کد خبر: 549463
|
۱۴۰۱/۰۲/۰۹ ۱۶:۳۸:۳۱
| |

توافقنامه جامع حمل و نقل ایران و روسیه امضا شد

​وزیر راه و شهرسازی ایران و وزیر حمل و نقل روسیه توافقنامه جامع همکاری دو کشور در زمینه‌های مختلف را در مسکو امضا کردند.

توافقنامه جامع حمل و نقل ایران و روسیه امضا شد
کد خبر: 549463
|
۱۴۰۱/۰۲/۰۹ ۱۶:۳۸:۳۱

رستم قاسمی وزیر راه و شهرسازی که در رأس هیاتی به مسکو سفر کرده است، در پایان مذاکرات خود با وزیر حمل و نقل روسیه، توافقنامه جامع همکاری ریلی بین ایران و روسیه را امضا کرد.

به گزارش ایلنا، در این مذاکرات که اعضای هیأت‌های دو کشور هم حضور داشتند، ویتالی ساولیف، وزیر حمل و نقل روسیه با اشاره مناسبات رو به گسترش دو کشور اظهار امیدواری کرد با امضا این توافقنامه، همکاری‌های دوجانبه در حوزه حمل و نقل بیش از پیش گسترش یابد.

وی با بیان اینکه کریدور ریلی شمال-جنوب می‌تواند اساس گسترش همکاری‌ها بین کشورهای روسیه، ایران و حوزه آسیای میانه و قفقاز باشد، گفت: امضای یک قرارداد برای اجرایی شدن این طرح عظیم مورد نیاز است. امیدواریم با همکاری مشترک، قطعه ریلی رشت - آستارا به اتمام برسد.

وزیر حمل و نقل روسیه ادامه داد: علاوه بر اقدامات مشترک در زمینه ساخت این قطعه، می‌توانیم در زمینه استفاده و بهره‌برداری از آنکه در مسیر گذرگاه ریلی شمال-جنوب از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است، همکاری کنیم.

ساولیف با اشاره به اینکه روسیه به جمهوری اسلامی ایران به عنوان یک کانون تجاری و ترانزیتی در منطقه نگاه می‌کند، تصریح کرد: با تکمیل خطوط ریلی و به‌ویژه قطعه رشت-آستارا، از شمال اروپا تا شبه‌قاره هند، به هم متصل می‌شود و عوائد ترانزیتی بسیار زیادی برای کشورهای مسیر و از جمله ایران و روسیه داشته باشد.

رستم قاسمی نیز در این دیدار خاطرنشان کرد: ایران علاقمند به توسعه و گسترش همکاری‌ها با همسایگان است. ایران با ۱۵ کشور مرز مشترک دارد و در این میان، روسیه به‌عنوان همسایه‌ای مهم با روابطی تاریخی، برای ما اهمیت دارد.

وی با تاکید بر اینکه اگر ایران و روسیه همکاری‌های نزدیکی با هم داشته باشند، تحریم‌های آمریکا و غرب ضد دو کشور هیچ تأثیری نخواهد داشت، خاطرنشان کرد: هر تجارتی نیازمند توسعه حوزه حمل و نقل است و این امکان وجود دارد که هر توافقی میان دو کشور در حوزه حمل و نقل به امضا برسد.

وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه صادرات بین دو کشور و صادرات روسیه به دیگر کشورها از طریق ایران می‌تواند مورد توافق قرار بگیرد و در کمترین زمان ممکن اجرایی شود، ابراز داشت: از بین مسیرهای ریلی، مسیر ریلی رشت-آستارا بسیار کوتاه و به صرفه است و در صورت همکاری دو کشور در تکمیل این قطعه حجم مبادلات و ترانزیت کالا میان دو کشور افزایش چشمگیری خواهد یافت.

قاسمی افزود: هم در چابهار و هم در بندر شهید رجایی می‌توانیم همکاری‌های خود را افزایش دهیم.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها