تداوم نقض حریم هوایی یونان ازسوی «پهپادهای ترکیه»

وزارت دفاع یونان از نقض حریم هوایی خود از سوی یک فروند پهپاد متجاوز ترکیه‌ای خبر داد.

تداوم نقض حریم هوایی یونان ازسوی «پهپادهای ترکیه»
کد خبر: 557990
|
۱۴۰۱/۰۳/۲۵ ۱۶:۴۱:۳۵

 در تداوم تنش بین  دو کشور همسایه یونان و ترکیه، رسانه‌های یونانی روز چهارشنبه بار دیگر از نقض حریم هوایی یونان از سوی پهپادهای ترکیه خبر دادند.

​به گزارش فارس، به نوشته روزنامه «اکاثیمرینی» وزارت دفاع یونان اعلام کرد که یک فروند پهپاد متجاوز ترکیه صبح چهارشنبه بر فراز جزیره « کاندلوسا» پرواز کرد.

وزارت دفاع یونان بدون اشاره به نوع این پهپاد افزود که این پهپاد ساعت ۱۰:۳۷ دقیقه به وقت محلی در ارتفاع ۱۹ هزار پایی پرواز کرد.

یونان و ترکیه برای چندین دهه بر سر حقوق دریای اژه و مدیترانه شرقی با هم اختلاف دارند. آنها همچنین در یک مسابقه تسلیحاتی شدید گرفتار شده‌اند که در مقایسه با سایر کشورهای عضو ناتو، بیشترین هزینه را برای دفاع انجام داده‌اند.

در روزهای گذشته منابع رسانه‌ای از آماده باش نیروهای مسلح یونان خبر دادند.  منابع ارشد وزارت دفاع یونان گفتند که بر اساس اطلاعات نظامی جمع آوری شده امکان تهدید از سوی ترکیه وجود دارد، زیرا دو متحد ناتو برای حقوق حفاری نفت و گاز در بخش های مورد مناقشه دریای اژه و مدیترانه رقابت می‌کنند.

منابع  نظامی بر این باورند که بحران ممکن است ناشی از افزایش ناگهانی جریان پناهجویان از ترکیه یا آتش سوزی‌های غیرمنتظره در مناطق دور افتاده یا جزایر دریای اژه باشد که ترکیه می‌خواهد غیرنظامی شود.

این در حالی است که برخی از تحلیلگران امنیتی می‌گویند در حالی که اقدامات اخیر ترکیه از جمله اظهارات جنگ طلبانه رئیس جمهور این کشور جدی است، اما درگیری مسلحانه بعید است.

«لئونیداس تزومیس» ژنرال بازنشسته یونانی گفت که هر دو کشور از یک رویارویی نظامی شکست خواهند خورد. او هشدار داد که اقدامات ترکیه ممکن است به اشتباه محاسباتی منجر شود  و این چشم انداز مستلزم هوشیاری بیشتر نیروهای مسلح یونان است.

یک تحلیلگر ترکیه‌ای نیز به تازگی اظهار داشت: «تا زمانی که ترکیه به هواپیمای جنگی ساخت خود دست پیدا نکند، نباید وارد درگیری نظامی با یونان شود. ترکیه تا زمانی که موفق به تولید ۳۰۰ فروند جنگنده نشده، نباید وارد یک جنگ بزرگ شود.»

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها