آژانس بین‌المللی انرژی:

اروپا باید برای قطع کامل گاز روسیه آماده باشد

رئیس آژانس بین‌المللی انرژی گفت که اروپا باید برای قطع کامل گاز طبیعی روسیه آماده شود و این موضوع با نزدیک شدن زمستان ملموس‌تر خواهد شد.

اروپا باید برای قطع کامل گاز روسیه آماده باشد
کد خبر: 559522
|
۱۴۰۱/۰۴/۰۱ ۲۰:۴۶:۲۰

رئیس آژانس بین‌المللی انرژی روز چهارشنبه در مصاحبه ای گفت که اروپا باید برای قطع شدن کامل  جریان گاز طبیعی روسیه آماده شود.

​به گزارش فارس، به گزارش وبگاه «اویل پرایس» «فاتین بیرول» رئیس آژانس بین‌المللی انرژی در گفت‌و‌گو با روزنامه «فایننشل تایمز» اظهار داشت: «اروپا باید برای قطع کامل گاز روسیه آماده باشد. هرچه به زمستان نزدیکتر می‌شویم، اهداف روسیه را بیشتر درک می‌کنیم.»

وی اضافه کرد: «من معتقدم هدف از قطع ارسال گاز این است که اروپایی‌ها از انبار گاز خودداری کنند و اهرم فشار روسیه در مذاکرات زمستان افزایش یابد.»

بیرول به عنوان ابزاری برای مقابله با بدترین اثرات چنین سناریویی، به دولت‌های اروپایی توصیه کرد که نیروگاه‌های هسته‌ای را فعال نگه دارند و سایر اقدامات احتمالی را نیز انجام دهند.

بر اساس این گزارش، در سه ماه گذشته، روسیه عرضه گاز به چند کشور اروپایی را که از پرداخت هزینه گاز به «روبل»، واحد پول روسیه خودداری کردند، قطع کرده است. روسیه همچنین به طور قابل توجهی جریان گاز را در خط لوله «نورد استریم» کاهش داده و در واقع عرضه به فرانسه را قطع کرده و جریان گاز به آلمان را تا حدود ۶۰ درصد کاهش داده است.

یک نهاد صنعتی نیز در این هفته هشدار داد که آلمان، بزرگترین اقتصاد اتحادیه اروپا در صورت توقف کامل جریان گاز روسیه با یک رکود مشخص مواجه خواهد شد.

در همین حال، برای جبران کمبود گاز، آلمان، اتریش و هلند در حال راه اندازی مجدد نیروگاه‌های زغال سنگ هستند.

چندی قبل، «کارل نهامر» صدراعظم اتریش گفته بود که اتحادیه اروپا در مورد ممنوعیت واردات گاز طبیعی روسیه به عنوان بخشی از دور بعدی تحریم ها علیه مسکو، گفت‌وگویی برگزار نخواهد کرد.

«ایگور سچین» رئیس شرکت نفتی «روس‌نفت»  نیز به تازگی گفت که کشورهای اروپایی با اعمال محدودیت علیه روسیه، در حال شلیک به پاهای خود هستند. وی که در مجمع بین‌المللی اقتصادی سنت‌پترزبورگ صحبت می‌کرد، گفت: «اروپا با اعمال تحریم‌ها علیه روسیه در حال خودکشی انرژی است.»

پیشتر نیز «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهور روسیه گفته بود که تحریم‌ها شمشیر دو لبه بود و سران کشورهای اروپایی با اعمال محدودیت‌ها علیه روسیه، ضربه چشمگیری به اقتصادهای خود وارد آورده‌اند. وی افزود که خسارت‌های مستقیم اتحادیه اروپا از تحریم‌ها می‌تواند از ۴۰۰ میلیارد دلار در یک سال فراتر رود و هزینه آن نیز بر دوش شهروندان اتحادیه اروپا خواهد بود.

روسیه در پنجم اسفندماه به درخواست کمک جمهوری‌های دونباس برای دفاع در مقابل حملات اوکراین به این کشور اروپایی حمله کرد و از آن زمان کشورهای غربی با تشدید فشار تحریم‌ها و عرضه تسلیحات به اوکراین به آتش ناآرامی‌ها در اوکراین دامن زده‌‌اند.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها