای خود از جامعه بین‌المللی ادامه می‌دهد. ایران به دنبال کردن این نوع جاه‌طلبی‌ها ادامه می‌دهد. ایران فعالیت‌های بی ثبات کننده خود را در منطقه ادامه می‌دهد و همین دلیل دیگری است که سفر امشب رئیس‌جمهور به اسرائیل و عربستان سعودی اینقدر مهم است.

با وجود این، تحلیلگران مسائل بین‌المللی می‌گویند دولت بایدن به دلیل برخی مشکلات داخلی در کنار مخالفت‌های رژیم صهیونیستی و نماینده‌های کنگره اراده‌ای برای بازگشت به برجام نداشته است. دولت بایدن به ویژه وعده داده بود ورود به برجام را به «سکویی» برای حصول توافقات متعاقب احتمالاً در زمینه‌های موشکی و منطقه‌ای با ایران تبدیل خواهد کرد-مسئله‌ای که در حال حاضر چشم‌اندازی برای تحقق آن وجود ندارد.

جو بایدن رئیس‌جمهور آمریکا چهارشنبه (۱۲ ژوئیه) عازم منطقه غرب آسیا خواهد شد. از سوی دیگر برخی سران کشورهای عربی قرار است روز جمعه در نشست جده با حضور رئیس‌جمهور آمریکا حضور یابند.

گفته می‌شود تلاش دوباره آمریکا برای ایجاد یک پدافند یکپارچه هوایی برای مقابله با ایران از جمله مسائلی است که در دستور کار این سفر قرار خواهد داشت. 

تحلیل‌گران می‌گویند این موضوع کارویژه‌ای است که به طور مستقیم از سوی رژیم صهیونیستی به دولت بایدن سپرده شده است. جان کربی سخنگوی شورای امنیت ملی کاخ سفید گفته بایدن در سفرش به منطقه به دنبال کار بر روی موضوعاتی نظیر پدافند هوایی جهت مقابله با ایران خواهد بود.

تلاش‌های قبلی واشنگتن برای ایجاد چنین ائتلافی به دلایل مختلف اعم از اختلاف در میان کشورهای عربی، عدم برداشت مشترک در میان کشورهای منطقه از آنچه «تهدید ایران» خوانده شده و روابط دوستانه ایران با کویت، عمان و قطر با ناکامی مواجه شده است. 

برخی از تحلیلگران هم سفر آتی رئیس‌جمهور آمریکا به غرب آسیا را عمدتاً ناشی از بحران سیاسی داخلی ایالات متحده می‌دانند که با قیمت انرژی گره خورده است.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها