کد خبر: 562724
|
۱۴۰۱/۰۴/۱۹ ۱۵:۰۵:۴۹
| |

استقبال اتحادیه اروپا از برنامه تحولات دموکراتیک ازبکستان

رئیس شورای اتحادیه اروپا در گفت‌وگوی تلفنی با رئیس جمهور ازبکستان از برنامه تحولات دموکراتیک در این کشور استقبال کرد.

استقبال اتحادیه اروپا از برنامه تحولات دموکراتیک ازبکستان
کد خبر: 562724
|
۱۴۰۱/۰۴/۱۹ ۱۵:۰۵:۴۹

«شارل میشل» رئیس شورای اتحادیه اروپا طی گفت و گوی تلفنی با «شوکت میرضیایف» رئیس جمهور ازبکستان از برنامه تحولات دموکراتیک در ازبکستان جدید استقبال کرد.

​به گزارش فارس، در این گفت و گوی تلفنی گسترش بیش از پیش همکاری‌های همه جانبه و سودمند ازبکستان و اتحادیه اروپا بررسی شد.

در ابتدای این تماس رئیس جمهور ازبکستان از کمک‌های همه جانبه در انجام تحولات غیرقابل برگشت دموکراتیک و اجتماعی-اقتصادی در ازبکستان جدید تشکر کرد.

رئیس شورای اتحادیه اروپا نیز به نوبه خود از تلاش‌های ازبکستان برای تداوم روند اصلاحات باز در کشور مبنی بر شکل گیری جامعه مدنی قوی و دولت حقوقی استقبال کرد.

در این زمینه بر قابل قبول نبودن بی ثباتی اوضاع در «قره قلپاقستان» از سوی برخی نیروهای خرابکار تاکید شد.

میشل همچنین همدردی خود را با خانواده‌ها و و نزدیکان جان باختگان در نتیجه ناآرامی‌های سازماندهی شده توسط عوامل جنایتکار ابراز داشت.  

در چارچوب این گفت و گو بر تکمیل قرارداد همکاری و شراکت گسترده بین ازبکستان و اتحادیه اروپا تأکید شد.

همچنین بر اهمیت افزایش مبادلات بازرگانی و سرمایه گذاری‌ها با استفاده از مزایای سیستم ترجیحات پلاس تاکید شد.

طرفین همچنین پیشبرد برنامه‌ها و طرح‌های همکاری عملی، در درجه اول در زمینه‌های «اقتصاد سبز»، دیجیتالی سازی، نوآوری، لجستیک، کشاورزی، محیط زیست، آموزش و بهداشت را نیز بررسی کردند.

همچنین در مورد اوضاع موجود در منطقه آسیای مرکزی و افزایش بیش از پیش سطح گفت و گوهای چندجانبه با اتحادیه اروپا تبادل نظر شد.

طرفین از سازماندهی مراسم‌‌های بزرگ بین المللی در ازبکستان مبنی بر تشدید به هم پیوستگی و همچنین تامین امنیت و ثبات در منطقه نظیر همکاری در برقراری صلح پایدار و ارائه کمک‌های لازم به مردم افغانستان حمایت کردند.

در تاریخ 16 نوامبر سال 1994 میلادی بین اتحادیه اروپا و ازبکستان روابط سیاسی برقرار شده و از ماه ژانویه سال 1995 میلادی در بروکسل سفارت ازبکستان فعالیت می‌کند.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها