کد خبر: 551896
|
۱۴۰۱/۰۲/۲۵ ۱۶:۳۳:۲۶
| |

وزیر خارجه اسلواکی:

ترکیه متحد بسیار ارزشمند ناتو است

وزیر خارجه اسلواکی با ابراز امیدواری نسبت به رفع نگرانی ترکیه در باره پیوستن فنلاند و سوئد به ناتو گفت، ترکیه متحد بسیار ارزشمند است.

ترکیه متحد بسیار ارزشمند ناتو است
کد خبر: 551896
|
۱۴۰۱/۰۲/۲۵ ۱۶:۳۳:۲۶

وزیر خارجه اسلواکی روز یکشنبه گفت که مطمئن است راه حلی برای رسیدگی به نگرانی‌های ترکیه در مورد پیشنهادات عضویت فنلاند و سوئد در ناتو پیدا خواهد شد.

به گزارش فارس، به گزارش خبرگزاری «آناتولی» «ایوان کورچوک» وزیر خارجه اسلواکی در بدو ورود به نشست غیررسمی وزرای خارجه ناتو در شهر «برلین» به خبرنگاران گفت: «ترکیه متحد بسیار مهم و ارزشمندی است، ما با دقت به صحبت های همکار خوب خود "مولود چاووش اوغلو" گوش می دهیم».

وی تاکید کرد: «من کاملا مطمئن هستم که راه حلی پیدا خواهیم کرد.»

کورکوک بر حمایت اسلواکی از سیاست درهای باز ناتو و عضویت فنلاند و سوئد در ناتو تاکید کرد. او گفت: «ما در حال بررسی راه‌هایی هستیم که چگونه به اجماع دست پیدا کنیم تا به درخواست فنلاند و سوئد برای عضویت پاسخ مثبت دهیم.»

مولود چاووش اوغلو، وزیر خارجه ترکیه  روز شنبه در بیانیه‌ای پیش از نشست غیررسمی وزرای خارجه ناتو گفت که ترکیه همواره از سیاست درهای باز ناتو حمایت کرده است.با این حال، او گفت که دولت‌های سوئد و فنلاند «علناً از سازمان‌های تروریستی مانند «پ‌ک‌ک» و «یگان‌های مدافع خلق» حمایت می‌کنند.

وی گفت: «به همین دلیل است که اکثریت مردم ترکیه با عضویت این کشورها در ناتو مخالف هستند.»

رئیس‌جمهور و دولت فنلاند روز یکشنبه اعلام کردند که این کشور قصد دارد برای عضویت در ناتو درخواست دهد تا راه را برای گسترش ائتلاف نظامی ۳۰ کشور غربی در بحبوحه عملیات نظامی ویژه روسیه در اوکراین و در میانه هشدارهای مسکو، هموار کند.

«سائولی نینیستو» رئیس‌جمهور و «سانا مارین» نخست‌وزیر فنلاند در  نشست خبری مشترک در کاخ ریاست‌جمهوری هلسینکی این تصمیم را اعلام کردند. انتظار می‌رود پارلمان فنلاند در روزهای آینده این تصمیم را در اقدامی که بیشتر جنبه تشریفاتی دارد، تایید کند. سپس درخواست رسمی عضویت فنلاند به مقر ناتو در بروکسل ارسال خواهد شد که به احتمال زیاد هفته آینده خواهد بود.

پیش‌تر، «آنالنا بائربوک» وزیر امور خارجه آلمان گفت، در صورتی که فنلاند و سوئد تصمیم به درخواست عضویت در ناتو بگیرند، آلمان تمام آمادگی‌ها را برای فرآیند تصویب سریع انجام داده و در عین حال بر نیاز هر دو کشور به تضمین‌های امنیتی تاکید کرد.

«لیز تراس» وزیر خارجه انگلیس هم گفته بود: «ما منتظر پیوستن دوستانمان فنلاند و سوئد به ناتو هستیم. اگر آن‌ها درخواست پیوستن به ناتو را ارائه دهند، انگلیس به شدت از آن حمایت خواهد کرد.»

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها