اردوغان دست‌بردار نیست/ 42 مورد نقض حریم هوایی یونان از سوی ترکیه تنها در یک روز

وزارت خارجه یونان با رد ادعای ترکیه، این کشور را به نقض مکرر و آشکار حریم هوایی خود متهم کرد.

اردوغان دست‌بردار نیست/ 42 مورد نقض حریم هوایی یونان از سوی ترکیه تنها در یک روز
کد خبر: 553134
|
۱۴۰۱/۰۳/۰۱ ۲۰:۳۴:۳۱

وزارت خارجه یونان در بیانیه‌ای ادعای تازه وزارت خارجه ترکیه مبنی بر نقض حریم هوایی ترکیه توسط جنگنده‌های یونانی در چند روز پیش را «بی اساس» و «نادرست» خواند.

به گزارش فارس، به نوشته شماره یکشنبه وبگاه یونانی «تویما» وزارت خارجه یونان با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد که این دور از اتهامات تلاش دیگری از سوی ترکیه برای اطلاع رسانی نادرست و انکار مسئولیت پذیری اقدامات غیرقانونی و تحریک آمیز خود است.

در بخشی از این بیانیه آمده است: «برای کشوری که اخیراً تنها در یک روز ۴۲ پرواز بر فراز حریم هوایی یونان انجام داده و یونان را با نقض اصول اساسی منشور سازمان ملل متحد به جنگ تهدید می‌کند، این گونه اظهارات ضد و نقیض گویی است.»

در بیانیه وزارت خارجه یونان آمده است، ترکیه بار دیگر با اقدامات خود امنیت و ثبات منطقه و همچنین انسجام ناتو را در یک مقطع حساس تضعیف می‌کند.

یونان و ترکیه مدت‌هاست که در زمینه حق بهره برداری از منابع انرژی در دریای اژه و مدیترانه اختلاف دارند. یونان و ترکیه بابت اکتشاف گاز در شرق مدیترانه به تقابل نظامی نزدیک شدند.  این دو کشور بارها همدیگر را به نقض حریم هوایی و دریایی هم متهم کرده‌اند.

«کریاکاس میتسوتاکیس» رئیس جمهور یونان به تازگی تایید کرد که یونان به خرید جنگنده‌های پیشرفته اف-۳۵ ساخت ایالات متحده چشم دوخته و یک پیمانکار دفاعی برجسته آمریکایی به دنبال سرمایه‌گذاری در صنعت هوافضای یونان است. 

این در حالی است که اخیرا نیز هفت سازمان در ایالات متحده در نامه‌ای به کنگره آمریکا ، هشدار و نگرانی خود را از احتمال فروش ۴۰ فروند جنگنده «اف-۱۶ بلاک» و ۸۰ کیت نوین سازی ناوگان فعلی جنگنده‌های اف-۱۶ این کشور ابراز داشتند.

ترکیه در ماه اکتبر از آمریکا خرید ۴۰ فروند جنگنده اف-۱۶ ساخت شرکت «لاکهید مارتین» را درخواست کرد. در نامه‌های جداگانه‌ای به روسای و اعضای کمیته‌های امور خارجی و نیروهای مسلح مجلس نمایندگان و سنا، هفت گروه و شورای آمریکا از جمله شورای «یونان-آمریکا»، «شورای عدالت برای قبرس»، «کمیته یهودیان آمریکا»، «کمیته ارامنه مقیم آمریکا»، «گروه دفاع از مسیحیان» و «انجمن خاورمیانه» اعتراض خود را به فروش این تجهیزات به ترکیه اعلام کردند.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها