روزنامه جمهوری اسلامی:

مماشات بیش از حد با سفیر روسیه در تهران او را گستاخ کرده/ وزارت امور خارجه با سفیر مسکو برخورد کند

خصلت دولتمردان روسی است که مایل هستند همیشه خود را قیم دیگران بدانند

به نظر می‌رسد مماشات بیش از حد با سفیر روسیه در تهران او را گستاخ کرده و به دخالت‌های بیشتر تشویق می‌کند. این خصلت دولتمردان روسی است که مایل هستند همیشه خود را قیم دیگران بدانند.

مماشات بیش از حد با سفیر روسیه در تهران او را گستاخ کرده/ وزارت امور خارجه با سفیر مسکو برخورد کند
کد خبر: 550642
|
۱۴۰۱/۰۲/۱۸ ۰۸:۲۷:۱۵

روزنامه جمهوری اسلامی در شماره امروز خود در یادداشتی با عنوان «کارنامه سیاه سفیر روسیه» نوشت: «اولین و مهم‌ترین وظیفه سفرای خارجی در کشور محل مأموریتشان، رعایت حرمت‌ها، قوانین، سنت‌ها و ارزش‌های مورد قبول و احترام مردم آن کشور است. سایر کارکنان سفارتخانه‌ها هم موظفند این امور را رعایت کنند و تخطی از آن موجب می‌شود افراد خاطی عناصر نامطلوب شناخته شوند و در کشور محل مأموریت‌ جائی برای ماندن نداشته باشند.

وزارت امور خارجه هر کشوری، عملکرد سفرا و سایر مأموران کشورهای خارجی را زیر نظر دارد و درباره اینکه کدامیک از آنها عناصر نامطلوب هستند نظر می‌دهد و در مورد لزوم برای اخراج آنها تصمیم می‌گیرد. این، یک کار جمعی است که دستگاه‌های اطلاعاتی و امنیتی و سایر دستگاه‌ها و ارگان‌های مرتبط با ارزیابی‌هائی که از مأمورین خارجی دارند درباره آنها نظر می‌دهند و برآیند مجموع این ارزیابی‌ها و نظر دادن‌ها منجر به تصمیم‌گیری می‌شود و در نهایت، وزارت امور خارجه ابلاغ و اجرای آن را برعهده می‌گیرد.

در کشور ما نیز مانند بسیاری از کشورها بارها چنین فرایندی طی شده و سفرا یا کارکنان سفارتخانه‌های بعضی از کشورها به دلایل مختلف عناصر نامطلوب شناخته شده و تذکر گرفته یا اخراج شده‌اند. از وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران این انتظار وجود دارد که نسبت به سنت‌ها، قوانین، ارزش‌ها، آرمان‌ها و احکام شرعی مورد احترام مردم و رعایت کامل آنها توسط سفرا و مأمورین خارجی مقیم در ایران حساسیت لازم را نشان دهد و در برابر بی‌حرمتی‌ها از ناحیه هرکس که باشد بهیچوجه کمترین اغماضی نداشته باشد. حمایت از سفرا و مأمورین‌ خارجی مقیم ایران که مهمانان این کشور و این ملت هستند نیز در صورتی که به وظایف خود عمل نمایند و درصدد مداخله در امور کشورمان نباشند و مرتکب بی‌حرمتی نسبت به ارزش‌ها، سنت‌ها، آرمان‌ها و قوانین کشورمان نشوند، از وظایف حتمی وزارت امور خارجه است.

در سال‌های اخیر متأسفانه مواردی پیش آمده که بعضی سفرای خارجی مقیم کشورمان پایشان را از گلیم خود درازتر کرده و در امور داخلی ایران دخالت کردند و یا نسبت به احکام دینی، سنت‌ها، قوانین و ارزش‌های مورد احترام مردم بی‌حرمتی روا داشتند. یک مورد مربوط به سفیر چین در تهران بود که با سخنگوی ستاد ملی مبارزه با کرونا درگیر شد در حالی که حتی اگر نکته یا سخنی داشت می‌بایست آن را از طریق مجاری دیپلماتیک مطرح می‌کرد. مورد دیگر، سفیر روسیه در تهران است که در مدت کوتاه یکسال اخیر فهرستی طولانی از موارد بی‌حرمتی به ارزش‌های مورد احترام مردم و دخالت در امور داخلی کشورمان را در کارنامه خود به ثبت رسانده است. تازه‌ترین مورد، اینست که گفته حجاب و ممنوعیت مشروب در ایران موانع آمدن گردشگران به ایران هستند.

لوان جاگاریان، قبل از این سخن مداخله‌جویانه، در جریان تجاوز نظامی روسیه به اوکراین تلاش کرد برای رسانه‌های ایرانی خط‌مشی تعیین کند بطوری که به آنها توصیه کرد در مورد جنگ اوکراین از واژه حمله نظامی استفاده نکنند و به جای آن عنوان «عملیات ویژه» را بکار ببرند! این زبان‌درازی آقای سفیر البته با اعتراض شدید اصحاب رسانه کشورمان مواجه شد و او را وادار به عقب‌نشینی کرد. قبل از آن نیز همین آقای جاگاریان همزمان با سالروز پیروزی انقلاب اسلامی به کنار بنای یادبود «الکساندر گری‌بایدوف» سفیر منفور روسیه در تهران، که به دلیل مفاسد و مداخلات گستاخانه‌اش در سال 1207 هجری شمسی توسط مردم تهران به قتل رسید، رفت و فیلم و خبر آن را در فضای مجازی منتشر کرد که نوعی دهن‌کجی به مردم ایران بود. این اقدام خلاف سفیر روسیه نیز با اعتراض شدید رسانه‌های کشورمان مواجه شد و البته وزارت امور خارجه نیز به وی تذکر داد. در جریان مذاکرات برجامی طی ماه‌های گذشته نیز روس‌ها و ازجمله سفیرشان در تهران دخالت‌هائی کردند که نشان‌دهنده تمایلشان به دخالت در امور کشورمان است.

هرچند تشخیص عنصر نامطلوب بودن سفرا با وزارت امور خارجه است، ولی به نظر می‌رسد مماشات بیش از حد با سفیر روسیه در تهران او را گستاخ کرده و به دخالت‌های بیشتر تشویق می‌کند. این خصلت دولتمردان روسی است که مایل هستند همیشه خود را قیم دیگران بدانند. وزارت امور خارجه کشورمان باید با سفیر روسیه برخوردی جدی کند تا او و بزرگ‌ترهای او در مسکو بفهمند که در ایران انقلاب شده و ملت ایران به مداخله‌گران پاسخی کوبنده می‌دهد.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها