هشدار ریابکوف به غرب درباره «بازی لفاظی‌های خطرناک»

معاون وزیر خارجه روسیه با هشدار به کشورهای غربی درخصوص لفاظی‌های خطرناک علیه مسکو، گفت غرب هر کاری می‌کند تا تنش‌ها با روسیه را بیش از پیش تشدید کند.

هشدار ریابکوف به غرب درباره «بازی لفاظی‌های خطرناک»
کد خبر: 559463
|
۱۴۰۱/۰۴/۰۱ ۱۵:۱۳:۵۷

اظهارات تهدیدآمیز وزارت خارجه آمریکا درباره حمایت ناتو از لیتوانی در پی تنش‌زایی این کشور با منطقه کالینینگراد در روسیه، با واکنش تند مسکو مواجه شد.

​به گزارش فارس، «سرگئی ریابکوف» معاون وزیر خارجه روسیه امروز (چهارشنبه) نسبت به «بازی لفاظی‌های خطرناک» غرب در مورد درگیری با مسکو هشدار داد.

به نوشته وبگاه «ریانووستی»، ریابکوف طی نشست خبری در مسکو گفت: «به کشورهای غربی درباره لفاظی‌های خطرناک در مورد درگیری فرضی با روسیه هشدار می‌دهیم... نیروهای با نفوذ در غرب هر کاری انجام می‌دهند تا تنش در روابط با فدراسیون روسیه را بیش از پیش تشدید کنند که این هشداردهنده است».

وی در این‌باره توضیح داد: «در غرب، متأسفانه نیروهایی با نفوذ و دارای اهرم‌های قدرت هستند که هر کاری را به معنای واقعی کلمه انجام می‌دهند تا تنش‌ها را در روابط با روسیه برانگیزند. این یک واقعیت نگران‌کننده است. تصور این است که برخی از چهره‌ها صرفاً از نقطه نظر اختراع سناریوهایی که درگیری مسلحانه با ما برای آنها اجتناب ناپذیر است، محدودیتی ندارند».

این مقام ارشد روس تصریح کرد: «روسیه همه شرایط را بسیار مسئولانه می‌پذیرد و آنچه اتحادیه اروپا و لیتوانی اکنون در زمینه محدود کردن ترانزیت به منطقه کالینینگراد انجام می‌دهند، ضربه سنگین جدیدی به پایه‌های معماری اروپایی است که برای مدت بسیار طولانی وجود داشته است».

وی با تاکید بر واکنش متقابل مسکو به اقدامات ضد روسی لیتوانی، اظهار داشت: «در این مورد منافع ما تضمین خواهد شد. اقدامات تلافی‌جویانه انجام می‌شود، آنها اکنون در مرحله بررسی هستند. اما من می‌خواهم به اعضای ناتو و شخصیت‌های اتحادیه اروپا نسبت به این بازی های لفاظی خطرناک در مورد موضوع درگیری هشدار دهم».

شامگاه سه‌شنبه بود که «ند پرایس» سخنگوی وزارت خارجه آمریکا گفته بود واشنگتن «تهدیدات لیتوانی» را جدی می‌گیرد و «از متحدان خود در ناتو، به‌صورت خاص از لیتوانی، ذیل بند ۵ ائتلاف» دفاع می‌کند.

دولت لیتوانی روز دوشنبه ضمن مسدود کردن مسیر ریلی به شهر «کالینینگراد» در روسیه، از ورود کالاهایی نظیر زغال‌سنگ، فلزات، مصالح ساختمانی و فناوری‌های پیشرفته به این منطقه نیز جلوگیری کرد.

«نیکولای پاتروشف» دبیر شورای امنیت ملی روسیه نیز در واکنش به این اقدام، تاکید کرد که مسکو به زودی به تصمیم ویلنیوس برای اعلام محاصره حمل‌و‌نقل منطقه کالینینگراد پاسخ خواهد داد و مردم لیتوانی به طور جدی عواقب این اقدامات را احساس خواهند کرد.

معاون وزیر امور خارجه روسیه در بخش دیگری از صحبت‌هایش گفت که فعلا در آمریکا، آمادگی برای بحث درباره تبادل زندانیان را نمی‌بیند.

به نوشته ریانووستی، ریابکوف توضیح داد: «مسئله مشخص است، چیزهای زیادی هست که درباره آن صحبت کنیم. امیدوارم که سایر هموطنان ما نیز در آینده قابل پیش بینی این فرصت را داشته باشند که به خانه بازگردند. متأسفانه هنوز آمادگی طرف آمریکایی برای برخورد جدی با این موضوع را نمی‌بینیم، اما به کار ادامه می‌دهیم».

وی در واکنش به اظهارات برخی مقام‌های غربی درباره احتمال وقوع جنگ اتمی، تاکید کرد که پیشگیری از وقوع چنین درگیری برای روسیه اولویت است.

این دیپلمات روس گفت: «با توجه به خطرات تشدید بیشتر بحران اوکراین و غیرقابل پیش‌بینی بودن وضعیت بین‌المللی، اولویت مطلق دیپلماسی روسیه جلوگیری از درگیری مستقیم بین قدرت‌های اتمی و حفظ گفت‌وگو در مورد رفع این منازعه است».

ریانووستی در خبر دیگری به نقل از ریابکوف نوشت:‌«امروز کار برای تضمین ثبات استراتژیک، حفظ رژیم‌های عدم اشاعه سلاح‌های کشتار جمعی، و بهبود وضعیت در زمینه کنترل تسلیحات بسیار مورد نیاز است».

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها