کد خبر: 561401
|
۱۴۰۱/۰۴/۱۲ ۱۲:۵۹:۵۱
| |

ساکس، رئیس کمیسیون کووید-۱۹ مجله پزشکی معتبر لنست:

احتمالا منشأ کرونا آزمایشگاه زیستی آمریکا باشد

رئیس کمیسیون کووید-۱۹ در مجله پزشکی معتبر لنست، در اظهار نظری عنوان کرد که ویروس کشنده کووید-۱۹ برآمده از طبیعت نیست و احتمالا آزمایشگاه زیستی آمریکا منشاء آن باشد.

احتمالا منشأ کرونا آزمایشگاه زیستی آمریکا باشد
کد خبر: 561401
|
۱۴۰۱/۰۴/۱۲ ۱۲:۵۹:۵۱

جفری ساکس، رئیس کمیسیون کووید-۱۹ در مجله پزشکی معتبر لنست، در اظهار نظری عنوان کرد که ویروس کشنده کووید-۱۹ برآمده از طبیعت نیست و احتمالا آزمایشگاه زیستی آمریکا منشاء آن باشد.

به گزارش ایسنا، به نقل از پایگاه راشا تودی، «جفری ساکس» که یک اقتصاددان و نویسنده مشهور در سطح جهانی است، در کنفرانسی به میزبانی اندیشکده موسوم به مرکز گیت در اسپانیا بیان کرد که کووید-۱۹ از طبیعت نشأت نمی‌گیرد، بلکه حاصل یک انتشار تصادفی "از یک آزمایش مخصوص تکنولوژی زیستی آمریکا به بیرون" است.

او در جریان این صحبت‌هایش که "تحریک‌آمیز" خوانده شد، گفت که در این زمینه دست اندر کار است زیرا او ریاست کمیسیون کووید-۱۹ در مجله پزشکی معتبر لنست را بر عهده دارد.

او تاکید کرد: بنابراین، از نظر من، این یک اشتباه رخ داده در حوزه بیوتکنولوژی است، نه این که (این ویروس) حاصل یک تصادف ناشی از سرایت طبیعی باشد.

این چهره دانشگاهی خاطرنشان کرد، هر چند  "ما به طور قطع نمی‌دانیم" آیا این مورد قطعی است، اما "شواهد کافی" وجود دارند که به این موضوع اشاره می‌کنند و "باید مورد بررسی قرار گیرند." جفری ساکس از این که این مورد "نه در آمریکا نه در هیچ کجای دیگر مورد تحقیق قرار نمی‌گیرد" ابراز تاسف کرد.

در ماه مه، این صاحب‌نظر به همراه نیل هریسون، استاد درمان و فارماکولوژی مولکولی دانشگاه کلمبیا، مقاله‌ای را برای آکادمی ملی علوم آمریکا نوشتند که در آن اعلام کردند، کووید-۱۹ از یک آزمایشگاه سرچشمه گرفته است. در این مقاله، این دو استاد دانشگاه خواستار شفافیت بیشتر در سازمان‌ها و دانشگاه‌های فدرال آمریکا شده و استدلال کردند که بسیاری از شواهد مرتبط فاش نشده‌اند.

به گفته ساکس و هریسون، پایگاه‌های اطلاعاتی، نمونه‌های بیولوژیکی، توالی‌های ویروسی، ارتباطات ایمیلی و دفترچه‌های آزمایشگاهی همگی می‌توانند به روشن کردن منشاء همه‌گیری کمک کنند. با این حال، آنها استدلال کردند که هیچ یک از این محتویات و اسناد تحت "بررسی مستقل، شفاف و علمی" قرار نگرفته است.

این نویسندگان در راستای طرح شاخصی برای نشات گرفتن کووید ۱۹ از یک آزمایشگاه این واقعیت را مطرح کردند که توالی هشت آمینو اسید روی بخش مهمی از پروتئین اسپایک این ویروس، شبیه به یک توالی اسید آمینه موجود در سلول‌هایی است که مجاری هوایی انسان را می‌پوشاند.

در واقع، او اولین کسی نیست که می‌گوید این ویروس مرگبار منشا طبیعی نداشته است.

در حالی که هیچ مدرک قطعی در ردیابی منشا کووید-۱۹ فراتر از یک شک منطقی وجود ندارد، سازمان بهداشت جهانی در فوریه ۲۰۲۱ به این نتیجه رسید که به احتمال زیاد این ویروس از یک حیوان، احتمالاً یک خفاش، به انسان منتقل شده است.

طبق اعلام سازمان بهداشت جهانی، این  ویروس بسیار مسری اولین بار در اواخر سال ۲۰۱۹ در ووهان چین شناسایی شد. سپس به سرعت در سطح جهان گسترش یافت و به گفته سازمان بهداشت جهانی، طی چندین موج شیوع تا ماه مه سال ۲۰۲۲ جان میلیون‌ها تن را گرفت.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها