موسسه سیپری:

قدرت‌های هسته‌ای ۱۲۷۰۵ کلاهک اتمی دارند

یک موسسه معتبر سوئدی با نام بردن از رژیم صهیونیستی به عنوان یکی از دارندگان سلاح اتمی، نسبت به افزایش کلاهک‌های اتمی در آینده هشدار داد.

قدرت‌های هسته‌ای ۱۲۷۰۵ کلاهک اتمی دارند
کد خبر: 557560
|
۱۴۰۱/۰۳/۲۳ ۱۹:۲۳:۰۶

«موسسه پژوهش بین‌الملی صلح استکهلم»، معروف به موسسه «سیپری» روز دوشنبه گزارش داد انتظار می‌رود شمار تسلیحات اتمی در جهان در دهه آینده رو به افزایش باشد.

​به گزارش فارس، به گزارش وبگاه شبکه خبری «فرانس-۲۴» بر اساس برآوردهای موسسه سوئدی سیپری، ۹ قدرت اتمی انگلیس، چین، فرانسه، هند، (رژیم موقت) اسرائیل، کره شمالی، پاکستان، ایالات متحده و روسیه تا اوایل سال ۲۰۲۲ در مجموع دارای ۱۲۷۰۵ کلاهک اتمی هستند.

این تعداد از بیش از ۷۰۰۰۰ کلاهک اتمی در سال ۱۹۸۶ به رقم فعلی کاهش یافته است، زیرا ایالات متحده و روسیه به تدریج زرادخانه‌های اتمی عظیم خود را که در جریان جنگ سرد ایجاد شده بود، کاهش داده‌اند.

تحلیلگران سیپری گفته‌اند به نظر می‌رسد دوران کاهش سلاح‌های اتمی رو به پایان است و خطر افزایش تنش‌های هسته‌ای اکنون در بالاترین سطح رد  دوره پس از جنگ سرد قرار دارد. 

«مت کوردام» از تحلیلگران سیپری گفت: «به زودی ما به نقطه‌ای خواهیم رسید که برای اولین بار از زمان پایان جنگ سرد، تعداد تسلیحات اتمی در جهان ممکن است افزایش یابد.»

این موسسه تحقیقاتی در گزارش خود آورده است که چندین کشور از جمله چین و انگلیس به طور رسمی یا غیررسمی در حال نوین سازی یا افزایش زرادخانه خود هستند.

بر اساس گزارش این موسسه، روسیه با ۵۹۷۷ کلاهک اتمی تا اوایل سال ۲۰۲۲ بزرگترین قدرت اتمی جهان است که ۲۸۰ کلاهک آن نسبت به سال گذشته کاهش یافته است. در همین حال، ایالات متحده دارای ۵۴۲۸ کلاهک اتمی است که ۱۲۰ کلاهک کمتر از سال گذشته است. چین با ۳۵۰ در رتبه سوم، فرانسه با ۲۹۰، انگلیس با ۲۲۵، پاکستان با ۱۶۵، هند با ۱۶۰ و (رژیم) اسرائیل با ۹۰ کلاهک در رتبه‌های بعدی قرار دارند.

در این گزارش آمده است که رژیم صهیونیستی تاکنون به طور رسمی در اختیار داشتن  تسلیحات اتمی را تایید نکرده است.

گفتنی است، توانایی‌های اتمی رژیم موقت صهیونیستی از دهه شصت میلادی هنگامی که برای اولین بار بهره‌برداری از «راکتور اتمی دیمونا» را در صحرای «نقب» آغاز کرد، موضوع اصلی ارزیابی اطلاعاتی بوده است.

اگرچه این رژیم هنوز از پذیرش تولید سلاح اتمی در تأسیسات خود امتناع ورزیده و یا میزان موجودی خود را فاش نمی‌کند، اما «مردخای وانونو »کارشناس سابق اتمی این رژیم تصاویر کلاهک اتمی اسرائیل را در اواسط دهه هشتاد میلادی در اختیار رسانه‌ها قرار داد.

در سال ‌های گذشته تخمین زده شد که رژیم صهیونیستی بین ۱۰۰ تا ۲۰۰ کلاهک اتمی داشته باشد. این در حالی است که کارشناسان پیش بینی می‌کنند که تاکنون این رقم دو برابر شده باشد.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها