کد خبر: 502647
|
۱۴۰۰/۰۴/۱۷ ۰۹:۴۲:۰۰
| |

استاد علوم سیاسی دانشگاه وین:

همه طرف‌ها در وین اهمیت گفت‌وگوها را می‌دانند/ اسرائیل نمی‌تواند مانع بازگشت آمریکا به برجام شود/ دور هفتم مذاکرات می‌تواند آخرین دور باشد

استاد علوم سیاسی دانشگاه وین تاکید کرد که این احتمال وجود دارد که دور هفتم مذاکرات وین برای احیای برجام آخرین دور نشست‌ها باشد.

همه طرف‌ها در وین اهمیت گفت‌وگوها را می‌دانند/ اسرائیل نمی‌تواند مانع بازگشت آمریکا به برجام شود/ دور هفتم مذاکرات می‌تواند آخرین دور باشد
کد خبر: 502647
|
۱۴۰۰/۰۴/۱۷ ۰۹:۴۲:۰۰

اعتمادآنلاین| دکتر هینز گارتنر، استاد دپارتمان علوم سیاسی در دانشگاه وین است. او مدیر علمی «بنیاد استرالیایی برای حوزه روابط بین الملل» نیز بوده است. وی همچنین ریاست هیات مشاوره استراتژی و امنیت نیروهای مسلح اتریش و هیات مشورتی موسسه بین المللی صلح در وین را نیز بر عهده داشته است.

به گزارش ایلنا، این استاد دانشگاه در ارزیابی گفت‌وگوهای وین گفت: گفت‌وگوها ضروری است. همه طرف‌ها فوریت گفت‌وگوها را تشخیص می‌دهند. ایالات متحده از هسته‌ای شدن ایران و نفوذ چین می‌ترسد. ایران خواهان لغو تحریم‌ها برای بهبود اقتصاد خود است.

اعتبار اتحادیه اروپا که ریاست کمیسیون مشترک را بر عهده دارد و گفت‌وگوها را سازمان می‌دهد در معرض خطر است.

شکست باعث نابینایی آژانس انرژی هسته‌ای در مورد ایران و تقویت اسرائیل برای دستیابی به راه حل نظامی درمورد ایران می‌شود.

وی در ادامه درمورد احتمال احیای برجام اضافه کرد: این احتمال وجود دارد. گفت‌وگوها قبلاً به موفقیت‌های زیادی رسیده بود. توافق نامه‌ای برای لغو حدود 1500 تحریم با تأثیر اقتصادی باید برای تقویت اقتصاد ایران کافی باشد. ایران خود را متعهد کرده که به تعهدات برجامی خود بازگردد. هر معامله‌ای نوعی سازش است. هیچ طرفی نمی‌تواند به همه اهداف خود برسد. این یک تصمیم سیاسی برای پذیرش برخی از موارد است.

وی در ادامه تاکید کرد: ایران به تعهدات خود در صورت توافق باز می‌گردد اما با این وجود این اتفاق چند ماه طول می کشد.

باید اعتماد شکل بگیرد. البته نمی‌توان پیشرفت ایران در فناوری هسته‌ای از سال 2015 و دانش آن پس از آن را بازگرداند.

بازگشت به همان فناوری سال 2015 غیرممکن به نظر می‌رسد. باید ترکیبی از اقدامات برای بازگرداندن وضعیت سال 2015 و کاهش غنی سازی اورانیوم ایران وجود داشته باشد. باید توازنی از سانتریفیوژهای قدیمی و جدید، ذخیره اورانیوم غنی شده و مدت زمانی برنامه هسته‌ای ایران را محدود می کنند وجود داشته باشد.

هینتز گارتنر در ادامه خاطرنشان کرد: دولت جدید اسرائیل توان راضی کردن آمریکا برای بازنگشتن به برجام را ندارد وهر کاری را که آمریکا انجام می‌دهد با کینه قبول خواهد کرد اما این ادعا را خواهد کرد که همه کارها را انجام می‌دهد تا ایران سلاح هسته‌ای بدست نیاورد. هیچ‌کس از جمله ایران سلاح هسته‌ای نمی خواهد. به هر حال بهترین وسیله برای جلوگیری از این مسئله برجام است.

وی هم چنین با بیان احتمال رسیدن به توافق در وین گفت: اگر تصمیم سیاسی برای پذیرش نتایج فعلی مذاکرات وجود داشته باشد پ، دور هفتم می تواند آخرین دور مذاکرات باشد.

این استاد دانشگاه در مورد تاثیر استقرار دولت جدید در ایران بر مذاکرات وین گفت: تاثیر زیادی ندارد زیرا رئیس جمهور ابراهیم رئیسی خود را به برجام متعهد کرده است . از این گذشته، وقتی اقتصاد ایران بهبود یابد او نیز از کاهش تحریم‌ها نفع خواهد برد.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها