کد خبر: 550638
|
۱۴۰۱/۰۲/۱۸ ۰۷:۵۸:۳۱
| |

ادعای عملیات گسترده جبهه مقاومت ملی/ طالبان تکذیب کرد

به گفته سخنگوی جبهه مقاومت ملی افغانستان در عملیات‌های گروه موسوم به جبهه مقاومت ملی افغانستان دست‌کم ۲۲ نیروی طالبان و دو نیرو از گروه‌های مخالف کشته‌ شده‌اند.

ادعای عملیات گسترده جبهه مقاومت ملی/ طالبان تکذیب کرد
کد خبر: 550638
|
۱۴۰۱/۰۲/۱۸ ۰۷:۵۸:۳۱

منابع خبری نزدیک به گروه‌های مسلح مخالف طالبان در افغانستان از عملیات نظامی این گروه‌ها در ولایت پنجشیر، ولسوالی اندراب در ولایت بغلان و روستاهایی در ولایت تخار خبر داده‌اند. امارت اسلامی (حکومت خودخوانده گروه شبه‌نظامی طالبان در افغانستان) این خبرها را تکذیب و آنها را «فتوحات رسانه‌ای» و «جنگ فیس‌بوکی» توصیف کرده است.

به گزارش روزنامه اعتماد، به گفته سخنگوی جبهه مقاومت ملی افغانستان در عملیات‌های گروه موسوم به جبهه مقاومت ملی افغانستان دست‌کم ۲۲ نیروی طالبان و دو نیرو از گروه‌های مخالف کشته‌ شده‌اند. براساس گزارش روزنامه هشت صبح افغانستان، ساعاتی بعد از آنکه نیروهای طالبان مراکز ولسوالی‌های دره و آبشار در ولایت پنجشیر را از اختیار نیروهای مخالف خارج کردند، این نیروها بار دیگر کنترل این مراکز را در اختیار گرفته‌اند. بر اساس گزارش‌های دیگر در نقاط دیگر پنجشیر از جمله در ولسوالی‌های شتل، عبدالله خیل و خنج هم درگیری‌ها تا روز شنبه ادامه پیدا کرده است.

ادعای عملیات گسترده جبهه مقاومت ملی

صبغت‌الله احمدی، سخنگوی جبهه مقاومت ملی افغانستان جمعه شب در پیامی در شبکه اجتماعی توییتر نوشت که تمام منطقه‌های ولسوالی‌های عبدالله‌خیل و آبشار در ولایت پنجشیر جز مرکزهای آن به دست جبهه مقاومت افتاده است. احمدی می‌گوید که حمله نیروهای آنان زمانی انجام شد که قطعه سرخ طالبان به سوی ولسوالی‌های دره، عبدالله‌خیل و آبشار برای انجام بازرسی‌های خانه‌به‌خانه در حرکت بودند. قطعه سرخ واحد نظامی پیشرفته طالبان است که برخی مخالفان طالبان آن را متشکل از نیروهای خارجی توصیف می‌کنند، این واحد نظامی در طول سال‌های حکومت پیشین، مشکلات زیادی را برای نیروهای امنیتی و نظامی ایجاد کرده ‌بود. بر اساس اظهارات صبغت‌الله احمدی در این حمله‌ها پنج خودروی زرهی طالبان منهدم شده، ١٣ تن از نیروهای طالب و دو تن از نیروهای جبهه مقاومت جان ‌باخته‌اند. او در ادامه مدعی شده است که پاسگاه دوآب از توابع ولسوالی حصه‌ اول پنجشیر نیز توسط نیروهای جبهه مقاومت تصرف شده است و در این حمله 9 تن از طالبان کشته و 6 نفر دیگر‌شان اسیر شده‌اند.

فتوحات رسانه‌ای و فیس‌بوکی

طالبان با تکذیب این ادعاهای جبهه مقاومت می‌گوید: «پنجشیر در امنیت کامل قرار دارد و این خبرها دور از حقیقت است.» ابوبکر صدیق، سخنگوی والی طالبان در پنجشیر می‌گوید که شب گذشته در اطراف ولسوالی شتل شلیک‌های صورت گرفته که تلفات به همراه نداشته است. به گزارش پایگاه خبری آماج افغانستان، عبدالحمید خراسانی فرمانده پیشین امنیه پنجشیر و فرمانده جنگی فعلی طالبان در این ولایت می‌گوید که جنگ مقاومتگران در پنجشیر فیس‌بوکی است و آنها سرکوب می‌شوند. مسوول بخش رسانه‌های استخبارات طالبان می‌گوید که فتوحات رسانه‌های اجتماعی از کولاب (شهری در جنوب تاجیکستان)، کلکته، ایران و فرانسه مدیریت می‌شود. ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی طالبان می‌گوید که ‌در پنجشیر، تخار و سایر ساحات هیچ‌گونه رویداد نظامی رخ نداده است. او‌ می‌افزاید که گروه‌های «باغی» در رسانه‌های اجتماعی ادعاهایی را پخش می‌کنند که حقیقت ندارد‌. مجاهد در توییتی نگاشته: «هیچ‌کس تشویش نداشته باشد.» او در ادامه گفته است که در پنجشیر، تخار و سایر ساحات هزاران تن از نیروهای مجهز طالبان حضور دارند و به‌ دشمن مجال تحرکات منفی داده نخواهد شد.

اعزام نیروهای کمکی طالبان به پنجشیر

برخی رسانه‌های افغانستان به نقل از منابع محلی از اعزام نیروهای کمکی طالبان به ولایت پنجشیر در پی درگیری‌های جمعه و شنبه خبر داده‌اند. بر اساس گزارش پایگاه خبری آماج تا صبح شنبه حدود ۴۰ رنجر طالبان مسلح از مسیر کاپیسا وارد پنجشیر شدند. این منابع می‌گویند طالبان برای ایجاد ترس میان مردم، دایما بوق خودروهای‌شان را به صدا درآوردند. این پایگاه خبری همچنین در گزارشی مدعی شده است که به دلیل بی‌میلی نیروهای بومی طالبان از مواجهه با گروه‌های مقاومت، طالبان نسبت به نیروهای غیرپشتون خود بدبین شده است و موج تازه‌ای از نیروهای پشتون را به نقاط مختلف افغانستان از جمله ولایت‌های بغلان، بدخشان، پنجشیر، تخار و سمنگان اعزام کرده است تا در مقابل پیشروی‌های نیروهای مقاومت ایستادگی کنند.

همچنین روزنامه هشت صبح نو به نقل از منابع محلی در ولایت تخار نوشته است که پس از درگیری‌های سنگین در ولسوالی ورسج این ولایت، طالبان قطعات انتحاری‌شان را به این‌ ولسوالی فرستاده‌اند. منابع به روزنامه هشت صبح گفته‌اند که قطعات انتحاری با رسیدن به ولسوالی ورسج، مردم را شکنجه کرده‌اند تا فرمانده مقاومت را در آنان پیدا کنند.

واکنش‌ها به ادعای پیشروی نیروهای مقاومت

 بریالی سنگین، ‌فرمانده نیروهای جبهه مقاومت ملی در ولسوالی اندراب‌ ولایت بغلان گفته است: «فعلا فقط با اسلحه در مقابل تروریست‌های متجاوز صحبت شود.» او افزوده است: «تروریست‌ها و مزدوران محلی‌شان روزهای بسیار دشواری را تجربه خواهند کرد.» میرحیدر افضلی، عضو پیشین‌ مجلس نمایند‌گان ‌می‌گوید که در جنگ‌های چریکی و پارتیزانی مهم‌تر از تصاحب جغرافیا و اراضی وارد کردن تلفات، ضربه و ایجاد ترس در دشمن است. همزمان با این فرح مصطفوی، نویسنده و فعال حقوق زن می‌گوید: ‌«اگر وطن از دست اشغال و تک‌تازی‌ها آزاد شد، آنگاه دختران نیز به مکتب خواهند رفت، حقوق فطری انسان‌ها ابزار سیاسی قرار نخواهد گرفت. هویت و زبانم مورد تهاجم قرار نمی‌گیرد و با پنج هزار سال تاریخ تمدنی فارسی‌ام بیگانه تلقی نخواهم شد.»

دعوت طالبان از زنان برای استفاده از برقع

هبت‌الله آخوندزاده، رهبر طالبان در فرمانی 4 ماده‌ای قوانین جدید درباره حدود حجاب برای زنان در افغانستان را اعلام کرد. در حالی که روز شنبه برخی رسانه‌ها از اجباری شدن برقع برای زنان در پی این فرمان خبر داده ‌بودند، سخنگوی وزارت امر به معروف طالبان به خبرگزاری فارس گفته است که بر اساس این فرمان جدید برقع اجباری نیست. رسانه‌ها نوشته‌اند که بر اساس این دستور هر لباسی که برجستگی‌های بدن را بپوشاند و نازک نباشد، برای زنان حجاب محسوب می‌شود. براساس این حکم که در نشستی در وزارت امر به معروف و نهی از منکر طالبان خوانده شد، همه زنان ملزم به رعایت حجاب شرعی هستند و تاکید شده است که با افراد خاطی برخورد جدی صورت می‌گیرد. این وزارتخانه رعایت حجاب توسط زنان بالغ را «ضروری» اعلام کرده و گفته است که «بهترین نوع حجاب» پوشیدن چادری (برقع) است. در این طرح آمده است که در گام نخست خانه‌ زن بی‌حجاب مشخص و ولی مرد او مورد توصیه و تنبیه قرار می‌گیرد و در گام دوم نیز ولی زن بی‌حجاب احضار و در قدم سوم سه روز زندانی می‌شود. به‌ همین ترتیب، در قدم چهارم ولی زن بی‌حجاب به دادگاه معرفی شده و مجازات «مناسب» درباره او تعیین می‌شود. وزارت امر به معروف و نهی از منکر طالبان در ادامه اعلام کرده است زنانی که در ادارات دولتی کار می‌کنند و حجاب را رعایت نمی‌کنند، از وظیفه برکنار می‌شوند. همچنین اگر زنان و دختران مامورین و منسوبین دولتی، حجاب را رعایت نکنند، از وظیفه تعلیق می‌شوند.

در دستور تازه طالبان هیاتی برای بررسی وضعیت حجاب تعیین شده است. شیخ محمد‌خالد حنفی، سرپرست هیات، مولوی عبدالحکیم حقانی، مولوی نور‌محمد ثاقب، مولوی شهاب‌الدین دلاور، مولوی فریدالدین محمود، مولوی نورالله منیر و مولوی نور‌الحق انور اعضای این هیات طالبان را تشکیل می‌دهند. در دستور تازه طالبان وظایفی برای رسانه‌ها و منابر نیز در نظر گرفته شده است تا از طریق رسانه‌ها و منبرها حکم، اهمیت، فواید حجاب و اضرار بی‌حجابی بیان شود.

طالبان گفت‌وگو با مقام‌های حکومت پیشین را آغاز می‌کند

رادیو آزادی در گزارشی از تلاش حکومت طالبان برای برقراری ارتباط با دولتمردان حکومت پیشین افغانستان با هدف بازگرداندن برخی سیاستمداران پیشین به افغانستان خبر داده است. بر اساس این گزارش حکومت طالبان به تاز‌گی کار روی دستورالعمل تشکیل شورایی را آغاز کرده‌ که زمینه برای برگشت دوباره سیاستمداران مطرح و مقام‌های حکومت پیشین فراهم شود. ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی حکومت طالبان در این مورد گفت: «کار روی شیوه‌نامه شورا که برای تماس گرفتن با برخی افغانان تمرکز خواهد داشت، جریان دارد. هر زمان که این طرح نهایی شود، کار عملی آغاز می‌شود.» این در حالی است که حدود یک ماه پیش حکومت طالبان از ایجاد یک شورای هفت نفری به رهبری شهاب‌الدین دلاور، سرپرست وزارت معادن و نفت خبر داده و گفته بود، این شورا با مقام‌های پیشین و سیاستمداران افغانستان ارتباط برقرار می‌کند تا دوباره به وطن برگردند. در این جمع چندین تن از وزرای سرپرست حکومت طالبان از جمله امیرخان متقی، خیرالله خیرخواه، انس حقانی و شماری دیگر از مقام‌های طالبان هستند. بیشتر مقام‌های پیشین و سیاستمداران از ایجاد این شورا و ترکیب آن استقبال کردند. حامد کرزی، رییس‌جمهور پیشین، عبدالله عبدالله، ضیاء‌الحق امرخیل، حنیف اتمر و شماری دیگر از سیاستمداران افغان پیام‌هایی منتشر کردند که در برگیرنده تبصره و استقبال از این موضوع بود. این در حالی است که محمد ناطقی یک تن از مجاهدین پیشین و معاون حزب وحدت اسلامی و سید اسحاق گیلانی رهبر نهضت جنبش ملی در هشتم ماه ثور در گفت‌وگو با رادیو آزادی بر تشکیل حکومت همه شمول تاکید کردند. همزمان با این برخی مقامات طالبان دیدار‌هایی را با رهبران سیاسی و مقامات حکومت پیشین آغاز کرده‌اند. در همین راستا امیرخان متقی، سرپرست وزارت خارجه حکومت طالبان به بهانه عید به خانه گلبدین حکمتیار رهبر حزب اسلامی رفته بود و با وی دیدار کرد.

محمد نعیم وردک، سخنگوی دفتر سیاسی امارت اسلامی در قطر به طلوع‌نیوز می‌گوید که اکنون روابط امارت اسلامی با بسیاری از کشورها در مقایسه با گذشته بهبود یافته و امارت اسلامی در حال حاضر در شماری از کشورها دیپلمات‌هایش را به‌ کار گماشته است.

سخنگوی طالبان در قطر: روابط کشورهای جهان با طالبان رو به بهبود است

محمد نعیم وردک، سخنگوی دفتر سیاسی امارت اسلامی در دوحه گفت: «یک تحولی آمد که مخالف انتظار جامعه جهانی بود یا به اصطلاح خاص بگویم مخالف انتظار کسانی بود که در حمایت از اداره پیشین کابل قرار داشتند و طبیعی است که تحول به وجود آمده برنامه‌های‌شان را از بین برد و پلان‌های‌شان را بر هم زد.» به گزارش طلوع‌نیوز وردک گفت: روابط کنونی کابل با کشور‌های جهان رو به بهبود است و در حال حاضر نمایندگانی از امارت اسلامی‌ در برخی کشورها حضور دارند. محمد نعیم وردک، سخنگوی دفتر سیاسی امارت اسلامی در دوحه می‌گوید: «روابط دیپلماتیک ما با کشورهای بزرگ جهان مانند روسیه مانند چین و ترکیه از اول آغاز شد و تا جای رسیده که در چین و روسیه نمایندگی‌های سفارت‌های افغانستان به افغانستان سپرده شدند.» با آنکه شماری از کشورها نمایندگی‌های سیاسی‌شان را در افغانستان فعال نگه داشته‌اند، اما تاکنون هیچ کشوری امارت اسلامی را به رسمیت نشناخته است.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها