کد خبر: 550710
|
۱۴۰۱/۰۲/۱۸ ۱۳:۴۰:۲۷
| |

واشنگتن‌پست تحلیل کرد:

کیم جونگ اون به دنبال اتخاذ دستور کار پوتین در اوکراین است

دیکتاتور مجنون قدرت و توتالیتر کره شمالی پس از دو سال انزوایی که به صورت خودخواسته در ارتباط با بیماری همه گیر بر کشورش تحمیل کرد، تهدید به حمله به همسایه دموکرات خود در ضمن قدرت نمایی هسته‌ای برای غرب می‌کند. سه ماه پیش، این عبارات می‌توانستند ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه را کاملاً توصیف کنند و امروز، این توصیفات کاملا در قبال کیم جونگ اون، مطابقت دارند.

کیم جونگ اون به دنبال اتخاذ دستور کار پوتین در اوکراین است
کد خبر: 550710
|
۱۴۰۱/۰۲/۱۸ ۱۳:۴۰:۲۷

واشنگتن پست در تحلیلی در مقایسه مواضع فعلی رهبر کره شمالی با مواضع ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه در زمان تدارکش برای حمله به اوکراین نوشت: «تصادفی نیست که کیم جونگ اون از زمانی که پوتین به اوکراین حمله کرد، اقدامات و اظهاراتش هر چه تهاجمی تر می‌شوند. همچنان که پوتین کتاب‌های درسی ژئوپلتیک در مورد ریسک، بازدارندگی، تشدید تنش و ترس آفرینی هسته‌ای را بازنویسی می‌کند، شاگرد او کیم، آشکارا یادداشت‌برداری می‌کند. در حالی که واشنگتن، به طرزی قابل درک، بر بحران اروپا متمرکز است، کیم نیز  شرایط را در شرق آسیا سخت‌تر می‌کند.

به گزارش ایسنا، آندری لانکوف، استاد دانشگاه کوکمین سئول می‌گوید: به نظر می‌رسد که استراتژی کره شمالی تغییر کرده است. زمانی که آنها دهه‌ها پیش برنامه هسته‌ای خود را آغاز کردند، به بازدارندگی و دفاع از خود فکر میکردند. اکنون آنها روی برنامه‌ای کار می‌کنند که روزی فتح را ممکن می‌کند - البته فتح جنوب.

او و دیگر ناظران با تجربه مسائل کره زنگ خطر را به صدا در می‌آورند زیرا شاهدند که کیم جونگ اون از استراتژی پوتین در قبال اوکراین به دو صورت تقلید می‌کند: رفتن به سمت یک موضع نظامی متعارف تهاجمی و تغییر دکترین هسته‌ای این کشور با هدف منصرف کردن غرب از مداخله در درگیری بالقوه با کره جنوبی. لانکوف گفت، این به معنی این نیست که کیم جونگ اون لزوماً به کره جنوبی حمله خواهد کرد اما این بدان معناست که ریسک اینکه کیم جونگ اون دست به این حرکت بی پروا بزند، در حال افزایش است.

از جنبه تاکتیکی، کیم جونگ اون در حال آزمایش کردن و انبار زرادخانه‌ای از موشک‌های جدید و خطرناک‌تر است که به نظر می‌رسد برای یک حمله تهاجمی تدارک دیده شده‌اند. از زمان حمله ولادیمیر پوتین به اوکراین، کره شمالی دست به چهار بار آزمایش موشک بالستیک زده است، از جمله دو آزمایش موشکهای بالستیک قاره پیما که احتمالا قادر به رسیدن به ایالات متحده آمریکا هستند. در ماه جاری میلادی نیز، کیم جونگ اون موشک هدایت شونده جدیدی را آزمایش کرد که دولتش ادعا می‌کند می‌تواند سلاح‌های هسته‌ای تاکتیکی را در میدان جنگ به کار بگیرد. تصاویر ماهواره‌های تجاری نشان می‌دهند که کیم جونگ اون در حال آماده شدن برای اولین آزمایش هسته‌ای خود از سال 2017 است که هر روز ممکن است صورت بگیرد.

کره شمالی همچنین در حال تغییر گفته‌هایش درباره چگونگی و زمان استفاده احتمالی از تسلیحات هسته‌ای علیه دشمنان خود، به ویژه در کره جنوبی است. ماه جاری میلادی، کیم یو جونگ، خواهر رهبر کره شمالی تهدید کرد که از سلاح هسته‌ای برای "نابود سازی" کره جنوبی در هر رویارویی مسلحانه‌ای استفاده خواهد کرد. این هفته، کیم جونگ اون خودش اعلام کرد که قوای هسته‌ای کره شمالی "مأموریتی ثانویه" فراتر از بازدارندگی از جنگ دارند؛ صحبتی که بسیاری آن را به عنوان اهداف تهاجمی تفسیر می‌کنند.

دولت بایدن در لفظ از همکاری سه جانبه بهتر حمایت و جنگ طلبی کیم جونگ اون را محکوم می‌کند – اما این سوال مطرح است که بایدن ماه آینده میلادی در سفرش به توکیو و سئول چه رویکردهای جدیدی را به منطقه خواهد آورد؟

با توجه به اینکه کره شمالی به سرعت در حال تغییر موازنه قدرت نظامی به نفع خود است، آمریکا باید به درخواست‌های ژاپن و کره جنوبی برای همکاری نظامی عمیق‌تر پاسخ دهد. اما این کافی نیست. حقیقت این است که اگر کیم بخواهد خطر تلافی ‌جویی نظامی را بپذیرد، سخت‌افزار نظامی به تنهایی نمی‌تواند او را متوقف کند.»

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها