وزیر امور خارجه ترکیه:‌

سوئد نباید از تروریست‌ها حمایت کند

وزیر امور خارجه ترکیه روز شنبه در سخنانی گفت که سوئد و فنلاند باید حمایت از گروه‌های تروریستی را متوقف کنند.

کد خبر: 551805
|
۱۴۰۱/۰۲/۲۴ ۲۱:۴۹:۲۸

«مولود چاووش اوغلو» وزیر امور خارجه ترکیه روز شنبه گفت که فنلاند و سوئد باید حمایت از سازمان‌های تروریستی پ‌ک‌ک و وای‌پ‌گ را متوقف کند. 

به گزارش فارس، وی که این سخنان را طی بیانیه‌ای در آستانه نشست غیر رسمی وزیران خارجه ناتو مطرح می‌کرد، گفت ترکیه همواره از سیاست درهای باز ناتو حمایت کرده است.

چاووش‌اوغلو گفت که سوئد و فنلاند همواره به طور آشکار به حمایت و تعامل با سازمان تروریستی پ‌ک‌ک‌ و وای‌پ‌گ پرداخته‌اند حال آنکه این گروه‌های تروریستی به ترکیه حمله کرده و مردم و نیروهای ترکیه‌ای را به کام مرگ کشانده‌اند.

وزیر خارجه ترکیه اضافه کرد: «بنابراین غیرقابل قبول و ظالمانه خواهد بود که دوستان و متحدان‌مان در حال حمایت از این سازمان‌ تروریستی باشند و به دلیل مبارزه ما با این سازمان تروریستی، محدودیت‌های صادراتی برای برخی محصولات صنایع دفاعی که ما از متحدان و برخی کشورهایی که قصد عضویت در ناتو را دارند وارد می‌کنیم، بوجود آورند». 

چاووش‌اوغلو اضافه کرد: «به همین دلیل است که بخش عمده‌ای از مردم ترکیه با عضویت سوئد و فنلاند که حامی سازمان تروریستی پ‌ک‌ک‌ و وای‌پ‌گ هستند مخالفند و آنها از ما می‌خواهند که مانع از این عضویت شوند اما این موضوعاتی است که نیازمند گفت‌وگو درباره آن با متحدان ناتو و همچنین این دو کشور است».

از سوی دیگر دولت استکهلم روز شنبه درخصوص مخالفت ترکیه با پیوستن سوئد و فنلاند به ناتو هشدار داد.

«آن لیند» وزیر امور خارجه سوئد هشدار داد، سوئد و فنلاند از «حمایتی بسیار بسیار قدرتمند» در میان متحدان ترکیه در ناتو برخوردار هستند.

این مقام سوئدی افزود کشورش امیدوار است حمایت کافی برای عضویت در ناتو را دریافت کند و متذکر شد که در میان حامیان مهم عضویت سوئد، کشورهایی هستند که آنکارا مایل به حفظ روابط خوب با آن‌ها است.

اظهارات لیند در حالی مطرح شده که «جان کربی» سخنگوی پنتاگون جمعه شب گفته است مخالفت «رجب طیب اردوغان» رئیس جمهور ترکیه، جایگاه آنکارا در ناتو را تغییر نداده است.

«کارن دونفرید» دستیار وزیر امور خارجه آمریکا نیز در واکنشی گفت: «در مورد اظهارات رئیس جمهور اردوغان، در تلاش هستیم مواضع ترکیه را روشن کنیم».

اردوغان روز (جمعه) گفت امکان ندارد ترکیه به‌عنوان عضو ناتو به طرح‌های سوئد و فنلاند برای پیوستن به این پیمان نظامی با دید مثبت نگاه کند و گفت که این دو کشور خانه بسیاری از سازمان‌های تروریستی هستند.

طرح فنلاند برای درخواست عضویت در ناتو که روز پنجشنبه اعلام شد و همچنین انتظار مشابه سوئد باعث گسترش این ائتلاف نظامی غربی می‌شود که روسیه قصد دارد مانع آن شود.

تصمیم فنلاند برای عضویت در پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) جبهه جدیدی را در پرونده تقابل میان روسیه و غرب گشوده است؛ فنلاند به عنوان یکی از کشورهای حوزه اسکاندیناوی، حدود هزار کیلومتر مرز با روسیه داشته و اولین کشور دارای مرز مشترک با این کشور محسوب می‌شود که قرار است در ناتو عضویت پیدا کند.

هر کشوری که خواستار پیوستن به ائتلاف نظامی آتلانتیک شمالی را داشته باشد باید حمایت تمامی اعضای این ائتلاف را داشته باشد. آمریکا و دیگر کشورهای عضو در تلاش هستند تا موضع آنکارا را شفاف کنند.

سوئد و فنلاند تا کنون از ناتو که در سال 1949 برای مقابله با اتحاد جماهیر شوروی در دوران جنگ سرد تشکیل شده بود، دور مانده بودند اما پس از حمله روسیه به اوکراین، این دو کشور شمال اروپا درصدد عضویت در این ائتلاف برآمده‌اند.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها