کد خبر: 559696
|
۱۴۰۱/۰۴/۰۲ ۱۸:۴۷:۲۹
| |

اعتصاب پاشنه‌آشیل بحران در انگلیس

هم زمان با احتمال تمدید اعتصاب فلج‌کننده کارکنان شبکه ریلی انگلیس که نیمی از خطوط راه‌آهن این کشور را زمین گیر کرده است، کارکنان شرکت هواپیمایی انگلیس (بریتیش‌ایرویز) هم در اعتراض به شرایط کاری دست از کار خواهند کشید.

اعتصاب پاشنه‌آشیل بحران در انگلیس
کد خبر: 559696
|
۱۴۰۱/۰۴/۰۲ ۱۸:۴۷:۲۹

میک لینچ رئیس اتحادیه کارکنان راه‌آهن، دریانوردی وحمل‌ ونقل (آرام‌تی) امروز در گفت‌وگو با خبرنگاران عنوان کرد که درباره زمان برگزاری دور جدید اعتصاب‌ها با کارکنان اتحادیه رایزنی خواهد کرد تا در صورت شکست مذاکرات با کارفرمایان، دور جدید اعتصاب‌ها برگزار شود. او دولت محافظه‌کار بوریس جانسون را به کارشکنی در رسیدن به توافق نهایی متهم کرد.

به گزارش ایرنا، نمایندگان اتحادیه «آرام‌تی» و شرکت نتورک ریل به عنوان زیر ساخت شبکه ریلی انگلیس این روزها سرگرم گفت‌وگوهای فشرده‌ای در خصوص بهبود شرایط کاری کارکنان راه‌آهن هستند. اتحادیه «آرام‌تی»  درخواست افزایش هفت درصدی حقوق کارکنان را مطرح کرده که بالاتر از پیشنهاد نتورک ریل و کمتر از تورم ۹ درصدی کشور است. نتورک ریل اما طبق پیشنهاد دولت، با افزایش ۳ درصدی موافقت کرده و حاضر به پرداخت بیشتر نیست.

اعتصاب کارکنان شبکه ریلی انگلیس از سه‌شنبه آغاز شد و بصورت یک روز در میان تا شنبه ادامه دارد. بالغ بر ۴۰هزار نفر از کارکنان شبکه ریلی انگلیس در این حرکت اعتراضی شرکت کرده و ۱۳ اپراتور قطار مختل شدند. بسیاری از ایستگاه‌هایی که معمولاً مملو از مسافر است، به برهوت تبدیل شده‌اند.

حدود ۸۰درصد از خدمات ریلی متوقف شده و معدود قطارهایی که حرکت می‌کنند و ایستگاه‌هایی که باز هستند اکثرا خلوت می باشند. طبق برآورد صورت گرفته آمار مسافران به ۱۲ درصد روزهای عادی تقلیل پیدا کرده است.

این درحالیست که سطح ترافیک در ۲۵ شهر انگلیس بر اثر اعتصاب کارکنان راه‌آهن افزایش یافته است.میزان ترافیک در پایتخت امروز نسبت به پنجشنبه های گذشته ۳۰ درصد بیشتر بود.

بوریس جانسون نخست وزیر انگلیس که برای شرکت در اجلاس سران کشورهای مشترک‌المنافع به رواندا سفر کرده است و تا آخر هفته آینده سرگرم شرکت در جلسات گروه هفت و پیمان آتلانتیک شمالی است، در اظهار نظری حرکت اعتراضی کارکنان راه‌آهن را غیرضروری خواند و خواستار اصلاح شبکه ریلی شد.

تاخیر و ترددهای زمان‌بر، بسیاری از گردشگران و مسافران پروازهای هوایی را کلافه کرده و تقاضاها برای خدمات تاکسی را افزایش داده است. گفته می‌شود که تاکسی‌ها برای تردد از مرکز لندن به فرودگاه ۲۰۰ پوند کرایه مطالبه می‌کنند که در شرایط عادی از ۵۰ پوند تجاوز نمی‌کرد.

برآورد می‌شود که این حرکت اعتراضی یک میلیارد پوند به اقتصاد انگلیس زیان وارد کند. این درحالیست که صدها تن از کارکنان شرکت هواپیمایی انگلیس نیز امروز به برگزاری اعتصاب در میانه تعطیلات تابستانی رای موافق دادند.

شبکه خبری بی‌بی‌سی گزارش داد: قرار است ۷۰۰ کارگر در تعطیلات تابستانی زمانی که انتظار می‌رود تقاضای مسافران به سطح قبل از همه‌گیری بازگردد اعتصاب کنند. تاریخ اعتصابات در روزهای آینده مشخص خواهد شد.

زمزمه‌هایی درباره برگزاری اعتصاب از سوی کارکنان سایر بخش‌های عمومی نیز شنیده می‌شود.

جهش بی‌سابقه شاخص تورم و افزایش افسارگسیخته هزینه‌های زندگی در انگلیس، جزیره را در بدترین شرایط اقتصادی نیم قرن گذشته قرار داده است.این واقعیت که دورنمایی از بهبود اوضاع دیده نمی‌شود و مقامات رسمی هم درباره تشدید اوضاع هشدار می‌دهند، مردم کشور را شوکه کرده است.

شاخص نرخ تورم در انگلیس بر اساس تازه‌ترین گزارش اداره آمار ملی این کشور به ۹.۱ درصد در ماه گذشته میلادی (می) رسیده است که بالاترین رقم در ۴۰ سال گذشته بشمار می‌رود.

پیش از جنگ اوکراین پیش‌بینی می‌شد که نرخ تورم با وجود فشارهای ناشی از برگزیت و بحران همه‌گیری کرونا در محدوده ۲ درصد سیر کند. اما حالا اقتصاددانان پیش‌بینی می‌کنند که نرخ تورم به دلیل افزایش بهای انرژی، تا پایان سال‌جاری میلادی به بالای ۱۱ درصد می رسد.

هفته پیش نشریه اوکونومیست در گزارشی نوشت که وضع اقتصادی موجود در انگلیس یک بحران مزمن است که با خروج این کشور از اتحادیه اروپا تشدید شد.

این نشریه افزود که انگلیس در یک بلاتکلیفی ۱۵ ساله گیر کرده است. این کشور تمایل دارد خود را به عنوان یک مکان پویا و بازار آزاد تصور کند، اما اقتصادش از بسیاری از کشورهای ثروتمند دنیا عقب است

سازمان همکاری اقتصادی و توسعه هم اخیرا اعلام کرد که تولید ناخالص داخلی انگلیس در سال جاری ۳.۶ درصد رشد خواهد کرد، که ضعیف‌ترین پیش‌بینی برای سال ۲۰۲۳ در میان همه کشورهای عضو گروه ۲۰ است.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها