کد خبر: 556686
|
۱۴۰۱/۰۳/۱۹ ۱۶:۳۱:۳۱
| |

امضای اسناد و توافقات متعدد بین ترکیه و ونزوئلا در جریان سفر مادورو به آنکارا

​ونزوئلا و ترکیه در جریان دیدار روسای جمهور و مقامات دو کشور در شهر آنکارا چند توافق‌نامه و تفاهم‌نامه در حوزه‌های مختلف امضا کردند.

امضای اسناد و توافقات متعدد بین ترکیه و ونزوئلا در جریان سفر مادورو به آنکارا
کد خبر: 556686
|
۱۴۰۱/۰۳/۱۹ ۱۶:۳۱:۳۱

نیکولاس مادورو، رئیس جمهور ونزوئلا به دنبال این تحول عنوان کرد، ترکیه برای ونزوئلا در "جهانی چندقطبی" دارای پتانسیلی عظیم است.

به گزارش ایسنا، مجتمع ریاست‌جمهوری ترکیه در شهر آنکارا  چهارشنبه شب شاهد دیدار هیات‌های بلندپایه ترکیه و ونزوئلا و امضای چند تفاهم‌نامه و توافق‌نامه دوجانبه میان مسئولان دو کشور بود.

خبرگزاری آلمان امروز پنج‌شنبه گزارش داد رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه و نیکولاس مادورو، همتای ونزوئلایی او در این دیدار بر سر گسترش و تعمیق روابط دو کشور توافق کردند.

ونزوئلا با وجود در اختیار داشتن بزرگ‌ترین ذخایر نفتی جهان طی سالهای اخیر با بحران سیاسی و اقتصادی درگیر بوده است.

به گزارش خبرگزاری آناتولی، در جریان دیدار میان روسای جمهوری و هیات‌های ترکیه و ونزوئلا، وزیران فرهنگ و گردشگری دو کشور تفاهم‌نامه‌ای برای گسترش همکاری امضاء کردند.

بر اساس این گزارش، در راستای این دیدارها همچنین شهاب کاوجی اوغلو، رئیس بانک مرکزی ترکیه و کالیکستو اورتگا، همتای ونزوئلایی او هم تفاهم‌نامه همکاری امضاء کردند.

ونزوئلا از سال ۲۰۱۷ تا ابتدای سال جاری میلادی با تورم شدید دست به گریبان شد که همچنین سقوط ارزش بولیوار، پول ملی آن کشور را در پی داشت.

ترکیه نیز گرچه اقتصادی به مراتب قدرتمندتر دارد، در دو سال اخیر با تورم شدید که ماه گذشته از مرز ۷۰ درصد هم فراتر رفت مواجه شده است.

به گزارش دویچه وله، مادورو در نشست خبری مشترک با اردوغان گفت: بدنه تمام کشور ما تحت شکنجه قرار گرفته و در معرض تهدیدات، تحریم‌ها و انسدادها بوده، اما اکنون در حال رشد است. ما یک کشور فروتن هستیم اما یک ویژگی مهم داریم؛ ما در زمینه نفت در صدر جهان هستیم.

رئیس جمهوری ترکیه اندکی پس از این نشست در یک پیام توئیتری به زبان اسپانیایی بدون نام بردن از آمریکا تحریم‌های "یک‌جانبه" علیه ونزوئلا را محکوم کرد.

به نوشته آناتولی، مادورو در کنفرانس خبری مشترک با اردوغان ابراز امیدواری کرد، ونزوئلا بتواند از ظرفیت‌های ترکیه در یک "جهان چند قطبی" برای گسترش همکاری‌ها و پیشرفت بهره ببرد.

رئیس جمهوری ونزوئلا گفت: ترکیه تاثیر بزرگ سیاسی و پتانسیلی بسیار مهم دارد؛ پتانسیلی بسیار بزرگ برای جهانی که دوباره متولد شده است، جهانی که ما به آن جهان چندقطبی می‌گوئیم.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها