درخواست عفو بین‌الملل از شاه سعودی برای لغو ممنوعیت سفر فعالان

سازمان عفو بین‌الملل با تاکید بر کارنامه سیاه حقوق بشری عربستان از پادشاه این کشور خواستار لغو ممنوعیت سفر فعالان و مدافعان حقوق بشری شد.

درخواست عفو بین‌الملل از شاه سعودی برای لغو ممنوعیت سفر فعالان
کد خبر: 551161
|
۱۴۰۱/۰۲/۲۰ ۱۶:۱۳:۳۶

سازمان عفو بین‌ الملل در بیانیه‌ای از «ملک سلمان بن عبدالعزیز»  پادشاه عربستان خواست تا ممنوعیت‌های سفر خودسرانه علیه فعالان، مدافعان حقوق بشر و اعضای خانواده‌های آنها را لغو کند.

به گزارش تسنیم، به گزارش الخلیج الجدید، سازمان عفو بین‌الملل مقامات سعودی را متهم کرد که از ممنوعیت های سفر خودسرانه به عنوان ابزاری برای مجازات و کنترل فعالان، نویسندگان و روزنامه نگاران استفاده می‌کنند و آن‌ها را در داخل و خارج تحت تعقیب قرار می‌دهند و بازداشت می‌کنند.

 این سازمان به عنوان بخشی از کمپینی که برای جمع آوری امضا تحت عنوان «لغو محدودیت های سفر» در عربستان راه اندازی کرد، افزود که پرونده 30 مدافع حقوق بشر سعودی را که از سفر منع شده بودند، مستند کرده است.

سازمان عفو بین‌الملل همچنین اعلام کرد که 39  مورد از بستگان فعالان نیز ممنوع السفر هستند که این امر منجر به جدایی از خانواده‌ها شده است.

«لین معلوف»، معاون دفتر منطقه‌ای خاورمیانه و شمال آفریقا این سازمان گفت: «استفاده خودسرانه مقامات سعودی از ممنوعیت سفر علیه فعالان و مدافعان حقوق بشر نشان دهنده یک واقعیت تلخ در این کشور است، جایی که صدای مخالفان همچنان بی وقفه خاموش می شود».

وی افزود: «فعالانی که جرات ابراز هرگونه انتقاد یا عقیده‌ای را داشتند که مورد پسند مقامات کشور نیست، قربانی مجازات غیر قانونی  ممنوعیت سفر شده اند که عملاً آزادی رفت و آمد آنها را محدود می‌کند.

لین معلوف تاکید کرد: از جمله فعالان  سعودی که ممنوع السفر هستند می‌توان « لجین الهذلول»،« رائف بدوی»، «نسیمة السادة»، «عبد الرحمن السدحان» و خانواده «سلمان العودة» نام برد.

مدت ممنوعیت سفر  در عربستان بین 5 تا 20 سال متغیر است.

هر از گاهی، سازمان‌های بین‌المللی حقوق بشر از ریاض می‌خواهند که همه بازداشت‌شدگان غیرقانونی را آزاد کند و در مورد سرکوب‌گری‌های گذشته  پاسخگو باشد.

عربستان پرونده سیاهی در مقوله حقوق بشر دارد و در طول سالهای گذشته گزارش‌های متعددی از اعدام‌های فراقانونی، شکنجه، بازداشت‌های خودسرانه، ناپدید شدن قهری، بازداشت فعالان سیاسی و حقوق بشری و سرکوب خواسته‌های مشروع اقلیت‌های دینی در داخل عربستان به بیرون درز کرده است. برخی از شاهدان و قربانیان نقض حقوق بشر در زندان‌های سعودی نیز از گوشه‌ای از این وضعیت ناگوار پرده برداشته‌اند که توسط نهادهای حقوق بشری بین‌المللی مستندسازی شده است.

نهادهای حقوق بشر اعلام کرده‌اند که از زمان قدرت گرفتن «محمد بن سلمان» ولیعهد سعودی  اوضاع حقوق بشر در عربستان به‌شدت وخیم شده است و این مسئله سؤالاتی را در خصوص چرایی افزایش اقدامات امنیتی در عربستان همزمان با قدرت گرفتن بن‌سلمان به وجود آورده است.

اوضاع امنیتی، سیاسی و اقتصادی عربستان از زمان «محمد بن سلمان» وخیم‌تر شده است. فعالان سعودی از سیاست‌های متزلزل دولت سعودی و ارتکاب جنایت‌های مختلف در داخل و خارج عربستان رنج می‌برند.

اعتراضات ملت سعودی از همه فرقه‌ها علیه رژیم سعودی در حال گسترش است. رژیم سعودی در گذشته افراد منحصر به فردی را سرکوب می‌کرد، اما امروز سرکوب‌گری این رژیم همه اقشار فرهنگیان، شاهزادگان، مبلغان، روحانیان و حتی کودکان و زنان را در بر گرفته است و اقدامات آل‌سعود باعث ایجاد جنبش‌های جدیدی در خارج و داخل کشور علیه این رژیم می‌‌شود.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها