کد خبر: 549537
|
۱۴۰۱/۰۲/۱۰ ۰۸:۰۴:۰۶
| |

تحقیر سازمان ملل/ روسیه همزمان با سفر «گوترش» به اوکراین، کی‌یف را هدف قرار داد

روز پنجشنبه همزمان با حضور آنتونیو گوترش دبیر کل سازمان ملل متحد در کی‌یف برای دیدار با رییس‌جمهور اوکراین، موشک‌های کروز روسیه بار دیگر پایتخت اوکراین را هدف حملات خود قرار دادند، حمله‌ای که ولادیمیر زلنسکی، رییس‌جمهور اوکراین آن را با هدف تحقیر سازمان ملل متحد توصیف کرده است

تحقیر سازمان ملل/ روسیه همزمان با سفر «گوترش» به اوکراین، کی‌یف را هدف قرار داد
کد خبر: 549537
|
۱۴۰۱/۰۲/۱۰ ۰۸:۰۴:۰۶

روز پنجشنبه همزمان با حضور آنتونیو گوترش دبیر کل سازمان ملل متحد در کی‌یف برای دیدار با رییس‌جمهور اوکراین، موشک‌های کروز روسیه بار دیگر پایتخت اوکراین را هدف حملات خود قرار دادند، حمله‌ای که ولادیمیر زلنسکی، رییس‌جمهور اوکراین آن را با هدف تحقیر سازمان ملل متحد توصیف کرده است.

به گزارش روزنامه اعتماد، این حمله درست دو روز بعد از آن صورت می‌گیرد که ولادیمیر پوتین، رییس‌جمهور روسیه در دیدار با آنتونیو گوترش، دبیر کل سازمان ملل متحد مدعی شده ‌بود که حکومتش به تلاش‌های دیپلماتیک برای پایان جنگ علیه اوکراین متعهد است. انجام این حمله همزمان با حضور یک مقام ارشد بین‌المللی در کی‌یف با واکنش گسترده بین‌المللی مواجه شده است. دبیر کل سازمان ملل متحد در واکنش به این اقدام روسیه می‌گوید: «من بسیار از این اقدام بهت‌زده‌ام، نه به این دلیل که من آنجا حضور داشتم، بلکه به این دلیل که کی‌یف یک شهر مقدس هم برای اوکراینی‌ها و هم برای روس‌هاست.» ولادیمیر زلنسکی، رییس‌جمهور اوکراین گفته است که این حمله درست زمانی انجام شد که گفت‌وگوهای او و دبیرکل سازمان ملل متحد به پایان رسیده‌ بود و اضافه کرد: «این اقدام نمایانگر رویکرد روسیه به نهادهای بین‌المللی است و نشان‌دهنده تلاش‌های رهبری روسیه برای تحقیر سازمان ملل و همه آن چیزی که این نهاد نمایندگی می‌کند، است.» وی تاکید کرد: «به همین دلیل باید واکنشی قاطعانه به این اقدام نشان داد.» دیمیتری کولبا، وزیر خارجه اوکراین هم گفت: «این حمله یک اقدام نفرت‌انگیز بربری بود که نشان‌دهنده رویکرد روسیه در مقابل اوکراین، اروپا و جهان است.» بر اثر برخورد دو موشک به طبقات پایین یک ساختمان مسکونی در محله شوچنکیوسکی کی‌یف، دست‌کم ۱۰ نفر بر  اثر این حملات مجروح شدند که از میان آنها سه نفر به بیمارستان منتقل شده‌اند. گزارش‌های بعد از کشته شدن یک خبرنگار رادیو آزادی به نام ویرا هیرنیش در این حمله حکایت دارد. پیش از این، ولادیمیر پوتین، رییس‌جمهور روسیه در دیدار با گوترش ادعا کرده‌ بود که در جنگ اوکراین اقدام به کشتار غیرنظامیان نمی‌کند. ماکیسیم ماکسیمف، مدیر فروش ۲۹ ساله ساکن ساختمان محل اصابت موشک به گاردین می‌گوید: «ما هنوز بهت‌زده‌ایم. زمانی که ساختمان را بمباران کردند، درون خانه بودیم. ابتدا صدای انفجار نخست را شنیدیم و سپس موشک دوم با ساختمان برخورد کرد. رییس‌جمهور اوکراین در سخنرانی روزانه‌اش که از ابتدای جنگ هر شب خطاب به شهروندان اوکراین انجام می‌شود، گفت: «این حمله نشان داد که نمی‌توانیم دست از دفاع ‌برداریم.» او همچنین از دولت امریکا به خاطر پیشنهاد منابع جدید مالی برای انتقال فوری سلاح به اوکراین تشکر کرد و گفت: «این نه تنها باعث رستگاری مردم ماست، بلکه باعث رستگاری همه شما و همه اروپا است.»

ماریوپل؛ بحرانی درون بحران

ولادیمیر زلنسکی، رییس‌جمهور اوکراین در کنفرانس خبری مشترکی با آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل گفت: «اوکراین برای مذاکرات فوری درباره تخلیه غیرنظامیان از ماریوپل آماده است و انتظار کمک از سوی سازمان ملل را دارد.» وی افزود: «ما شاهد هستیم که به‌رغم اظهارات ولادیمیر پوتین، رییس‌جمهور روسیه درباره توقف ادعاشده درگیری‌ها و خصومت‌ها در ماریوپل، مجتمع متالورژی آزووستال تحت بمباران وحشیانه ارتش روسیه قرار دارد. این حملات حتی در دوران سفر گوترش به مسکو نیز ادامه داشتند.» زلنسکی تصریح کرد: «من از گوترش می‌خواهم برای جلوگیری از انتقال شهروندان اوکراینی به روسیه تلاش کند.» گوترش نیز به نوبه خود گفت: «ماریوپل بحرانی در دل یک بحران است. هزاران غیرنظامی نیاز به کمک‌های حیاتی دارند. بسیاری از آنها مسن هستند و به خدمات درمانی نیاز دارند یا از محدودیت تحرکی برخوردارند. آنها به یک راه فرار از این آخرالزمان نیاز دارند.» وی افزود: «سازمان ملل هر کار بتواند برای کمک به تخلیه مجتمع متالورژی آزووستال انجام می‌دهد.» در همین حال، آندری سیبیها، معاون رییس دفتر زلنسکی گفت: «گوترش و رییس‌جمهور اوکراین درباره دورنماهای سازماندهی کریدورهای انسانی به ویژه از ماریوپل و همچنین تهدید امنیت غذایی جهانی گفت‌وگو کردند.» وی افزود: «ما گفت‌وگوی جدی درباره احتمالات سازماندهی کریدورهای انسانی توسط سازمان ملل اول از همه از ماریوپل داشتیم. امیدواریم که به لطف مداخله شخصی گوترش همه‌چیز به خوبی انجام شود. امنیت غذایی نیز یکی دیگر از موضوعات کلیدی بود، چراکه اگر تامین کالاهای ضروری از اوکراین قطع شود جهان با خطر گرسنگی و بی‌ثباتی سیاسی مواجه هست.»

کمک‌های جدید امریکا برای اوکراین در راه است

ساعاتی پیش از حمله موشکی روز پنجشنبه به کی‌یف، جو بایدن، رییس‌جمهور امریکا از کنگره امریکا خواست تا برای متمم بودجه جهت هزینه بیش از ۳۳ میلیارد دلار کمک نظامی به اوکراین مجوز فوری بدهد. بسته جدید کمک‌های نظامی و امنیتی امریکا برای اوکراین شامل توپ‌های سنگین، خودروهای زرهی، همکاری اطلاعاتی وسیع‌تر، ابزارهای جنگ سایبری و موشک‌های ضد تانک و ضدهوایی بیشتر خواهد بود. بلافاصله بعد از اعلام این خبر، دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرمیلن هشدار داد که افزایش ارسال سلاح‌های سنگین توسط غرب به اوکراین، امنیت اروپا را به خطر خواهد انداخت. علاوه بر بسته ۳۳ میلیارد دلاری کمک‌های نظامی-امنیتی، بایدن از کنگره درخواست مجوز هزینه ۸ میلیارد و ۵۰۰ میلیون دلار کمک‌های اقتصادی و ۳ میلیارد دلار کمک‌های بشردوستانه به اوکراین کرده است. بایدن همچنین درخواست کرده تا بودجه بیشتری برای افزایش تولید محصولات زراعی خوراکی و مواد معدنی استراتژیک در امریکا در نظر گرفته ‌شود تا اثر جنگ اوکراین بر زنجیره تامین جهانی برای امریکا جبران شود.

بسته ۳۳ میلیارد دلاری کمک به اوکراین، بیش از دو برابر بزرگ‌تر از بسته کمکی است که ماه گذشته میلادی توسط کنگره مورد پذیرش قرار گرفت و به مراتب از کل بودجه سالانه نظامی اوکراین و بسیاری از کشورهای جهان بیشتر است. رییس‌جمهور امریکا گفته است که این بسته کمکی با هدف کمک به اوکراین برای عقب راندن موج جدید تهاجم روسیه به شرق و جنوب اوکراین و همچنین کمک به تضمین امنیت بلندمدت‌تر این کشور است. جو بایدن رییس‌جمهور امریکا در مورد بسته کمک‌های نظامی می‌گوید: «به‌رغم ادبیات آزاردهنده‌ای که از کرملین شنیده می‌شود، واقعیت برای همه روشن است که ببینند ما به روسیه حمله نکرده‌ایم. ما به اوکراین کمک می‌کنیم تا از خودش در مقابل تهاجم نظامی روسیه دفاع کند.» وی اضافه کرد: «هزینه‌ای که می‌پردازیم، هزینه‌ای ناچیز برای تنبیه روسیه و تهاجمش و کاهش خطر تکرار چنین جنگ‌هایی در آینده است.» وی ادامه داد: «در طول تاریخ دریافته‌ایم که وقتی دیکتاتورها هزینه تعدی‌های‌شان را نمی‌پردازند، هرج و مرج بیشتری برمی‌انگیزند و تعدی‌های بیشتری انجام می‌دهند.»  کمک‌های جدید نظامی امریکا به اوکراین شامل موارد زیر خواهد بود: 

   توپخانه سنگین، خودروهای زرهی، سامانه‌های موشکی ضدهوایی و ضدتانک

   کمک به تقویت توانایی‌های جنگ سایبری اوکراین

   اشتراک‌گذاری بیشتر اطلاعات

   حمایت از اوکراین برای افزایش تولید مهمات و مواد معدنی استراتژیک

   کمک به اوکراین برای جمع‌آوری مین‌های زمینی و دیگر مواد منفجره و کمک برای دفاع از اوکراین در مقابل حملات شیمیایی، بیولوژیک و بمب‌های کثیف

   افزایش حضور نظامی امریکا در جبهه شرقی ناتو

احیای استراتژی وام و اجاره

روز پنجشنبه کنگره امریکا به طرحی برای به‌روزرسانی قانون وام و اجاره که سال ۱۹۴۱ برای کمک به متفقین در جنگ جهانی دوم توسط فرانکلین روزولت ارایه شده ‌بود، رای داد. به‌روزرسانی این قانون به امریکا کمک می‌کند تا کمک‌های نظامی خود را ساده‌تر به اوکراین برساند. براساس قانون وام و اجاره که در طول جنگ جهانی دوم بین سال‌های ۱۹۴۱ تا ۱۹۴۵ اجرا شد، دولت ایالات متحده امریکا، ارایه کمک‌های نظامی به متفقین را از منافع اساسی خود برشمرد و در نتیجه تمامی کمک‌ها از جمله کمک‌های نظامی، واگذاری ناوهای جنگی و هواپیماها به متفقین رایگان بود، هر چند که بعد از پایان جنگ بخشی از تجهیزات فوق سنگین مانند ناوها به امریکا برگردانده شد. در مقابل این وام‌دهی تجهیزات، دولت‌های متفقین هم موظف شدند که در طول جنگ بخشی از پایگاه‌های نظامی و بنادر خود را به رایگان به اجاره ایالات متحده امریکا درآورند. هنوز مشخص نیست که به‌روزرسانی این قانون چگونه در مورد اوکراین اجرا خواهد شد. در واکنش به این اقدام ویاچسلاو وولودین، رییس مجلس دومای دولتی روسیه، امریکا را به تلاش برای سود بردن از جنگ در حالی که نسل‌های بعدی اوکراینی‌ها را زیر بار قرض و بدهی می‌برد، متهم کرد. به گزارش ایسنا وی گفت: «قانون وام و اجاره یک وام کالاست و ارزان هم به دست نمی‌آید. بسیاری از نسل‌های بعدی شهروندان اوکراینی باید بهای مهمات، تجهیزات و مواد غذایی که امریکا تامین می‌کند را بپردازند.» وولودین افزود: «ولادیمیر زلنسکی، رییس‌جمهور اوکراین با این کار کشورش را به یک چاه بدهی می‌کشاند.»

چگونه زلنسکی از مرگ در شب نخست حمله روسیه گریخت؟

ولادیمیر زلنسکی، رییس‌جمهور اوکراین در تازه‌ترین گفت‌وگوی مطبوعاتی خود نکات تازه‌ای را از نخستین ساعات تهاجم نظامی روسیه به اوکراین فاش کرده است. رییس‌جمهور اوکراین در مصاحبه خود با سایمون شوستر، خبرنگار نشریه تایم گفته است که در نخستین روز حمله روسیه، نیروهای روس در تلاش برای تصرف پایتخت اوکراین، بسیار به یافتن محل اختفای او و خانواده‌اش در پایتخت نزدیک شده‌ بودند. او می‌گوید هر چند بسیاری از خاطرات او از ساعات اولیه تهاجم نظامی پراکنده است، اما بخشی از رخدادهای سحرگاه ۲۴ فوریه به خوبی در خاطرش مانده است. او می‌گوید که بعد از آغاز بمباران کی‌یف او و همسرش اولنا زلنسکا، دختر ۱۷ ساله و پسر ۷ ساله‌شان را بیدار کردند تا برای فرار از خانه آماده ‌شوند. ارتش اوکراین به او خبر داده ‌بود که چتربازان روسی با هدف بازداشت یا قتل او و خانواده‌اش در کی‌یف فرود آمده‌اند. آندری یرماک، رییس دفتر رییس‌جمهور اوکراین، به تایم می‌گوید: «تا پیش از آن شب ما چنین صحنه‌هایی را فقط در فیلم‌ها دیده‌ بودیم.» به نوشته تایم در حالی که صدای تیراندازی‌ها در روز اول نبرد در نزدیکی نهاد دولت شدیدتر می‌شد، نگهبانان چراغ‌ها را خاموش کردند و برای زلنسکی و چند تن از مشاورانش جلیقه‌های ضدگلوله و اسلحه آوردند.» یکی از معدود کسانی که در آن بین استفاده از سلاح را بلد بود، الکسی آرستوویچ، کهنه سرباز واحد اطلاعات ارتش اوکراین بود. او می‌گوید: «وضعیت دیوانه‌وار بود. برای همه سلاح‌های اتوماتیک آورده‌ بودند.» به نوشته شوستر در شرایطی که هنوز زلنسکی و خانواده‌اش درون ساختمان نهاد ریاست‌جمهوری بودند، نیروهای روسی دو بار برای ورود به مجموعه تلاش کردند و در صورتی که موفق به ورود به مجموعه می‌شدند، احتمال بازداشت یا ترور رییس‌جمهور اوکراین بسیار بالا بود. شب بعد از این حملات بعد از آنکه او پیشنهادهای تسلیم امن، از جمله فرار با کمک نیروهای امریکایی و بریتانیایی را با هدف تشکیل یک دولت در تبعید رد کرد، نخستین پیام ویدیویی‌اش را پس از جنگ از درون باغ ساختمان نهاد ریاست‌جمهوری با گوشی تلفن همراه ضبط کرد و برای رسانه‌ها فرستاد.

اعزام کارشناسان بریتانیایی برای جمع‌آوری مدارک جنایت جنگی در بوچا

لندن روز جمعه اعلام کرد کارشناسانی را برای کمک به اوکراین در زمینه جمع‌آوری مدارک و پیگیری جنایات جنگی اعزام می‌کند. این تیم قرار است اوایل ماه مه وارد لهستان شوند. به گزارش ایسنا، کی‌یف می‌گوید که به دنبال آغاز حمله روسیه به اوکراین درباره حدود 7600 جنایات جنگی بالقوه و دست‌کم 500 مظنون در حال تحقیق است. لیز تراس، وزیر امور خارجه انگلیس گفت: روسیه وحشیگری به اوکراین آورده و مرتکب قساوت‌های فاحش از جمله علیه زنان شده است. کارشناسان انگلیسی به روشن شدن حقیقت و محاکمه دولت ولادیمیر پوتین، رییس‌جمهور روسیه به خاطر اقداماتش کمک خواهند کرد. این اطلاعیه در حالی مطرح می‌شود که تراس برای دیدار با قاضی پیوتر هافمانسکی، رییس دیوان کیفری بین‌المللی و ووپکه هوکسترا، همتای هلندی‌اش به لاهه می‌رود. وزارت امور خارجه انگلیس در بیانیه‌ای گفت: این تیم کارشناسان به دولت اوکراین در جمع‌آوری مدارک و پیگرد جنایات جنگی کمک خواهند کرد و شامل کارشناسان در حوزه خشونت جنسی مرتبط با جنگ خواهند بود.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها