دو سوم جمعیت پایتخت اوکراین به خانه بازگشته‌اند

به گفته شهردار کی‌یف، از ۳.۵ میلیون نفر جمعیت پایتخت اوکراین که قبل از آغاز درگیری‌ها در آن ساکن بودند، دو سوم آن‌ها به این شهر بازگشته‌اند.

دو سوم جمعیت پایتخت اوکراین به خانه بازگشته‌اند
کد خبر: 551172
|
۱۴۰۱/۰۲/۲۰ ۱۷:۳۴:۲۳

«ویتالی کلیچکو» شهردار کی‌یف امروز (سه‌شنبه) گفت که تقریباً دو سوم ساکنان پایتخت اوکراین پس از مهاجرت گسترده در پی کارزار نظامی روسیه در اوکراین در اواخر فوریه، به این شهر بازگشته‌اند.

​به گزارش فارس، به گزارش «اینترفاکس»، کلیچکو گفت: «قبل از جنگ، ۳.۵ میلیون نفر از ساکنان کی‌یف در شهر بودند... تقریباً دو سوم مردم بازگشته‌اند». شهردار کی‌یف افزود: به دلیل حکومت نظامی هنوز محدودیت‌های زیادی در کی‌یف وجود دارد، منع رفت و آمد وجود دارد، هنوز تعداد زیادی پست بازرسی وجود دارد، هنوز امکان گلوله باران پایتخت وجود دارد و همه مکان‌ها در منطقه جنگلی حومه شهر از مین پاکسازی نشده است، اشیاء انفجاری زیادی وجود دارد و بنابراین بازدید از مناطق سبز ممنوع است.

این مقام اوکراینی در ادامه گفت: «یعنی محدودیت‌های زیادی وجود دارد و اگر این محدودیت‌ها شما را نمی‌ترسانند، می‌توانید برگردید».

او همچنین گفت که نمی‌تواند مردم پایتخت را از بازگشت منع کند، بلکه فقط می‌تواند توصیه کند. شهردار کی‌یف توضیح داد: اگر فرصتی برای حضور در مکان‌های امن‌تری دارید که در آن‌ها خطری برای جان و سلامتی شما وجود ندارد، لطفا بمانید. اما در صورت امکان (بازگشت)، ما با بازگشت امروز به خانه‌هایتان مشکلی نداریم. 

به گزارش خبرگزاری فرانسه، سازمان ملل اعلام کرده بیش از هشت میلیون نفر در اوکراین از آغاز درگیری‌ها، در داخل این کشور آواره شده‌اند. 

روسیه در تاریخ ۲۴ فوریه (پنجم اسفند ماه) به درخواست کمک جمهوری‌های دونباس «لوهانسک» و «دونتسک» برای دفاع در مقابل حملات اوکراین، عملیات نظامی خود را در این کشور آغاز کرد و هدف آن‌ را محافظت از افرادی عنوان کرد که برای مدت هشت سال در معرض قلدری و نسل‌کشی رژیم کی‌یف بوده‌اند. آنطور که پوتین گفته در راستای تحقق این هدف، قصد خلع سلاح و نازی‌زدایی اوکراین را دارد و می‌خواهد مجرمان جنگی مسئول ارتکاب جرایم علیه غیرنظامیان دونباس را محاکمه کند.

به گفته وزارت دفاع روسیه، نیروهای مسلح این کشور تنها زیرساخت‌های نظامی و ارتش اوکراین را هدف می‌گیرند و از تاریخ ۲۵ مارس (هشتم فروردین ماه)، وظایف اصلی مرحله اول تکمیل شده و به طرز چشمگیری پتانسیل رزمی اوکراین کاهش یافته است. هدف اصلی ارتش روسیه آنطور که مقام‌های روس اعلام کرده‌اند، آزادسازی دونباس است.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها