وزارت خارجه آمریکا:

تیراندازی به ابوعاقله احتمالا با سلاح ارتش اسرائیل عمدی نبوده است!

وزارت خارجه آمریکا اعلام کرد که بازرسان به نتیجه نهایی در مورد منبع گلوله‌ای که شیرین ابوعاقله روزنامه نگار فلسطینی شبکه الجزیره را به قتل رساند، نرسیده‌اند و این احتمال وجود دارد که گلوله از اسلحه نیروهای ارتش اسرائیل شلیک شده اما تاکید کرد که "دلیلی وجود ندارد بپذیریم این تیراندازی عمدی بوده است"!

تیراندازی به ابوعاقله احتمالا با سلاح ارتش اسرائیل عمدی نبوده است!
کد خبر: 561765
|
۱۴۰۱/۰۴/۱۴ ۰۷:۴۶:۰۳

وزارت خارجه آمریکا اعلام کرد که بازرسان مستقل پس از انجام معاینات دقیق پزشکی قانونی به نتیجه قطعی در مورد منبع گلوله‌ای که شیرین ابوعاقله را به شهادت رساند، نرسیده‌اند.

به گزارش ایسنا، به نقل از دویچه‌وله، این وزارتخانه در بیانیه‌ای اعلام کرد: مسئول هماهنگی امور امنیتی ایالات متحده در جمع بندی نتایج تحقیقات انجام شده توسط مقامات اسرائیلی و فلسطینی به این نتیجه رسید که گلوله شلیک شده از سلاح نیروهای ارتش اسرائیل به احتمال زیاد مسئول قتل او بوده است، اما او گفت دلیلی برای باور عمدی بودن این کار پیدا نکردیم.

هماهنگ‌کننده امنیتی آمریکا مدعی شد تیراندازی مذکور عمدی نبوده بلکه "نتیجه یک موقعیت غم‌انگیز "در جریان عملیات نظامی به رهبری نیروهای ارتش اسرائیل علیه نیروهای مقاومت فلسطین بوده است.

وی افزود: با توجه به بررسی پزشکی قانونی که توسط سازمان‌های شخص ثالث انجام شد، کارشناسان تشخیص دادند که گلوله به شدت آسیب دیده است که مانع از نتیجه گیری واضح در مورد منبع آن شد.

ند پرایس، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا گفت که "ایالات متحده به تشویق همکاری بین اسرائیل و تشکیلات خودگردان فلسطین در مورد این موضوع مهم ادامه می‌دهد و خواستار پاسخگویی عاملان این واقعه است.

واکنش فلسطین

در اولین اظهار نظر رسمی در مورد این گزارش، فلسطینی‌ها آنچه را «تلاش برای کتمان حقیقت و ترسویی آمریکا در متهم شناختن اسرائیل» در قتل ابوعاقله توصیف کردند، محکوم کردند.

حسین الشیخ، دبیر کمیته اجرایی سازمان آزادیبخش فلسطین در توئیتی، دولت اسرائیل را مسئول ترور ابوعاقله دانست و گفت: ما شکایات خود را در دادگاه های بین المللی تکمیل خواهیم کرد.

ارتش اسرائیل هم به نوبه خود اعلام کرد که این گلوله در آزمایشگاه پزشکی قانونی با حضور نهادهای حرفه ای اسرائیل و نمایندگان حرفه‌ای USSC (هماهنگ کننده امنیتی آمریکا بین اسرائیل و تشکیلات خودگردان فلسطین) مورد آزمایش قرار گرفت.

طبق ادعای آویخای ادرعی، سخنگوی ارتش اسرائیل به زبان عربی، این آزمایش در اراضی اشغالی و با حضور نمایندگانی از USSC انجام شد.

ارتش اسرائیل پس از اینکه تحقیقات پزشکی قانونی انجام شده توسط مقامات آمریکایی نتوانست منبع گلوله ای را که باعث کشته شدن ابوعاقله شده است، مشخص کند، گفت به تحقیقات خود در مورد کشته شدن وی ادامه خواهد داد.

ابوعاقله که به مدت 25 سال در شبکه قطری "الجزیره" کار می‌کرد، در 11 مه بر اثر اصابت گلوله به سرش حین پوشش خبری یورش نظامی اسرائیل به اردوگاه جنین در شمال کرانه باختری شهید شد.

تشکیلات خودگردان فلسطین پس از شهادت وی به آمریکایی‌ها و نه اسرائیلی‌ها چراغ سبز نشان داده بود تا گلوله‌ای را که به کشته شدن ابوعاقله در حین پوشش خبری منجر شد، بررسی کنند.

در پی تحقیقات دادستانی فلسطین، دادستان کل فلسطین اعلام کرد گلوله‌ای که به کشته شدن ابوعاقله منجر شد از یک سلاح ارتش اسرائیل شلیک شده است.

طبق نتایج تحقیقات فلسطین، ابوعاقله با شلیک گلوله 5.56 میلی متری به شهادت رسید.

ارتش اسرائیل اما اعلام کرده بود که نمی توان تشخیص داد که آیا ابوعاقله توسط یکی از اعضای ارتش کشته شده است یا خیر و در هر صورت کشته شدن عمدی این روزنامه نگار را رد می‌کند. 

24 ژوئن، کمیساریای عالی حقوق بشر سازمان ملل به این نتیجه رسید که روزنامه نگار فلسطینی بر اثر شلیک نیروهای اسرائیلی کشته شده است، در حالی که بنی گانتس، وزیر جنگ اسرائیل، با این ادعا که تحقیقات سازمان ملل "بی اساس بوده است" عمدی بودن این تیراندازی را رد کرد. 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها