کد خبر: 558593
|
۱۴۰۱/۰۳/۲۸ ۱۹:۴۸:۱۶
| |

وزیر امور خارجه:

با قاطعیت به اقدامات ترکیه پاسخ می‌دهیم

وزیر خارجه یونان با تاکید بر حل و فصل اختلافات با ترکیه بر اساس احترام به قوانین بین الملل گفت، آتن با قاطعیت و البته با آرامش به ترکیه پاسخ می‌دهد.

با قاطعیت به اقدامات ترکیه پاسخ می‌دهیم
کد خبر: 558593
|
۱۴۰۱/۰۳/۲۸ ۱۹:۴۸:۱۶

وزیر امور خارجه یونان روز شنبه تاکید کرد که حل و فصل اختلافات با ترکیه تنها بر اساس احترام به اصول اساسی حقوق بین الملل امکان پذیر است.

​به گزارش فارس، به نوشته روزنامه «اکاثیمرینی»، «نیکوس دندیاس» وزیر امور خارجه یونان گفت که یکی از این اصول اساسی کلیدی حفاظت از حاکمیت ارضی کشورهاست. وی گفت: «ما با تشدید بی‌سابقه اقدامات تحریک آمیز ترکیه و در عین حال تشدید گاه بهگاه میدانی مواجه هستیم. در جریان این تشدید، ما با قاطعیت، اما با آرامش پاسخ می‌دهیم.»

دندیاس خاطرنشان کرد که یونان در قصد خود برای باز نگه داشتن مسیرهای ارتباطی با آنکارا صادق است.

این در حالی است که «حلوصی آکار» وزیر دفاع ترکیه روز پنجشنبه با «نیکوس پاناجیوتوپولوس» همتای یونانی خود دیدار کرد. دیدار وزرای دفاع ترکیه و یونان در حاشیه نشست وزرای دفاع ناتو در بروکسل، در حالی انجام شد که  تنش‌ها میان دو کشور طی هفته‌های گذشته تشدید شده است.

 آکار و پاناجیوتوپولوس در این دیدار بر لزوم حفظ گفت‌وگوها به منظور کاهش تنش‌های کنونی تأکید کردند.  این دو همچنین باز نگه‌داشتن خطوط ارتباطی به‌منظور حل مسائل و تمرکز بر دستورکارهای دوجانبه مثبت در راستای حسن همجواری را به بحث گذاشتند.

«رجب طیب اردوغان» رئیس جمهور ترکیه روز پنجشنبه درباره نظامی کردن جزایر واقع در دریای اژه هشدار داد و گفت، درباره درخواست از یونان برای غیرنظامی کردن این جزایر «شوخی نداریم.»

رئیس جمهور ترکیه بار دیگر از دولت یونان درخواست کرد ارسال نیروهای مسلح به جزایر دارای وضعیت غیرنظامی را متوقف کرده و از توافقات بین‌المللی تبعیت کند

یونان و ترکیه برای چندین دهه بر سر حقوق دریای اژه و مدیترانه شرقی با هم اختلاف دارند. آنها همچنین در یک مسابقه تسلیحاتی شدید گرفتار شده‌اند که در مقایسه با سایر کشورهای عضو ناتو، بیشترین هزینه را برای دفاع انجام داده‌اند.

در روزهای گذشته منابع رسانه‌ای از آماده باش نیروهای مسلح یونان خبر دادند.  منابع ارشد وزارت دفاع یونان گفتند که بر اساس اطلاعات نظامی جمع آوری شده امکان تهدید از سوی ترکیه وجود دارد، زیرا دو متحد ناتو برای حقوق حفاری نفت و گاز در بخش های مورد مناقشه دریای اژه و مدیترانه رقابت می‌کنند.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها