مخالفت طالبان با مفت‌فروشی زغال‌سنگ افغانستان به پاکستان

رسانه ژاپنی گزارش داد که طالبان تلاش اسلام‌آباد برای واردات زغال‌سنگ ارزان قیمت از افغانستان برای جبران بحران انرژی در این کشور را ناکام گذاشت.

مخالفت طالبان با مفت‌فروشی زغال‌سنگ افغانستان به پاکستان
کد خبر: 563138
|
۱۴۰۱/۰۴/۲۱ ۱۷:۲۱:۰۰

یک رسانه ژاپنی گزارش داد پاکستان که برای جبران بحران انرژی در این کشور در پی واردات زغال‌سنگ ارزان از افغانستان بود با دست رد طالبان مواجه شده است.

​به گزارش فارس، به نوشته روزنامه ژاپنی «نیککِی»، پاکستان بخش اعظم زغال‌سنگ مصرفی صنایع خود را از آفریقای جنوبی وارد می‌کند، اما به دلیل افزایش ناگهانی این محصول در بازارهای جهانی با مشکلاتی برای تامین این محصول برای صنایع مهم خود از جمله نیروگاه‌های برق مواجه شده است.

نیککی افزود: مقامات پاکستان برای جبران بحران انرژی خود به فکر واردات ارزان زغال سنگ از افغانستان افتادند، اما مقامات طالبان که به دنبال قدرت گرفتن در افغانستان و آغاز تحریم‌های خارجی با مشکلات اقتصادی مواجه شدند پس از آگاه شدن از برنامه اسلام‌آباد قیمت زغال سنگ خود را تا دو برابر افزایش دادند.

طی ماه‌های گذشته قیمت زغال سنگ در بازارهای جهانی به دلیل بحران اوکراین به 425 دلار در هر تن رسیده است و  قیمت آن به دلیل مسائل بین المللی به شدت در نوسان است.

مفتی عصمت‌الله برهان، سخنگوی وزارت معادن افغانستان در این خصوص به نیککی گفت: قیمت زغال سنگ در بازار جهانی به 350 دلار رسیده و طالبان نیز به دنبال فروش آن براساس قیمت جهانی است. 

وی تاکید کرد که کابل هنوز هیچ توافقنامه‌ای در مورد فروش زغال‌سنگ به کشورهای خارجی امضا نکرده است.

نیککی در ادامه گزارش خود نوشت: پاکستان که همواره با قحطی برق مواجه بوده، طی هفته‌های اخیر به دلیل بارش سنگین باران و جاری شدن سیل مشکلات این کشور در تامین برق مورد نیاز بیشتر شده است. 

طبق این گزارش، پاکستان 70 درصد زغال سنگ مورد نیاز صنایع عمده خود از جمله نساجی، سیمان و نیروگاههای برق را از بازارهای جهانی به خصوص زغال سنگ آفریقای جنوبی وارد می‌کند که به دنبال افزایش بهای ناگهانی این محصول و کمبود ذخایر ارزی با مشکلاتی مواجه شده است.

نخست‌وزیر پاکستان به دنبال گرانی ناگهانی این محصول در چرخشی جدید دستور داد تا زغال سنگ از افغانستان و با پول ملی این کشور یعنی روپیه تامین شود.

رادیو پاکستان در خصوص دستور نخست‌وزیر این کشور برای تامین زغال سنگ از افغانستان گزارش داد که واردات این محصول از افغانستان تنها برای استفاده نیروگاه‌های برق خواهد بود و سالانه 2 میلیارد دلار صرفه جویی ارزی برای اسلام آباد خواهد داشت. 

اما مقامات طالبان پس از اعلام این خبر قیمت زغال سنگ را 90 دلار به 200 دلار و تعرفه گمرکی را نیز 30 درصد افزایش دادند که این موضوع برنامه پاکستان را با چالش عمده مواجه کرده است. 

روزنامه ژاپنی در ادامه نوشت: طالبان که به دنبال تحریم از سرازیر شدن میلیون‌ها دلار کمک کشورهای خارجی محروم شده و با انسداد ذخایر ارزی از سوی آمریکا با مشکلات زیادی مواجه شده است، تمایلی به ارزان فروشی منابع طبیعی این کشور ندارد.

نیککی نوشت پاکستان تاکنون به این اقدام طالبان واکنش نشان نداده، اما سخنگوی وزارت صنایع این کشور به رسانه‌ها گفته است که اسلام آباد تنها در صورت قیمت مناسب قادر به واردات زغال سنگ از افغانستان است.

این رسانه ژاپنی در پایان نوشت: اقدام طالبان در افزایش قیمت زغال‌سنگ روابط کابل و اسلام آباد را پیچیده‌تر خواهد کرد.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها