کد خبر: 559303
|
۱۴۰۱/۰۳/۳۱ ۲۱:۵۵:۱۵
| |

بیانیه مشترک مصر و عربستان پس از پایان سفر بن‌سلمان به قاهره

​مصر و عربستان در پایان سفر محمد بن سلمان، ولی‌عهد سعودی به مصر بیانیه مشترکی صادر و بر اهمیت حل بحران سوریه و دستیابی به حل و فصل عادلانه مناقشه فلسطین و رژیم صهیونیستی تأکید کردند.

بیانیه مشترک مصر و عربستان پس از پایان سفر بن‌سلمان به قاهره
کد خبر: 559303
|
۱۴۰۱/۰۳/۳۱ ۲۱:۵۵:۱۵

در بیانیه مشترک مصر و عربستان که پس از پایان سفر یک روزه ولی‌عهد سعودی به قاهره صادر شده است، آمده که در دیدار بن سلمان و عبدالفتاح السیسی، رئیس جمهور مصر «روابط تاریخی  بین دو کشور و سطح همکاری و هماهنگی در همه سطوح و راه‌های توسعه و توسعه روابط در زمینه‌های مختلف به گونه‌ای که منافع دو کشور را محقق کند و همچنین مسایل منطقه‌ای و بین‌المللی مورد بحث و بررسی قرار گرفت».

به گزارش ایسنا، در ادامه بیانیه مشترک آمده که «دو طرف در رابطه با مسایل سیاسی، بر عزم خود برای تقویت همکاری‌ها در تمامی موضوعات سیاسی و تلاش برای تدوین مواضع مشترکی که امنیت و ثبات آنها را حفظ می‌کند و اهمیت تداوم هماهنگی و رایزنی در خصوص تحولات مربوط به تمامی محافل دوجانبه و چندجانبه تأکید کردند».

بر اساس این بیانیه، السیسی و بن سلمان در دیدار با یکدیگر مسائل منطقه‌ای و بین المللی مورد اهتمام مشترک از جمله موضوع فلسطین را مورد بررسی قرار داده و خواستار افزایش تلاش ها برای دستیابی به حل و فصل همه جانبه و عادلانه مناقشه فلسطین و اسرائیل شده‌اند.

در مورد یمن، دو طرف مدعی حمایت کامل خود از تلاش‌های بین‌المللی و منطقه‌ای با هدف دستیابی به راه‌حل سیاسی جامع برای حل بحران یمن شده و بر حمایت خود از شورای رهبری ریاستی یمن در راستای انجام وظایف مربوط به اجرای سیاست‌ها و ابتکارات مؤثری که به امنیت و ثبات یمن کمک می‌کند، تأکید کردند.

در مورد مسئله عراق، دو طرف ابراز امیداواری کردند که احزاب و گروه‌های سیاسی مختلف عراقی بتوانند به راه‌حلی برای تشکیل یک دولت فراگیر دست یابند که امنیت، ثبات و مقابله با سازمان های تروریستی را فراهم و روابط عراق را با دیگر کشورهای عربی در چشم‌اندازی گسترده‌تر تقویت کند.

در خصوص موضوع لبنان هم طرف‌های سعودی و مصر بر تداوم تلاش‌ها در راستای حفظ هویت عربی، امنیت و ثبات لبنان و حمایت از نقش نهادهای دولتی لبنان و انجام اصلاحات لازم برای غلبه بر بحران لبنان و مقابله با تروریسم تأکید کردند.

در موضوع سوریه نیز دو طرف بر اهمیت دستیابی به راه حل سیاسی برای بحران سوریه تأکید کردند؛ به گونه‌ای که خواسته‌های مردم سوریه محقق و وحدت و تمامیت ارضی سوریه حفظ شود.

محمد بن سلمان ولی‌عهد عربستان عصر دوشنبه در آغاز تور منطقه‌ای خود که شامل اردن و ترکیه نیز می‌شود، وارد مصر شد.

طبق اعلام منابع مصری، عبدالفتاح السیسی، رئیس جمهور مصر در فرودگاه قاهره از بن سلمان استقبال کرد.

رسانه‌های سعودی و مصری می‌گویند که در جریان این سفر، بیش از ۱۴ توافق سرمایه‌گذاری به ارزش هشت میلیارد دلار به امضای دو طرف رسیده است.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها