کامالا هریس:

غیرقانونی کردن سقط جنین حمله به آزادی است

کامالا هریس معاون رئیس جمهوری آمریکا پیش‌نویس دیوان عالی کشورش در غیرقانونی کردن سقط جنین را حمله به آزادی زنان دانست و از جمهوری خواهان به خاطر استفاده از این مساله به عنوان ابزار انتقاد کرد. هریس گفت که ۲۴ ساعت گذشته موضع دموکرات‌ها و جمهوری‌خواهان را مشخص کرد.

غیرقانونی کردن سقط جنین حمله به آزادی است
کد خبر: 550179
|
۱۴۰۱/۰۲/۱۴ ۲۱:۰۵:۱۵

کامالا هریس معاون رئیس جمهوری آمریکا پیش‌نویس دیوان عالی کشورش در غیرقانونی کردن سقط جنین را حمله به آزادی زنان دانست و از جمهوری خواهان به خاطر استفاده از این مساله به عنوان ابزار انتقاد کرد.

به گزارش ایرنا، این اولین نشانه ها از هدف کاخ سفید برای استفاده از این مساله و جذب رای بیشتر در انتخابات میاندوره ای ماه نوامبر آمریکا است.

هریس در یک برنامه سازمان "امیلی لیست" که در تلاش برای انتخاب مقامات حامی حقوق سقط جنین است، گفت: اگر دیوان عالی قانون محافظت از حقوق زنان در سقط جنین را لغو کند، این یک حمله مستقیم به آزادی خواهد بود.

انتظار می رود جمهوری خواهان پس از انتخابات میان دوره ای در ماه نوامبر کنترل مجلس نمایندگان و شاید سنا را در دست بگیرند، اما دموکرات ها اکنون به دنبال استفاده از موضوع سقط جنین برای جذب رای دهندگان هستند. دموکرات ها اکنون اکثریت محدودی را در هر دو مجلس دارند.

بر اساس آخرین نظرسنجی مشترک رویترز و ایپسوس، نزدیک به دو سوم آمریکایی ها اعلام کردند که در انتخابات میان دوره ای ماه نوامبر از نامزدهای طرفدار حق سقط جنین حمایت خواهند کرد.

هریس گفت که ۲۴ ساعت گذشته موضع دموکرات‌ها و جمهوری‌خواهان را مشخص کرد.

وی گفت: برخی از رهبران جمهوری خواه در تلاش هستند تا قانون را به سلاحی علیه زنان تبدیل کنند. آنها چطور جرأت می کنند برای بدن یک زن تصمیم گیری کنند و او را از تصمیم گیری برای آینده خود، حقوق و آزادی محروم سازند.

افشای پیش نویس محرمانه دیوان عالی آمریکا مبنی غیرقانونی کردن سقط جنین با واکنش ها و اعتراض هایی همراه شده که این اعتراض ها در شهر لس آنجلس به خشونت کشیده شد و دستکم یک افسر پلیس در این درگیری ها مجروح شده است.

شبکه خبری فاکس نیوز گزارش داد: تصاویر و ویدیوها در فضای سایبری نشان می‌دهد که ابتدا حدود ۳۰ نفر به این پیش نویس دادگاه عالی، در خارج از ساختمان دادگاه فدرال در لس آنجلس اعتراض می‌کنند، اما این جمعیت به سرعت به بیش از ۲۵۰ نفر افزایش می یابد و آنها خیابان ها را مسدود می کنند.

پس از آن برخی از معترضان شروع به پرتاب اشیا به سمت مأموران پلیس می کنند. با وقوع این درگیری ها، پلیس لس آنجلس برای تمام این شهر هشدار صادر کرده است.

پس از افشای پیش نویس دیوان عالی آمریکا در غیرقانونی کردن سقط جنین، در شهرهای بزرگ سراسر آمریکا اعتراض هایی آغاز شده است.

معترضان در واشنگتن دی سی در مقابل ساختمان دیوان عالی این کشور تجمع و به این پیش نویس اعتراض کردند.

حامیان سقط جنین در کالیفرنیا اعتراض می کنند که مقامات این ایالت اعلام کرده اند از حقوق سقط جنین در سطح ایالتی محافظت خواهند کرد.

گاوین نیوسوم فرماندار ایالت کالیفرنیا در بیانیه ای اعلام کرد که این پیشنویس یک حمله وحشتناک به حقوق زنان است.

جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا در واکنش به پیش نویس محرمانه دیوان عالی آمریکا در مورد غیرقانونی اعلام کرد که حق زنان برای سقط جنین "اساسی" است.

رئیس جمهوری آمریکا از مردم آمریکا خواست تا مقامات بیشتری را که طرفدار سقط جنین هستند، در ماه نوامبر انتخاب کنند تا دموکرات ها بتوانند قانونی برای حمایت از حقوق سقط جنین تصویب کنند.

شبکه خبری سی ان ان گزارش داد: بنا بر یک طرح پیش نویس، دیوان عالی آمریکا قصد دارد تا سقط جنین در سراسر آمریکا را غیر قانونی اعلام کند.

افشای این پیش نویس و سند محرمانه دیوان عالی آمریکا که توسط تارنمای خبری آمریکایی پولیتیکو منتشر شده، حاکی است نویسنده این پیش نویس قاضی «ساموئل آلیتون» یکی از ۹ قاضی دیوان عالی آمریکا نظری مخالف آزادی سقط جنین در آمریکا داشته است.

قاضی آلیتون در این متن نوشته است که حکم پرونده سقط جنین از همان ابتدا اشتباه بوده است.

بر اساس این پیش نویس ، دادگاه حق سقط جنین را لغو خواهد کرد. این نظر یکی از پرپیامدترین تصمیم ها طی چند دهه گذشته از سوی دیوان عالی آمریکا خواهد بود که در زمینه سلامتی زنان و حق سقط جنین بدنبال خواهد داشت.

سی ان ان می گوید: به نظر می رسد پنج قاضی از مجموع ۹ قاضی فدرال به لغو این قانون رای خواهند داد، اما قرار نیست تا این نظر تا اواخر ماه ژوئن انتشار یابد، با این حال تقریبا نیمی از ایالت های آمریکا قوانینی را تصویب کرده و یا تصویب خواهند کرد که به موجب آن سقط جنین ممنوع است.

دونالد ترامپ در دوران ریاست جمهوری خود با انتصاب قاضی‌ها محافظه کار ترکیب دیوان عالی آمریکا را تغییر داد و حال اکثریت با قضاتی شده که احتمالا "رای وحدت رویه سال ۱۹۷۳ ناظر بر بنیادین دانستن حق سقط جنین را نقض خواهند کرد."

بر اساس گزارش ها، اکثریت این قضات استدلال کرده‌اند که رای سال ۱۹۷۳ بی‌اساس بوده است و هیچ اصلی از قانون اساسی این حق را برای زنان تضمین نمی‌کند.

قرار است تصمیم نهایی دیوان عالی تا حدود دو ماه دیگر، یعنی اواخر ژوئن یا اوایل ژوئیه، اعلام شود که در صورت تائید حکم قضات محافظه‌کار، هر ایالتی خواهد توانست درباره حق سقط جنین تصمیم‌گیری کند.

شبکه ان بی سی آمریکا در گزارشی اعلام کرد احتمالا با قطعی شدن رای دیوان عالی آمریکا، ۲۳ ایالت این کشور به ممنوعیت سقط جنین رای خواهند داد.

بر اساس این گزارش، ایالت‌های آلاباما، ساموئا آمریکایی، آرکانزاس، آریزونا، جورجیا، گوام، آیداهو، کنتاکی، لوئیزیانا، میشیگان، می‌سی‌سی‌پی، میزوری، کارولینای شمالی، داکوتای شمالی، جزایر ماریانای شمالی، اوهایو، اوکلاهاما، کالیفرنیای جنوبی، داکوتای جنوبی، تنسی، تگزاس، یوتا و وایومینگ پس از رای دیوان عالی، سقط جنین را ممنوع اعلام خواهند کرد.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها