کد خبر: 553496
|
۱۴۰۱/۰۳/۰۳ ۱۱:۱۱:۴۱
| |

مذاکرات محرمانه بایدن با عربستان سعودی و رژیم اسرائیل

منابع مطلع آمریکایی و رژیم اسرائیل از میانجیگری محرمانه دولت جو بایدن برای توافق بین ریاض و تل‌آویو خبر داد.

مذاکرات محرمانه بایدن با عربستان سعودی و رژیم اسرائیل
کد خبر: 553496
|
۱۴۰۱/۰۳/۰۳ ۱۱:۱۱:۴۱

رسانه آمریکایی به قلم خبرنگار ارشد ساکن فلسطین اشغالی گزارشی درباره تلاش میانجیگرانه «بی سر و صدای» دولت جو بایدن میان عربستان سعودی، رژیم صهیونیستی و مصر منتشر کرد.

به گزارش فارس، طبق گزارش منتشر شده «باراک راوید» در وبگاه آکسیوس، در صورت موفق بودن میانجیگری آمریکایی‌ها میان ریاض، تل‌آویو و قاهره «اولین قدم در مسیر عادی سازی روابط بین عربستان سعودی و اسرائیل» برداشته خواهد شد.

پنج منبع آمریکایی و رژیم صهیونیستی به این رسانه آمریکایی خبر دادند، مذاکراتی که آمریکا در حالی میانجیگری است شامل نهایی کردن انتقال مالکیت دو جزیره راهبردی «تیران» و «صنافیر» مصر در دریای سرخ به عربستان سعودی است.

بنا بر گزارش باراک راوید خبرنگار ارشد ساکن فلسطین اشغالی، اگر در نتیجه این مذاکرات توافقی حاصل شود، این توافق «یک دستاورد مهم سیاست خارجی برای دولت بایدن در خاورمیانه خواهد بود».

منابع آمریکایی و اسرائیلی که نخواستند نام و هویتشان فاش شود به آکسیوس گفتند که هنوز توافق تکمیل و نهای ینشده است و «مذاکرات حساس در حال انجام است».

 به گفته آنها، کاخ سفید می‌خواهد این توافق تا قبل از سفر آتی جو بایدن به منطقه غرب آسیا در پایان ماه ژوئن به انجام برسد؛ سفری که ممکن است «توقف (رئیس‌جمهور آمریکا) در عربستان سعودی را هم شامل شود».

جزایر «تیران» و «صنافیر» تنگه تیران را که یک گذرگاه راهبردی عبور و مرور به بنادر عقبه در اردن و ایلات در اسرائیل است کنترل می‌کنند.

بنا بر گزارش آکسیوس، «مقامات سعودی و مصری می‌گویند که عربستان سعودی کنترل این جزایر را در سال ۱۹۵۰ به مصر واگذار کرد. این جزایر بعداً به عنوان بخشی از معاهده صلح سال ۱۹۷۹ اسرائیل و مصر غیرنظامی شدند».

این رسانه آمریکایی به سراغ کاخ سفید، دفتر نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی و سفارت‌های ریاض و قاهره  رفته و از آنها درباره صحت و سقم خبر «مذاکرات میانجیگرانه بی سر و صدای» واشنگتن میان عربستان سعودی، رژیم صهیونیستی و مصر جویا شده اما آنها از هرگونه اظهارنظری در این باره پرهیز کردند.

منابع وابسته به آکسیوس خبر دادند، «دولت بایدن بر این باور است که نهایی کردن یک توافق می‌تواند اعتماد بین طرفین ایجاد و فضایی برای گرم شدن روابط بین اسرائیل و عربستان سعودی ایجاد کند که روابط دیپلماتیک رسمی ندارند».

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها