کد خبر: 555393
|
۱۴۰۱/۰۳/۱۲ ۰۷:۴۷:۴۳
| |

آینده‌ای سخت‌تر در انتظار اروپا

جنگ اوکراین در آستانه یکصدمین روز از آغاز آن در پنجم اسفند ۱۴۰۰ قرار گرفته و طولانی شدن این درگیری سبب شده تا اروپایی ها علاوه برنگرانی‌ از رویارویی با زمستان آتی بدون نفت و گاز روسیه و نبود چشم‌اندازی از آتش‌بس، نگران ورود احتمالی ناتو به این جنگ و شعله‌ورتر شدن آتش آن باشند.

آینده‌ای سخت‌تر در انتظار اروپا
کد خبر: 555393
|
۱۴۰۱/۰۳/۱۲ ۰۷:۴۷:۴۳

نشریه لا وانگواردیا اسپانیا در گزارشی با عنوان «ترس از سرما» نوشت: در صد روز گذشته، سه اتفاق غیر منتظره رخ داده است. انتظار نمی‌رفت «ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهوری روسیه به قصد تسلط بر یک کشور، با نیروی نظامی به اوکراین حمله کند.

به گزارش ایرنا، کسی فکرش را نمی‌کرد «ولودیمیر زلنسکی» رئیس‌جمهوری اوکراین با تسلیحات ارسالی غرب، مقاومت کرده و در مقابل روس‌ها بایستد. سومین شگفتی این بود که دو کشور سوئد و فنلاند با دولت‌های سوسیال دموکرات که به طور تاریخی، رویه بی طرفی را در پیش داشته اند، رسما برای پیوستن به ناتو درخواست دهند.  

نشریه اسپانیا با این مقدمه نوشت: اروپا درگیر جنگی است که ممکن است طولانی باشد و منجر به بحران جهانی غذا شود. پیامدهای این جنگ به شکل تورم سرسام‌آور در سراسر جهان، آوارگی میلیون‌ها اوکراینی در داخل و خارج از کشورشان، افزایش بودجه دفاعی و اما و اگرها از چگونگی قطع وابستگی اتحادیه اروپا به انرژی روسیه نمود پیدا کرده است.

«اورسلا فون در لاین» رئیس کمیسیون اروپا اعلام کرده است که جنگ اوکراین باعث شده تا اعضای اتحادیه اروپا ۲۰۰ میلیارد یورو اضافی برای هزینه‌های نظامی در سال‌های آینده اختصاص دهند.  

«سون استن» اقتصاددان ارشد اروپا در گلدمن ساکس پیش‌بینی می‌کند که «تحریم کامل» خطوط لوله گازی که از روسیه وارد خاک اروپا می‌شوند، افزایش تولید ناخالص داخلی منطقه یورو را تا ۲.۲ درصد در سال ۲۰۲۲میلادی کاهش می‌دهد.   

به نوشته لا وانگواردیا، در شرایطی که اروپا روزانه میلیاردها یورو به موجب قراردادهای فعلی نفت و گاز برای رسیدن منابع انرژی از طریق کشتی یا خطوط لوله به کرملین پرداخت می‌کند، تحریم‌های اقتصادی علیه مسکو معنایی ندارد.

«برونو لومر» وزیر اقتصاد و دارایی فرانسه با استقبال از توافق جزئی اتحادیه اروپا برای تحریم نفت خام روسیه، هشدار داد دولت روسیه روزانه ۸۰۰ میلیون یورو از محل فروش نفت دریافت می‌کند.

بنابراین جای سوال است که آیا اروپا می‌تواند زمستانی بدون نفت و گاز روسیه را تاب آورده و پشت سر بگذارد؟ مسئله اما تنها رسیدن فصل سرما نیست. قبل از فرا رسیدن سرما، جنگ با کشتار و ویرانی شهرها همزمان با خطر سناریوی تقابل آشکار با کشورهای عضو ناتو ادامه خواهد یافت. این سناریو احتمالا از بروز سومین فاجعه بزرگ در یک قرن گذشته حکایت دارد که زندگی هزاران و میلیون‌ها نفر را نابود خواهد کرد.

بی‌توجهی غرب به نگرانی مسکو از گسترش ناتو تا جایی ادامه یافت که امروز اروپا مجبور است هزینه‌های جنگ اوکراین را بپردازد. مقابله با تهاجم احتمالی و تقویت توان بازدارندگی اکنون در کانون توجه اروپا قرار گرفته است.

«خاویر سولانا» سیاستمدار اسپانیایی در گفت‌وگو با چهار دبیر کل سابق اتحاد فرا آتلانتیکی در مراسم بزرگداشت چهلمین سالگرد عضویت اسپانیا در ناتو گفت «اولین کاری که باید انجام شود توقف خصومت‌ها در قالب آتش‌بس است». صد روز از جنگ می‌گذرد و ایده اکثریت در ائتلاف ناتو این است که پوتین را از اوکراین بیرون برانند تا از یک فاجعه اروپایی دیگر جلوگیری کنند. اما مسئله این است که ایده دست برداشتن از خصومت‌ها نه در ذهن پوتین است و نه زلنسکی، چرا که هیچ‌یک از طرفین نمی‌خواهند شکست را بپذیرند.

پیش‌بینی اکثریت متحدان ناتو این است که یا پوتین از نظر نظامی در اوکراین متوقف می‌شود یا درگیری به کشورهای دیگر مانند مولداوی سرایت خواهد کرد. اسلحه و پول ارسال خواهد شد و سربازان اوکراینی و روسی همچنان خواهند مرد.

جنگ اوکراین در آستانه یکصدمین روز از آغاز آن در ۲۴ فوریه (پنج اسفند) قرار گرفته و طولانی و فرسایشی شدن این درگیری به موضوع این نوشتار انتقادی روزنامه اسپانیا تبدیل شده است. انتقاد از پا پس نکشیدن مقام‌های روسیه و اوکراین، آوارگی شهروندان و مرگ‌ومیر غیر نظامیان تا جنگ نان، جنگ نفت و جنگ گاز در گوشه و کنار جهان. آنچه واضح است اینکه اروپا این روزها با وضعیت بسیار پیچیده‌ای روبرو است. اروپای امروز در بحبوحه ریز و درشت مشکلات اقتصادی، فقر منابع انرژی، بیکاری، گرانی محصولات غذایی و تورم که با کمی نوسان، تقریبا در همه کشورها مشترک است، وادار شده است تا حتی پایه هزینه‌های نظامی و دفاعی را افزایش دهد.

از طرفی نه تنها بی‌توجهی غرب به نگرانی روسیه از گسترش ناتو همچنان ادامه دارد، بلکه پیوستن سایر کشورها به این ائتلاف، نگرانی اروپایی‌ها از جمله این رسانه اسپانیایی از تشدید جنگ، فراتر از مرزهای اوکراین را تقویت کرده است. به این ترتیب می‌توان گفت که زمستان بدون نفت و گاز روسیه شاید روبنایی‌ترین چالش قاره پیر بوده و زمستانی سخت‌تر در راه باشد.

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها