کد خبر: 562388
|
۱۴۰۱/۰۴/۱۷ ۰۷:۳۵:۴۱
| |

فرید زکریا، ستون‌نویس واشنگتن‌پست:

راهبرد غرب در جنگ اوکراین با خطر شکست روبرو است

تحلیلگر سرشناس و ستون‌نویس روزنامه واشنگتن‌پست در تحلیلی نوشته که راهبرد غرب در جنگ اوکراین با خطر شکست روبرو است.

راهبرد غرب در جنگ اوکراین با خطر شکست روبرو است
کد خبر: 562388
|
۱۴۰۱/۰۴/۱۷ ۰۷:۳۵:۴۱

فرید زکریا، ستون‌نویس و تحلیلگر واشنگتن‌پست در یادداشتی روز جمعه هشدار داده راهبرد کشورهای غربی علیه روسیه در جنگ اوکراین با خطر شکست روبرو است.

به گزارش فارس، این تحلیلگر سرشناس در این مقاله که روز جمعه در واشنگتن‌پست چاپ شده تصریح می‌کند که هر برنامه جنگی بایستی پویا بوده، مدام تغییر پیدا کند و نوسازی شود.

او می‌نویسد: «هسته مرکزی راهبرد غرب دو محور داشته است: تأمین سلاح، آموزش و سلاح برای اوکراین و اعمال تحریم‌های گسترده علیه روسیه. این ایده بنیادین هنوز هم با عقل جور در می‌آید، اما لازم است موازنه آن تغییر پیدا کند.»

فرید زکریا در ادامه خاطرنشان کرده است: «اکنون روشن است که جنگ اقتصادی علیه روسیه به آن خوبی که تصور می‌شد کار نمی‌کند. رئیس‌جمهور پوتین برای این موضوع که تحریم‌ها با مردم روسیه چکار می‌کند اهمیت کمتری قائل است تا اثری که این تحریم‌ها روی دولت دارند.»

فرید زکریا خاطرنشان کرده که طبق پیش‌بینی بلومبرگ، درآمدهای مسکو از محل فروش نفت و گاز در سال جاری میلادی به دلیل افزایش قیمت انرژی بیشتر از سال گذشته خواهد بود. روسیه سال گذشته ۲۳۶ میلیارد دلار درآمد از این طریق کسب کرد در حالی که در سال جاری این رقم به ۲۸۵ میلیارد دلار خواهد رسید.

مطابق این تحلیل، «اصلی‌ترین مشکل جنگ‌افروزی اقتصادی علیه روسیه این است که به دلیل معاف شدن بخش انرژی از آن، فاقد گزندگی است، آن هم در شرایطی که اقتصاد روسیه، اساساً یک اقتصاد مبتنی بر انرژی است.»

او می‌نویسد: «ضمن آنکه متأسفانه غرب نمی‌تواند به راهکار توقف خرید انرژی از روسیه هم رو بیاورد چرا که عرضه کمتر در بازارهای جهانی تنها به افزایش قیمت‌ها منجر خواهد شد. اروپا به دلیل وابستگی خطرناک ه انرژی روسیه در دو دهه گذشته نمی‌تواند بدون گیر افتادن در ورطه یک رکود عمیق و ادامه‌دار وضعیت را تغییر دهد.»

فرید زکریا با توضیح درباره راهبرد ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه گفته غرب باید اولویتش را شکست دادن او قرار دهد. او می‌نویسد: «به نظر می‌رسد راهبرد پوتین تحمیل هزینه به غرب و بازی با زمان است. او تصور می‌کند با افزایش مشقت‌های اقتصادی در این کشورها، ائتلاف ایجاد شده علیه او ترک برخواهد داشت.»

او با بیان این ادعا که آسیب‌پذیری اصلی پوتین در عرصه نظامی است نوشته با آنکه ارتش روسیه توانسته بر منطقه دونباس در اوکراین مسلط شود، اما این موفقیت در ازای هزینه‌های سنگین برای روسیه به دست آمده است. هزاران سرباز روسیه جانشان را از  دست داده‌اند، تجهیزاتش تخریب شده‌اند و مهم‌تر از همه ارتش، جذب نیرو را دشوار می‌یابد. 

او نوشته است: «سران کشورهای غربی باید این را دریابند که تحریم‌های اقتصادی در چارچوب زمانی‌ای که معقول باشد اثرگذار نخواهد بود. آها باید تا آنجا که می‌توانند عرضه انرژی را در دنیا افزایش دهند و آن تحریم‌هایی که برای غرب نسبت به روسیه بیشتر مشکل ایجاد می‌کنند عقب‌نشینی کنند.»

وی می‌افزاید: «در ضمن، آنها باید با قبول ریسک بیشتر حمایت نظامی از اوکراین را افزایش دهند. از بین بردن محاصره ادیسه یک پیروزی اقتصادی عظیم برای اوکراین و یک شکست نمادین برای روسیه خواهد بود.»

فرید زکریا در پایان نوشته که زمستان در حال نزدیک شدن است و خانوارها در اروپا ممکن است سوخت کافی برای گرم کردن منزلشان نداشته باشند. او با بیان اینکه با نشستن برف بر روی زمین، سربازان اوکراین بیرون راندن روسیه را دشوارتر خواهند یافت تأکید کرده است که زمان به نفع غرب نیست.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها